Druga lokomotywownia

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Druga lokomotywownia

Post autor: SA108 »

Niewiele osób wie, że niegdyś w Pile istniała druga lokomotywownia. Według mapy z 1940 r. znajdowała się ona w rejonie dworca towarowego, na miejscu klubu "Nemo" przy ul. Warsztatowej. Z całą pewnością parowozownia istniała również po wojnie, jednak nie wiem, czy był to ten sam budynek w tym samym miejscu. Może ktoś ma jakieś informacje o tej budowli - jak wyglądała i kiedy została rozebrana?
Maxtor
Posty: 9
Rejestracja: 09 wrz 2005, 16:53
Lokalizacja: Piła-Zamoście

Post autor: Maxtor »

Tą parowozownie zajęła drukarnia Winkowski sp. z.o.o, jest tam teraz hala, do produkcji gazet.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Przykro mi, ale się mylisz. Winkowski zajął hale dawnych ZNTK. Z wiadomości, ktorą dostałem od jednego z forumowiczów, wynika, że parowozownia ta została rozebrana krótko po wojnie, a na jej miejscu zbudowano akumulatorownię ZNTK (obecny klub "Nemo").
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1379
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy

Naprawa wagonöw .

Post autor: adam »

Witam, mam chyba coś na ten temat, otóż w przewodniku z 1914 r. jest informacja o Królewskich Warsztatach Naprawczych Wagonów.
Warsztaty 2 powstały ze starych, założonych w 1874 r. warsztatów Królewskiej Koleji Wschodniej. Miejsce to jest drugorzędnym warsztatem naprawczym lokomotyw i wagonów. W 1907 r. naprawa lokomotyw zostaje przeniesiona do nowo wybudowanych warsztatów naprawczych (Warsztaty 1) i od tej pory Warsztaty 2 służą tylko do remontów wagonów osobowych i towarowych. Posiadają 12 zadaszonych stoisk. Poprzez przebudowę w latach 1912-14. warsztaty te otrzymują 120 zadaszonych miejsc remontowych. Koszty przebudowy to około 2 miliony marek. Są tutaj naprawiane nie tylko wagony osobowe standardowej budowy, ale także D - Zug (pociągi pospieszne ?) i wagony maszynowe. W 1914 r. warsztat ten zatrudniał 240 pracowników. Warsztaty te posiadały własne urządzenia przetwarzające prąd pobierany z elektrowni w Dobrzycy, pomieszczenia socjalne posiadały centralne ogrzewanie i łaźnie.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Te warsztaty znajdowały się w okolicach obecnej ulicy Zakopiańskiej.
Udało mi się dowiedzieć trochę o lokomotywowni przy dworcu towarowym. Stacjonowały w niej parowozy towarowe (w okresie międzywojennym głównie serii 41 - PKP Ot1) i nosiła oznaczenie Schneidemühl Vbf w przeciwieństwie do Schneidemühl Pbf przy dworcu osobowym. W 1945 r. został zniszczony dach budynku, jednak mury ocalały. Lokomotywownia nie została ponownie uruchomiona i w końcu ją wyburzono, a w 1966 r. ten teren został przyłączony do ZNTK.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Druga lokomotywownia

Post autor: Piterek »

Czy ktoś się orientuje kiedy i dlaczego parowozy w Pile stacjonowały w rejonie dzisiejszej myjni wagonowej PR? Widać to miejsce tutaj:

Obrazek Obrazek
nohab
Posty: 23
Rejestracja: 12 sie 2011, 00:43

Re: Druga lokomotywownia

Post autor: nohab »

Fajne zdjęcia. Widać na nich jak to miejsce wyglądało jeszcze w 1976 roku. Kilka lat później już tego nie było, skończyło się z momentem likwidacji trakcji parowej.
Wielkie zasieki węglowe, kilka kanałów oczystkowych, żurawie wodne, a na końcu obrotnica i wachlarz torów. Kiedyś była tam parowozownia. W latach osiemdziesiątych, w czasie kryzysu paliwowego, na tym wachlarzu stały "Gagariny", a trakcja parowa miała swoje ostatnie złote czasy. Może ktoś posiada zdjęcie tych odstawionych ST44.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Drugi okrąglak

Post autor: SA108 »

Przed 1945 rokiem w Pile była nie jedna, lecz dwie okrągłe parowozownie - jak widać w prawym górnym rogu poniższego zdjęcia:

Obrazek

I na planie:

Obrazek

Jak widać, w pobliżu była jeszcze niewielka parowozownia wachlarzowa. Na pocztówce można też dostrzec kilka innych, nieistniejących już obiektów: zabudowania dawnej fabryki wagonów (w lewym górnym rogu, przy obecnej ul. Zakopiańskiej) czy też willę Augusta Gruse (fragment płotu z bramą tej willi przeniesiono niedawno do Parku Miejskiego)
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Drugi okrąglak

Post autor: Piterek »

SA108 masz tą pocztówkę u siebie czy jest na Allegro?
Swoją droga można by ten post przenieść tu: viewtopic.php?f=14&t=126
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1765
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Re: Drugi okrąglak

Post autor: SA108 »

Piterek pisze:SA108 masz tą pocztówkę u siebie czy jest na Allegro?
Była kiedyś na Allegro.
Swoją droga można by ten post przenieść tu: viewtopic.php?f=14&t=126
Racja, połączyłem.
Awatar użytkownika
123456
Posty: 100
Rejestracja: 02 kwie 2012, 21:38

Re: Druga lokomotywownia

Post autor: 123456 »

Nie wiem czy już była o tym mowa ale...
Hmm... chyba śnie, ale znalazłem parowozownie (Okrąglak) w Bydgoszczy... :shock:
Dorzucam zdjęcie... 8)

Obrazek
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Druga lokomotywownia

Post autor: ziolek »

W Bydgoszczy i w Tczewie, podobnie jak w Pile, oprócz zachowanych do naszych czasów okrąglaków, był dawniej jeszcze jeden.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się