Nastawnia PŁC
Nastawnia PŁC
Drodzy Forumowicze, ostatnio wszedłem w posiadanie kopii bardzo ciekawego planu okolic obecnego Podg Piła Północ z 1957 roku (!). Z ciekawych rzeczy mogę wymienic chociażby dokładny rozrys bocznic (już nieistniejących) do "Roszarni Lnu", Fabryki Papy (tory są, ale nieprzejezdne). Jednak na planie najciekawsze i przynajmniej dla mnie zaskakujące jest zaznaczenie (coprawda linią przerywaną) niemalże naprzeciwko Ppn nastawni PŁC ! Czy komuś coś na ten teamt wiadomo? Z moich informacji wynika, że swego czasu planowano (a przynajmniej rozważano) całkowitą likwidację Ppn, ale nic nie wiem o planowanych inwestycjach!
Proszę o wypowiedź kogoś kompetentnego ;)
Pozdrawiam
Proszę o wypowiedź kogoś kompetentnego ;)
Pozdrawiam
Z wrzuceniem tego planu może byc pewien kłopot, ponieważ muszę najpierw uzyskać zgodę osoby, od której go dostałem, a po drugie plan składa się z kilku skserowanych kart formatu A3, więc najpierw muszę je złożyc w jedną całość, by móc opublikować - myślę, że to kwestia do kilku dni.
Pozdrawiam
No i sprawa się wyjaśniła - po rozmowie z osobą kompetentną w sprawach ruchu kolejowego, okazało się, że zaznaczona na planie PŁC nie jest nastawnią, a jedynie semaforem należącym do nastawni PŁC, która znajdowała się tam, gdzie późniejsza PŁB. Pozostaje jedynie pytanie: gdzie w takim razie znajdowała się nastawnia PŁB?
Oto link do fragmentu planu, o którym mowa:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html
Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie informacje
Pozdrawiam
No i sprawa się wyjaśniła - po rozmowie z osobą kompetentną w sprawach ruchu kolejowego, okazało się, że zaznaczona na planie PŁC nie jest nastawnią, a jedynie semaforem należącym do nastawni PŁC, która znajdowała się tam, gdzie późniejsza PŁB. Pozostaje jedynie pytanie: gdzie w takim razie znajdowała się nastawnia PŁB?
Oto link do fragmentu planu, o którym mowa:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html
Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie informacje
Faktycznie, mój błąd. Spod napisu PŁ-7 który jest namalowany na tej nastawni prześwituje jeszcze jakaś litera. Początkowo myślałem że to właśnie B, ale okazało się że z drugiej strony nastawni zupełnie wyraźnie jest napisane PŁA7. Tak więc nie wiem gdzie była PŁB ;)
Swoją drogą numeracja pilskich nastawni to ciekawy temat.
Swoją drogą numeracja pilskich nastawni to ciekawy temat.
PŁC
Na planie jest PŁ C oznaczenie pochodzi z sprzed pół wieku. przez ten czas dużo oznakowań zmieniło sie na koleji. Z tego co pamietam w połowie lat 70 ubiegłego wieku były oznaczenia PŁA , PŁB, PŁC oraz PŁ1, PŁ2, PŁ3, PŁ4, PŁ5, PŁ6, PŁ7. Oznaczenia PŁA, PŁB, PŁC dotyczyły to nastawni dysponujące ruchem na całej stacji Piła. Natomiast PŁ1-PŁ7 były to nastawnie wykonawcze i one miały za zadanie wykonywać polecenia nastawni PŁA-C. Natawnia PŁA w tym czsie znajdowała sie 100 metrów od wiaduktu kolejowego w stronę zachodnia. PŁB znajdowała sie [i]prawdopodobnie[/i] przy wyjezdzie z parowozowni. Obecnie jest nadal czynna. Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie. Oznaczenia PŁ1-PŁ7 zmieniały sie w zależności od spadającego ruchu pociągów. W latach 70 zamknieto już nastawnie kirującą ruchem pociągów na tory postojowe, rozładunkowe do składu CPN i magazynów spożywczych.
Poprawiam i uzupełniam moją poprzednią wiadomość. Dzisiaj zasięgąłem informację od pracownika, który pracował w latach 50-80 na stacji i był przetokowym. Po pierwsze PŁB znajdowało sie jako pierwsza nastawnia od strony Stobna. Dzisiaj nie ma już jej, rozebrana podczas likwidacji stacji towarowej w Pile. Druga poprawka to na planie oznaczenia "Ppn" faktycznie nie to "Sztopka". Była to nastawnia wybudowana przed 1945 rokiem z obsługą ręczną (przestawiania zwrotek za pomocą dzwigni na nastawni i drutów, które przestawiały zwrotnice). Natomiast oznaczenia na planie PŁC to nastawnia wybudowana podczas rozbudowy lotniska w połowie lat 50 ubiegłego wieku. Wybudowano już nastawnie, która miała przestawianie zwrotek elektrycznie. Nastawniczy przekręcał gałkę w odpowiednią stronę a silnik elektryczny, bedący przy zwrotnicy przesuwał iglicę zwrotnicy w lewo pub prawo.
Nie posiadam planów lini kolejowych węzła Pilskiego.
Nie posiadam planów lini kolejowych węzła Pilskiego.
To bardzo ciekawe, o czym Pan pisze, jednak na planie, który posiadam (1981) pierwsza nastawnia od strony Stobna (rzeczywiście już nieistniejąca) to PŁ8 na kilometrze 193.0 - chyba,że wcześniej była oznaczona jako PŁB (co w sumie ma sens, bo "otwierała" ona stację towarową).
Drugie moje pytanie wiąże się z brakami w mojej wiedzy, ponieważ nie bardzo rozumiem, co ma Pan na myśli pisząc, że cyt. "na planie oznaczenia <<Ppn>> faktycznie nie to <<Sztopka>>". Jeśli byłby Pan łaskaw wytłumaczyc, co Pan przez to zdanie rozumie (czy to, że nastawnia Ppn miała obsługę ręczną?). Jeśli chodzi o PŁC, to powstała (o ile się nie mylę) w związku z budową łącznicy Ppn-Stacja towarowa (obecnie rozebranej). Jeżeli się mylę, bardzo proszę o poprawienie.
Jeżeli zaś chodzi o plany, to posiada je były naczelnik stacji Pan Ewertowski.
Drugie moje pytanie wiąże się z brakami w mojej wiedzy, ponieważ nie bardzo rozumiem, co ma Pan na myśli pisząc, że cyt. "na planie oznaczenia <<Ppn>> faktycznie nie to <<Sztopka>>". Jeśli byłby Pan łaskaw wytłumaczyc, co Pan przez to zdanie rozumie (czy to, że nastawnia Ppn miała obsługę ręczną?). Jeśli chodzi o PŁC, to powstała (o ile się nie mylę) w związku z budową łącznicy Ppn-Stacja towarowa (obecnie rozebranej). Jeżeli się mylę, bardzo proszę o poprawienie.
Jeżeli zaś chodzi o plany, to posiada je były naczelnik stacji Pan Ewertowski.
Re: PŁC
Dziś natknąłem się na pozostałości budowli, na które nigdy wcześniej nie zwróciłem uwagi. Znajdują się przy posterunku Piła - Północ między torami do Wałcza i do Szczecinka. Budowla usytuowana była tuż przy torze do Wałcza. Poniżej fotki. Czy to budynek, o którym mowa powyżej?p. Z pisze:Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie.
Mnie to wygląda na dawny posterunek dróżnika (tylko czy tam był przejazd?) lub inny ruchowy. Na poprzednika podg. Piła - Północ jest nico za mały. Chyba, że to był tylko budynek za czasów, gdy nie było urządzeń scentralizowanych, a w budynku siedział nastawniczy i dyżurny ruchu lub jeden z nich. Wtedy na takim posterunku była tylko tablica zalezności kluczowych.
Pozostałości mają kształt prostokątny mniej więcej 2,5 x 3,5 m.
Miestety z tego planu to nie wynika http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html
Zatem czym był ten budynek?
I jeszcze ciekawostka: na tym zdjęciu http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=7940 widac oznaczenia na budynku Ppn i wyraźniejsze 41. Czy to oznacza, że kiedyś ten budynek strażnicy przejazdowej był nastawnią Ppn?
Te fundamenty, o których Pan pisze wyglądają rzeczywiście jak posterunek dróżnika przejazdowego, co nie byłoby takie pozbawione sensu, gdyż tamtędy biegła droga do Kiebietzbruch (na jednym z planów jest nawet zaznaczona jako Kiebietzbruch Weg). Problem w tym, że na żadnym z planów nie znalazłem budynku o takowym oznaczeniu (dróżnika). Ale jeszcze zapytam kogoś bardziej kompetentnego.
Poprzednik obecnego budynku Ppn znajdował się niemal dokładnie naprzeciwko obecnie istniejącego, był budynkiem drewnianym (podobno rozebranym całkowice w latach 50., ale tego pewny nie jestem).
Co do nieistniejącego budynku, to był on różnie oznaczany - na starszych planach jako strażnica 41., a później Ppn 1 (co w sumie jest bez sensu, bo niby jaki okręg nastawczy obsługiwała, skoro zwrotki podchodziły pod nastawnię dysponującą Ppn albo pod PłB). W ostatnich latach istnienia była oznaczona znowu jako strażnica 41. Na pewno nie zastępowała Ppn (przynajmniej nic o tym nie wiem).
Pozdrawiam
Poprzednik obecnego budynku Ppn znajdował się niemal dokładnie naprzeciwko obecnie istniejącego, był budynkiem drewnianym (podobno rozebranym całkowice w latach 50., ale tego pewny nie jestem).
Co do nieistniejącego budynku, to był on różnie oznaczany - na starszych planach jako strażnica 41., a później Ppn 1 (co w sumie jest bez sensu, bo niby jaki okręg nastawczy obsługiwała, skoro zwrotki podchodziły pod nastawnię dysponującą Ppn albo pod PłB). W ostatnich latach istnienia była oznaczona znowu jako strażnica 41. Na pewno nie zastępowała Ppn (przynajmniej nic o tym nie wiem).
Pozdrawiam
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.