135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Post autor: Krzysztof Ju »

Dwa tygodnie temu Ziolek wrzucił plakat wystawy pt. "135 lat trasy Poznań-Piła", która trwa od 6 marca do 15 maja w siedzibie Muzeum Regionalnego im. Wojciechy Dutkiewicz w Rogoźnie.

Muzeum mieści się przy placu Karola Marcinkowskiego 1 i jest otwarte od wtorku do soboty 9:00-16:00 i w niedziele 11:00-16:00. Więcej info na stronie rck.rogozno.pl

Jeżeli brakuje komuś transportu do Rogoźna może spróbować poprzez grupę "Transport Piła-Poznań/Poznań-Piła" na Facebooku.

Na zachętę wklejam materiały promocyjne od organizatorów wystawy: Rogozińskiego Centrum Kultury, Muzeum Regionalnego w Rogoźnie i Stowarzyszenia Nadwarciańska Kolej Drezynowa. W drodze są zdjęcia z wystawy. Materiały i zdjęcia dzięki uprzejmości Angeliki Pilarskiej, zastępcy dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury.


Zaproszenie:
Magia kolei ze zbiorów Krzysztofa Springera…
135 lat linii kolejowej Poznań-Piła


5 marca br. w Muzeum Regionalnym im. Wojciechy Dutkiewicz nastąpiło otwarcie wystawy z okazji 135-lecia linii kolejowej Poznań-Piła. Wystawa pochodzi z prywatnych zbiorów, stąd też tytuł „Magia kolei ze zbiorów Krzysztofa Springera”.

Wystawa tym razem znalazła swoje miejsce na 3. sali wystawy historycznej. Opierając się o zbiory p. Krzysztofa można zobaczyć wiele ciekawych przedmiotów związanych z koleją, na które zwykły pasażer kolei nie zwraca uwagi. Wśród „pamiątek” można zobaczyć zastawę stołową pochodząca m.in. z Warsa, mundury kolejowe, czapki kolejowe, lampy, izolatory, olejarkę, liczne rozkłady jazdy czy mapy. Oprócz realiów można znaleźć także zdjęcia… Stare dworce kolejowe początku XX w. i okresu międzywojennego m.in. w Chodzieży, Obornikach, Pile. Rogoźno znalazło także swoje miejsce choć fotografie okresu II RP i powojenne pochodzą ze zbiorów Muzeum Regionalnego. Oprócz budynku dworca pokazano także Towarzystwo Kolejarzy /zespół teatralny z lat 20.XX w./.

Rogoźno otrzymało połączenie kolejowe na trasie Poznań – Piła 135 lat temu. Natomiast w 1896 r. Rogoźno otrzymało połączenie z Krzyżem i Wągrowcem. Około 1888/1889 r. Rogoźno otrzymało kolejne połączenie z Inowrocławiem /linia Krzyż–Inowrocław/; w 1889 r. ruszył pociąg pasażerski z Inowrocławia do Wągrowca, na trasie którego znajdowało się nasze miasto. Budynek dworca kolejowego pochodzi z 1881 r. Do zabytków związanych z koleją należy zaliczyć zespół budynków dworca kolejowego z parowozownią, wieżami ciśnień i zespołem domów pracowników kolei.

Na ekspozycji znalazły się zdjęcia współczesne m.in. z otwarcia trakcji elektrycznej, w tym przejazd pierwszego pociągu elektrycznego i powitanie go na dworcu kolejowym w Rogoźnie /29 listopada 1990 r./. Nie zabrakło też znanego wszystkim z corocznych kursów Blues Expresu. Na potrzeby wystawy wypożyczono także miniatury pociągów i lokomotyw ze zbiorów p.p. Walkowiak oraz nieliczne publikacje Partyka Kity.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zwiedzania wystawy oraz w Noc Muzeów, gdyż będzie można wówczas poznać samego p. Krzysztofa, który poprowadzi dzieci i ochotników w „świat kolei”.
Plakat:

Obrazek


O trasie Poznań-Piła:
135 lat linii Poznań - Piła

15 maja mija 135 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły (15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko – Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.

Po odzyskaniu niepodległości trasa ta została przedzielona granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną. 1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie zdemontowano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał odcinek od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment między Dziembówkiem a Piłą Kaliną. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie miało znaczenie strategiczne dla okupanta, ponieważ ułatwiało ruch pociągów wojskowych w północnej Wielkopolsce.

W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano najkrótsze połączenie z Wielkopolski na Pomorze Środkowe. Odbudowano most na Warcie wykorzystując w tym celu zniszczoną pod koniec wojny konstrukcję. Rok 1949 przyniósł otwarcie nowego przystanku – Oborniki WLKP Miasto. Przystanek ten wybudowany został w czynie społecznym przez mieszkańców Obornik, kosztem 901 tysięcy złotych. Inwestycja ta przybliżyła mieszkańcom miasta kolej. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki WLKP Mo).

29 listopada 1990 roku, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Największe obchody związane z tym wydarzeniem zorganizował w Rogoźnie ówczesny zawiadowca stacji – Pan Przemysław Dobrogowski (była orkiestra oraz ksiądz, który poświęcił przybyły pociąg oraz podróżnych). Za rok (w 2015 roku) będziemy obchodzić 25 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. Trasa była elektryfikowana etapami. Jako pierwszy został zelektryfikowany w 1988 roku odcinek z Kołobrzegu do Białogardu. W 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Białogardu. Było to ostatnie przedsięwzięcie elektryfikacyjne kolei na terenie Wielkopolski.

W tym miejscu należy dodać, że na trasie znajdowały się stacje węzłowe:
- Oborniki WLKP, z których można było dojechać przez Obrzycko do Wronek (rozbiórka linii na terenie gminy Oborniki w 2008 roku).
- Rogoźno WLKP, największa stacja, na której krzyżują się linie z Poznania do Piły
i z Inowrocławia do Drawskiego Młyna przez Żnin, Wągrowiec, Ryczywół, Bzowo Goraj.
- Chodzież, gdzie zaczynała się trasa do Gołańczy. Linia rozebrana została w 2013 roku.
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: 135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Post autor: Krzysztof Ju »

I jeszcze od pani Angeliki Pilarskiej zdjęcia wystawy oraz kilka z samego otwarcia ekspozycji. Jak ktoś chce w większych rozmiarach zdjęcie - proszę o maila na pw.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: 135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Post autor: Aragorn »

asta24.pl pisze:Obrazek

Piotr Chamczyk

135 lat minęło…

W bieżącym roku obchodzimy 135 rocznicę otwarcia linii kolejowej Poznań – Piła. Z tej okazji 10 maja zorganizowany będzie przejazd specjalnego pociągu na tej trasie.

Obrazek
Fot. Koleje Wielkopolskie

15 maja 1879 roku oddana została pierwsza na terenie Wielkopolski linia kolejowa zbudowana przez Państwo po nacjonalizacji przedsiębiorstw kolejowych. Wiedzie ona z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły. Tę okazję postanowili uczcić członkowie Nadwarciańskiej Kolei Drezynowej. Dzięki ich staraniom 10 maja jubileuszową trasę pokona pociąg specjalny „Jubilat” złożony z najnowszej jednostki elektrycznej Kolei Wielkopolskich EN76 Elf.

Przejazd będzie wzbogacony o szereg atrakcji. Na stacjach w Obornikach, Budzyniu, Rogoźnie i w Chodzieży będą się dłuższe postoje.

- Będzie można zwiedzić pociąg Elf, a także będą zorganizowane przez samorządy lokalne inne atrakcje kulturalne i rozrywkowe – mówi Krzysztof Springer, prezes Nadwarciańskiej Kolei Drezynowej. – Do organizacji imprezy dołączył Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Impreza będzie połączona z obchodami 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji również przewidziane są dodatkowe atrakcje – dodaje K. Springer.

Mieszkańcy Piły również będą mięli okazje odbyć krótką podróż Elfem. Pociąg pojedzie na trasie Piła – Dziembówko – Piła. Szczegółowy program imprezy przedstawimy w późniejszym. Bilety na przejazd będzie można otrzymać bezpłatnie biorąc udział w konkursach ogłaszanych między innymi na łamach portalu asta24.pl.


Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 23 kwietnia 2014
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: 135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Post autor: Aragorn »

Pociąg "Jubilat" zawitał do Piły. Chociaż wcześniej w Pile popadało, pogoda dla miłośników kolejnictwa okazała się łaskawa i pozwoliła licznie zebranym widzom na zwiedzanie mi.n pilskiego Interloku. Można było podczas tej uroczystości zakupić reprinty pocztówek z wizerunkami dworców kolejowych na linii Poznań - Piła. Krótka fotorelacja z tego wydarzenia.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
nohab
Posty: 23
Rejestracja: 12 sie 2011, 00:43

Re: 135 lat linii kolejowej Poznań-Piła

Post autor: nohab »

Może się doczekamy.

135-letnia linia kolejowa do Piły ma być modernizowana » http://www.umww.pl/przejazd-elfem-jubil ... ernizowana
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się