Komunikacja miejska w Schneidemuhl

Myśl techniczna w dawnej Pile (budowle, mosty, samoloty i inne ciekawostki ówczesnej techniki).
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Komunikacja miejska w Schneidemuhl

Post autor: SA108 »

Przygotowałem mały spis tras, po których poruszały się przed wojną pilskie autobusy. Komunikację Samochodową Miasta Schneidemühl (Kraftwagenverkehr Stadt Schneidemühl) uruchomiono w czerwcu 1927 r. Początkowo autobusy miejskie kursowały na dwóch liniach, w 1930 r. doszły dwie następne. Łączna długość tych tras wynosiła ponad 17 km. Przystanek centralny wszystkich linii znajdował się przy Nowym Rynku. Zajezdnia dla 16 autobusów mieściła się w istniejącym do dziś budynku przy Eichblattstrasse (obecnie Kujawska). W pierwszym roku funkcjonowania komunikacji autobusowej skorzystało z niej 450 tys. pasażerów, dwa lata później już 900 tys. Cena biletu autobusowego wynosiła 20 fenigów. Bilet był ważny po skasowaniu przez konduktora i przez 1 godzinę podróży.

Linia nr 1: dworzec kolejowy – Alte Bahnhofstrasse (14 Lutego) – Zeughausstrasse (1 Maja) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Hasselstrasse (Budowlanych) – Gartenstrasse (Kolbego) – Saarland Strasse (Popiełuszki) – Jastrower Allee (al. Niepodległości) – pętla w rejonie skrzyżowana z Wałecką

Linia nr 2: (w sezonie letnim jez. Piaszczyste) – pętla w rejonie skrzyżowania z linią kolejową do Szczecinka – Schönlanker Strasse (Wyspiańskiego) – Skagerrak Platz (pl. Inwalidów) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Schillerstrasse (Słowackiego) – Kiebitzbrucher Weg (Reja) – Kronerstrasse (Asnyka) – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Friedrichstrasse (Boh. Stalingradu) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Ackerstrasse (Ludowa) – Plöttker Strasse (Wawelska) – Jägerstrasse (Łowiecka) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – pętla w rejonie „Cechowej”

Linia nr 3: pętla w rejonie skrzyżowania z Walecznych – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Martinstrasse (Wyszyńskiego) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Ziegelstrasse (Ceglana) – Bismarckstrasse (Buczka) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Königsblicker Strasse (Walki Młodych) – pętla w rejonie skrzyżowania z Fabryczną

Linia nr 4: pętla w rejonie skrzyżowania z Gnieźnieńską – Kolmarer Strasse (Wiosny Ludów) – Schützenstrasse (Poznańska) – Neue Bahnhofstrasse (wiadukt) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Poststrasse (Pocztowa) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Schlageterstrasse (pl. Zwycięstwa) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Poststrasse (Pocztowa) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Selgenauer Strasse (Kossaka) – pętla w rejonie „Philipsa“
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

A jaki typ autobusów był używany w Schneidemuhl?
Może zamieścisz fotkę pilskiego autobusu?
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Na zdjęciach, które widziałem, były to mercedesy.
pgse
Posty: 2
Rejestracja: 14 cze 2005, 15:58
Lokalizacja: zewsząd

Post autor: pgse »

Jakby ktoś był zainteresowany wyglądem autobusów to mogę wysłać maila ze zdjęciem pocztówki, na której uwieczniono taki twór..
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Jeśli się nie mylę to do lat 80 na pilskim poligonie znajdował sie wrak pilskiego autobusu z czasów Schneidemühl.
Awatar użytkownika
pavvlo
ADMINISTRATOR
Posty: 729
Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Post autor: pavvlo »

Poniżej zdjęcie podesłane przez użytkownika "pgse", przedstawiające pocztówkę autobusu jeżdżącego przed wojną po ulicach naszego miasta.

Obrazek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Dodam, że zdjęcie przedstawia pętlę autobusową znajdującą się po wschodniej stronie Nowego Rynku.
zbig
Posty: 2
Rejestracja: 28 gru 2005, 18:29

Post autor: zbig »

http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojarzy ktoś w jakim miejscu miasta?

Pzdr.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Umieszczałem już tę fotkę w temacie "Niezidentyfikowane zdjęcia" (LINK). Niestety ciągle nie wiem, gdzie to jest...
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
tomcio
Posty: 24
Rejestracja: 21 lut 2006, 09:02
Lokalizacja: PIŁA

Post autor: tomcio »

Witam!
W najbliższym czasie postaram sie zamieścić schemat lini autobusowych w przedwojennej Pile zamieszczony na bilecie autobusowym, przedwojennym oczywiście.
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Obrazek

Bilet komunikacji miejskiej w cenie 20 Pfg.
tomcio
Posty: 24
Rejestracja: 21 lut 2006, 09:02
Lokalizacja: PIŁA

Post autor: tomcio »

Dzięki Aragorn, nie muszę się już fatygować :D
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Post autor: Aragorn »

Ciekawi mnie czy bilety komunikacyjne były tylko w cenie 20 Pfg. czy też miały jeszcze inną cenę?
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

Już w 1914 roku pilskie dorożki konne były wyposażone w taksometry. Została także wydana taryfa (cennik) na ich usługi. Według niej obszar miasta (dzisiaj nazwalibyśmy to I strefą) to:
na wschodzie - koszary pułku piechoty,
na północy - restauracja SCHWEIZERHAUS,
na zachodzie - Król. Seminarium Nauczycielskie, kolejowe domy rodzinne przy Schmiedestr.,
na południowym zachodzie - Kolejowe Warsztaty Parowozowe,
na południu - restauracja ALTES SCHUETZENHAUS,
na południowym wschodzie - zakłady STAERKE-ZUCKERFABRIK A.G.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

W roku 1930 w transporcie miejskim pracowało 9 kierowców i konduktorów, 3 sprzątaczy i 2 mechaników.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

Według danych z 1931 roku

- 6 przestronnych autobusów
- 3 linie:
- Linia 1 - Karlsberg (Staszyce) - Bahnhof (dworzec kolejowy) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Koschütz (Koszyce),
- Linia 2 - Damaschkerstr. (wejście na stadion przy ul. Mickiewicza) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Bromberger Str. (ul. Bydgoska) - Kaserne (koszary przy ul. Bydgoskiej),
- Linia 3 - Dreiers Ansiedlung (osiedle w rejonie ul. Hutniczej) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Fabrikstr. (ul. Fabryczna).
Linia 2 i 3 uzupełniają się pomiedzy Szpitalem Miejskim (al. Wojska Polskiego) a Königstr. (ul. Roosevelta) co 1/2 godziny.
Odjazd 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie z Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) z możliwością przesiadki.
Kursy specjalne do Königsblick (Kalina), Albertsruh (jezioro Płotki) i Hammer (Kuźnik).

Pozdrawiam
Filip
Posty: 443
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filip »

BOGDAN pisze:
zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
Bogdan, że spytam - w którym miejscu widzisz dom towarowy Zeecka? Czy nie znajdował się on bliżej Ossolińskich, jakoś nie wiem gdzie wypatrzyłeś ten dom towarowy, a wiem jak wyglądał bo mam jego zdjęcie - od ciebie zresztą :wink:. Nie mogę sobie tego wyobrazić.
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

Jest to widoczny za "Mercedesem" budynek.

Pozdrawiam
Filip
Posty: 443
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filip »

Kurcze jakoś sobie nie moge wyobrazic tego. Generalnie za Merceedsem są trzy budynki, a poza tym ten DH Zeecka był chyba dalej niż przy "wylocie" Śródmiejskiej na Nw. Rynek. Nie chce sie kłóćić, nich mnie ręka boska broni, tylko nie wiem kompletnie jak to mogło się tam znaleźć.
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
Chodzi mi o to, wydaje mi się /tylko wydaje/, że ten budynek był "głębiej" w dawną Poznańską. Bo to jest Nw. Rynek, ten budynek po prawej z balkonami to ten prz Hotelu pod Lwem, potem jest wlot do Poznańskiej i potem to jest ten budynek? Tam stała jakaś niska kamieniczka, nie ten piękny modernistyczny gmach. Chyba że ktoś pomylił nazwy. Nie wiem...
Awatar użytkownika
BOGDAN
PRZYJACIEL
Posty: 1001
Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
Lokalizacja: Piła - Staszyce

Post autor: BOGDAN »

Dokładnie narożnik Posener Str. i Kl. Kirchenstr. zajmował sklep - Conrad Tack. Za nim (Posener Str. ) duży dom handlowy - Gustav Zeeck.

Pozdrawiam
Filip
Posty: 443
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filip »

Ok, dzięki jakoś nie mogłem sobie tego uzmysłowić. Zasugerowałem się pewnym zdjęceim z rogu, gdzie domu Handlowego Zeecka nie było widać. Dzięki jeszcze raz :wink:
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

Budynek domu handlowego Gustava Zeecka powstał na miejscu prawdopodobnie czterech domów przy Posener Str. i zajmował większą część wschodniej strony tej ulicy między Nowym Rynkiem a Wilhelmstr. Na zdjęciu za autobusem widoczny jest istotnie sklep Conrada Tacka, który był jednym z domów na miejscu których powstał dom handlowy. To jest widok tego narożnika po wybudowaniu domu handlowego, jak widać na parterze nadal był sklep Tacka:

Obrazek
Klaudia13
Posty: 22
Rejestracja: 18 lip 2007, 11:11
Lokalizacja: PIła

Pilska komunikacja przedwojenna

Post autor: Klaudia13 »

Witam serdecznie. Mam pytanie czy w Pile była planowana budowa linii tramwajowych przez niemców, coś mi się obiło o uszy ale nie wiem czy to jest prawda. Może ktoś coś wie na ten temat pozdrawiam. jedrek
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Post autor: SA108 »

W latach 20. rozważano budowę linii tramwajowych, jednak ostatecznie zdecydowano się na autobusy.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się