Mechanizacja poczty
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Mechanizacja poczty
W roku 1851 jako inowacja zostało wprowadzone doręczanie paczek przy pomocy taczek. W latach 1860-1873 ta miejska ekspedycja miała swoją siedzibę przy Neuer Markt 20.
Jak widać już wtedy myślano o "mechanizacji' usług pocztowych.
Pozdrawiam
Jak widać już wtedy myślano o "mechanizacji' usług pocztowych.
Pozdrawiam
1 lipca 1896 roku zainstalowano w Pile nowe urządzenia telefoniczne, ponieważ skonstruowane wcześniej, bo już w roku 1867 urządzenia nie wystarczały dla tak ożywionego ruchu pocztowego. Pierwsza mała centralka telefoniczna na pilskiej poczcie miała zaledwie 41 numerów. Dopiero w latach pierwszej wojny światowej zaszła konieczność zbudowania drugiej takiej centrali na Przedmieściu Bydgoskim. Zbudowano tam jak gdyby filię poczty głównej w budynku dawnego zarządu dróg.
" Z dziejów Piły " - Zygmunt Boras.
" Z dziejów Piły " - Zygmunt Boras.
Pierwszy budynek pocztowy znajdował się na rogu Nowego Rynku i ul. Poznańskiej, którego właścicielem był potem kupiec polski Godlewski. W końcu wieku XVII budynek pocztowy należał do ówczesnego poczmistrza Aleksandra Piepera. Gmach był obszerny. Wielki był także dziedziniec, gdzie na raz mogło się zmieścić kilka zaprzęgów koni w stojących obok stajniach. Pieper był pierwszym znanym z nazwiska pocztmistrzem w Pile. W roku 1891 poczta w Pile zakupiła nowy obszerny plac od rzeźnika Beka i drugi od bednarza Zakrzewskiego. W latach 1893 - 1895 wystawiono nowy gmach pocztowy, który przetrwał częściowo do naszych czasów. W 1916 roku wykupiono nowy plac, aby na nim zbudować gmach poczty głównej. I trochę ciekawostek. Na pocztylionów brano ludzi odpowiedzialnych i dobrych woźniców, jako że praca nie była ich łatwa. Na tak złych drogach należało dobrze uważać, aby nie wywrócić dyliżansu, za co groziła kara 50 kijów. Pocztylionowie zobowiązani byli o każdej napotkanej na drodze wyrwie informować swoich zwierzchników, a ci z kolei przekazywali uzyskane informacje wyższym władzom.
" Z dziejów Piły " - Zygmunt Boras
" Z dziejów Piły " - Zygmunt Boras
Dodam, że czwarty urząd pocztowy w Pile - Postamt 4 - otwarto 23 maja 1927 r. przy Lange Strasse 35 (ul. Konarskiego). Urząd pocztowy nr 2 znajdował się na dworcu.
Budynek głównej poczty powstał w latach 1893-95 przy Wilhelmsplatz 14/15 wg projektu zatwierdzonego przez cesarza Wilhelma. Zbudowano go w stylu niemieckiego renesansu. Wewnątrz oprócz pomieszczeń służbowych znajdowało się mieszkanie dyrektora poczty i dozorcy. Na zapleczu budynku znajdowały się garaże oraz ogród służbowy nad Strugą Farbiarską. Budynek dwukrotnie rozbudowywano - w 1917 r. dobudowano część na narożniku ul. Pocztowej, a w latach 1925-28 skrzydło wzdłuż tej ulicy.
A oto zdjęcia urzędu pocztowego nr 3 przy Bromberger Strasse. Budynek został rozebrany w latach 70. Znajdował się naprzeciwko dzisiejszego kuratorium i biblioteki pedagogicznej.
Budynek głównej poczty powstał w latach 1893-95 przy Wilhelmsplatz 14/15 wg projektu zatwierdzonego przez cesarza Wilhelma. Zbudowano go w stylu niemieckiego renesansu. Wewnątrz oprócz pomieszczeń służbowych znajdowało się mieszkanie dyrektora poczty i dozorcy. Na zapleczu budynku znajdowały się garaże oraz ogród służbowy nad Strugą Farbiarską. Budynek dwukrotnie rozbudowywano - w 1917 r. dobudowano część na narożniku ul. Pocztowej, a w latach 1925-28 skrzydło wzdłuż tej ulicy.
A oto zdjęcia urzędu pocztowego nr 3 przy Bromberger Strasse. Budynek został rozebrany w latach 70. Znajdował się naprzeciwko dzisiejszego kuratorium i biblioteki pedagogicznej.
Poczta
Po zajęciu Piły przez Prusy utworzono natychmiast połączenie pocztowe pomiędzy Berlinem a Königsberg (Królewiec). Na trasie tej min. znajdowało się nasze miasto. Pocztę przewożono dwa razy w tygodniu za pomocą powozu pocztowego i jeźdźca konnego. Z Schneidemühl rozgałęziały się trasy do Flatow (Złotów) przez Krojanke (Krajenke), druga do Deutsch Krone (Wałcz) i trzecia przez Kolmar (Chodzież), Margonin, Grin (Znin) do miejscowości Schubin.
Pozdrawiam.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.