Gminy żydowskie żądają zwrotu.
Gminy żydowskie żądają zwrotu.
Szczecińska Gmina Żydowska domaga się zwrotu nieruchomości po byłej synagodze i cmentarzu, znajdujących się w Schneidemühl.
Swoje roszczenia G. Ż. określiła pobieżnie, wskazując nieruchomości tylko jako '' Leszków '' oraz podając przedwojenny adres synagogi : Wilhelm Platz 4.
Od blisko roku Gmina Piła czeka, by Komisja Regulacyjna w Warszawie określiła, o jakie nieruchomości dokładnie chodzi.
Wiadomo, że roszczenia dotyczą dwóch nieruchomości: cmentarza i synagogi.
W swoim wniosku gmina żydowska nie uściśliła jednak, o jakie nieruchomości chodzi.
Teren cmentarza wskazany został jako Leszków, a w przypadku synagogi jej niemiecki adres.
Dziwi mnie to że nie wspominają o cmentarzu na terenie obecnej Szkoły Policji.
W sierpniu ubiegłego roku prezydent miasta Piły poinformował Komisję Regulacyjną aby bardziej sprecyzowała swoje roszczenia.
Do tej pory odpowiedzi jednak nie otrzymał.
O co mogą się upomnieć?
Regulacja majątkowa ogranicza się do spraw nieruchomości, na których przed 1 września 1939 znajdowały się obiekty służące celom kultu religijnego : cmentarze, synagogi, domy modlitw, domy pogrzebowe, łaznie rytualne, obiekty gmin żydowskich służące w przeszłości działalności oświatowo-wychowawczej i charytatywno-społecznej, takiej jak szkoły, szpitale, ochronki, domy opieki oraz budynki siedzib urzędów gmin.
Jak wiadomo Schneidemühl było miastem niemieckim w tamtym okresie czasu.
Gminy Żydowskie moim zdaniem powinny swoje roszczenia kierować więc do władz niemieckich, celem powiedzmy wypłacenia jakiejś kwoty za zniszczenia przez reżim hitlerowski synagogi i cmentarza żydowskiego.
Myślę że warto skomentować temat roszczeń powojennych - nie tylko żydowskich.
Zapraszam do komentarzy.
A tu historia żydów w dawnej Pile - http://www.dawna.pila.pl/czytelnia/hist ... _zydow.php
Swoje roszczenia G. Ż. określiła pobieżnie, wskazując nieruchomości tylko jako '' Leszków '' oraz podając przedwojenny adres synagogi : Wilhelm Platz 4.
Od blisko roku Gmina Piła czeka, by Komisja Regulacyjna w Warszawie określiła, o jakie nieruchomości dokładnie chodzi.
Wiadomo, że roszczenia dotyczą dwóch nieruchomości: cmentarza i synagogi.
W swoim wniosku gmina żydowska nie uściśliła jednak, o jakie nieruchomości chodzi.
Teren cmentarza wskazany został jako Leszków, a w przypadku synagogi jej niemiecki adres.
Dziwi mnie to że nie wspominają o cmentarzu na terenie obecnej Szkoły Policji.
W sierpniu ubiegłego roku prezydent miasta Piły poinformował Komisję Regulacyjną aby bardziej sprecyzowała swoje roszczenia.
Do tej pory odpowiedzi jednak nie otrzymał.
O co mogą się upomnieć?
Regulacja majątkowa ogranicza się do spraw nieruchomości, na których przed 1 września 1939 znajdowały się obiekty służące celom kultu religijnego : cmentarze, synagogi, domy modlitw, domy pogrzebowe, łaznie rytualne, obiekty gmin żydowskich służące w przeszłości działalności oświatowo-wychowawczej i charytatywno-społecznej, takiej jak szkoły, szpitale, ochronki, domy opieki oraz budynki siedzib urzędów gmin.
Jak wiadomo Schneidemühl było miastem niemieckim w tamtym okresie czasu.
Gminy Żydowskie moim zdaniem powinny swoje roszczenia kierować więc do władz niemieckich, celem powiedzmy wypłacenia jakiejś kwoty za zniszczenia przez reżim hitlerowski synagogi i cmentarza żydowskiego.
Myślę że warto skomentować temat roszczeń powojennych - nie tylko żydowskich.
Zapraszam do komentarzy.
A tu historia żydów w dawnej Pile - http://www.dawna.pila.pl/czytelnia/hist ... _zydow.php
ALE.....
Skoro ktos mial wlasnosc od pokolen to czy bezprawiem jest oddac? czy zrabowac?
A Polcy nie marza o swoim Wilnie czy Lwowie?
Ps. Hallo -"Skinspila" - a gdyby twojej rodzinie odebrano wlasnosc od pokolen i musieliby opuscic rodzinne strony, nie domagalbys sie rekompensaty? Znam kilka osöb w Pile krörych wyrzucono z Prus Wschodnich, nie wyjechali za Odre, stracili wszystko, dorobek pokolen. Nic im nie oddano bo mieli Niemieckie obywatelstwo.
A jakie obywatelstwo mozna bylo wtedy miec bedac Polakiem z dziada pradziada mieszkajac w Rzeszy ?
Tak sytuacja wypedzenia nie jest i mi obca. Dlatego potrafie zrozumiec naröd Zydowski.
Tom
Skoro ktos mial wlasnosc od pokolen to czy bezprawiem jest oddac? czy zrabowac?
A Polcy nie marza o swoim Wilnie czy Lwowie?
Ps. Hallo -"Skinspila" - a gdyby twojej rodzinie odebrano wlasnosc od pokolen i musieliby opuscic rodzinne strony, nie domagalbys sie rekompensaty? Znam kilka osöb w Pile krörych wyrzucono z Prus Wschodnich, nie wyjechali za Odre, stracili wszystko, dorobek pokolen. Nic im nie oddano bo mieli Niemieckie obywatelstwo.
A jakie obywatelstwo mozna bylo wtedy miec bedac Polakiem z dziada pradziada mieszkajac w Rzeszy ?
Tak sytuacja wypedzenia nie jest i mi obca. Dlatego potrafie zrozumiec naröd Zydowski.
Tom
Trudno zgodzić się z poglądami prezentowanymi powyżej. Można dojść do absurdu.
W jednym z ośrodków miejskich, we wrześniu 1939 roku rozstrzelano polaka. Jego rodzinę wysłano do GG. Majątek, w tym budynek przejął niemiecki zarząd, który wiosną 1940 roku dokonał sprzedaży tej nieruchmości gminie kościoła ewangielickiego unijnego. Po styczniu 1945 budynek został porzucony. Dzisiaj zgłasza żądanie zwrotu parafia kościoła ewangielicko-augsburskiego. Fajnie prawda.
Tak na marginesie drogi Tomie z tą Litwą to sobie śmiech zrobiłeś.
W jednym z ośrodków miejskich, we wrześniu 1939 roku rozstrzelano polaka. Jego rodzinę wysłano do GG. Majątek, w tym budynek przejął niemiecki zarząd, który wiosną 1940 roku dokonał sprzedaży tej nieruchmości gminie kościoła ewangielickiego unijnego. Po styczniu 1945 budynek został porzucony. Dzisiaj zgłasza żądanie zwrotu parafia kościoła ewangielicko-augsburskiego. Fajnie prawda.
Tak na marginesie drogi Tomie z tą Litwą to sobie śmiech zrobiłeś.
Zbyniu c
Litwa nie dotyczy tematu, moze chaotycznie napisalem. Bylem tam caly miesiac i sluchalem wtedy rozczarowania Polaköw. Chodzilo mi o odzwierciedlenie oddania wlasnosci tym, ktörym sie nalezy.
Zabralem glos w sprawie oddnia Zydom co nalezy do nich.
W twojej wypowiewdzi nie widac zadnego stanowiska w tej sprawie.
Albo pomyliles strony, ale raczej wnioskuje ze zaprezentowales poglad antysemity.
Tak na marginesie: na histore sie nie chcialo chodzic ?
Bo ja akurat w tym czasie bylem na Litwie.
Ja dla ciebie narobilem smiechu, a ty pozalowania jestes godny.
Tom
Litwa nie dotyczy tematu, moze chaotycznie napisalem. Bylem tam caly miesiac i sluchalem wtedy rozczarowania Polaköw. Chodzilo mi o odzwierciedlenie oddania wlasnosci tym, ktörym sie nalezy.
Zabralem glos w sprawie oddnia Zydom co nalezy do nich.
W twojej wypowiewdzi nie widac zadnego stanowiska w tej sprawie.
Albo pomyliles strony, ale raczej wnioskuje ze zaprezentowales poglad antysemity.
Tak na marginesie: na histore sie nie chcialo chodzic ?
Bo ja akurat w tym czasie bylem na Litwie.
Ja dla ciebie narobilem smiechu, a ty pozalowania jestes godny.
Tom
Tom nie zgodze sie z Toba. Nie rozumiem dlaczego dawnym obywatelom niemieckim wyznania mojżeszowego zwrot majątku miałby się należeć, a innym Niemcom nie. Jest przeciez w regionie pełno poewangielickich kościołów, a za chwilę pewnie okaże się, że jacyś kontynuatorzy doktryny Czerskiego będą chcieli zwrot kawałka Wodnej. Sprawa jest jasna: Piła należy do tzw. ziem odzyskanych i roszczenia w kwestii odszkodowania za utracone majątki należy kierować do rządu Niemiec. Bez zadnych wyjątków dla Żydów, Świadków Jehowy, Cyganów, homoseksualistów, komunistów i innych grup prześladownaych przez nazistów.
Czesc mih
Przykro mi ze Cie rozczaruje.
Rozumiem twoje stanowisko, ale raczej mam odmienna zdanie.
Takie prawo ustanowily zachłanne mocarstwa wylacznie dla swojej korzysci.
Niemcom z Prus Wschodnich po prostu "Raus",
a Polkom z za Buga tez "won"- na Syberie.
Czy to nazwac można prawem? Że zażalenia praktycznie nigdzie nie chca przyjac w sprawie oddania wlasnosci?
Tom
Przykro mi ze Cie rozczaruje.
Rozumiem twoje stanowisko, ale raczej mam odmienna zdanie.
Takie prawo ustanowily zachłanne mocarstwa wylacznie dla swojej korzysci.
Niemcom z Prus Wschodnich po prostu "Raus",
a Polkom z za Buga tez "won"- na Syberie.
Czy to nazwac można prawem? Że zażalenia praktycznie nigdzie nie chca przyjac w sprawie oddania wlasnosci?
Tom
Drogi Tommie.
Sądzę, iż kierują tobą nadmierne emocje. Nie czytasz mojego tekstu dokladnie. Nie można mojej wypowiedzi zarzucuć antysemityzmu. Jeżeli moja wypowiedź jest ma kierunek krytyczny, to może on być oceniony wyłącznie jako skierowany przeciwko zachłanności wskazanej w poście organizacji, a nawet wobec panującej w Polsce identyfikacji "kościół ewangielicki = kościół niemiecki" antygermańskość.
Celem mojej wypowiedzi było wyłącznie wskazanie na to, iż w kwestach zwrotów należy postępować delikatnie, a to z uwagi na subtelność natury. Przykład delikatności materii wskazałem nad wyraz dokładnie. Który z okresów władztwa nad dobrami stanowi legitymację do ich zwrotu.
Uważam, iż roszczenia odszkodowawcze obywatele i organizacje powinny kierować do swoich organów państwowych, które powodowały wybuchy wojen, zmiany granic oraz zmiany stosunków społecznych. Jednak z umiarem, szczególnie w odniesieniu do organizacji, aby zależnie od istniejących potrzeb mogły realizować swoje obowiązki i cele. Stąd wniosek, jeżeli w Pile istnieje społeczność wyznania mojżeszowego w liczbie około kilku tysięcy wyznawców, to historyczne obiekty należy zwrócić. W sytuacji gdy wyznawców jest kilkunastu, to zwrot jest nieuzasadniony.
W kwestii mojej znajomości historii to jest mi dość przykro, iż tak łatwo wydajesz stanowcze opinie. Nie jestem wykształconym historykiem, lecz sądzę, iż z uwagi na moje wieloletnie zainteresowania historią posiadam znaczny kapitał wiedzy.
Ja twojego zakresu wiedzy nie oceniam i nie napiszę, iż nie uczęszczałeś na zajęcia z... .
Pozdrowienia.
Sądzę, iż kierują tobą nadmierne emocje. Nie czytasz mojego tekstu dokladnie. Nie można mojej wypowiedzi zarzucuć antysemityzmu. Jeżeli moja wypowiedź jest ma kierunek krytyczny, to może on być oceniony wyłącznie jako skierowany przeciwko zachłanności wskazanej w poście organizacji, a nawet wobec panującej w Polsce identyfikacji "kościół ewangielicki = kościół niemiecki" antygermańskość.
Celem mojej wypowiedzi było wyłącznie wskazanie na to, iż w kwestach zwrotów należy postępować delikatnie, a to z uwagi na subtelność natury. Przykład delikatności materii wskazałem nad wyraz dokładnie. Który z okresów władztwa nad dobrami stanowi legitymację do ich zwrotu.
Uważam, iż roszczenia odszkodowawcze obywatele i organizacje powinny kierować do swoich organów państwowych, które powodowały wybuchy wojen, zmiany granic oraz zmiany stosunków społecznych. Jednak z umiarem, szczególnie w odniesieniu do organizacji, aby zależnie od istniejących potrzeb mogły realizować swoje obowiązki i cele. Stąd wniosek, jeżeli w Pile istnieje społeczność wyznania mojżeszowego w liczbie około kilku tysięcy wyznawców, to historyczne obiekty należy zwrócić. W sytuacji gdy wyznawców jest kilkunastu, to zwrot jest nieuzasadniony.
W kwestii mojej znajomości historii to jest mi dość przykro, iż tak łatwo wydajesz stanowcze opinie. Nie jestem wykształconym historykiem, lecz sądzę, iż z uwagi na moje wieloletnie zainteresowania historią posiadam znaczny kapitał wiedzy.
Ja twojego zakresu wiedzy nie oceniam i nie napiszę, iż nie uczęszczałeś na zajęcia z... .
Pozdrowienia.
Z miedzynarodowych regulacji prawnych okresu "wczesnopowojennego" nikt nie jest chyba specjalnie zadowolony. Wszystkie sa wynikiem pokretnego kompromisu politycznego, dla jednych bardziej korzystnego (Rosja) dla innych mniej (Polska). Ale prawo wlasnosc tez jest pojeciem wzglednym, no bo kto ma wieksze prawa do Gdanska czy Lwowa? Albo dlaczego potomkom magnatow nalezy zwracac majatki, ktore ich przodkowie często wykradli panstwu? Niestety nie możemy jednostronnie zmienić dawnych regulacji międzynarodowych. Dlatego, gdy chodzi o kwestie rozliczen majatkowych, moim zdaniem powinnismy skupic sie głównie na własnych obowiazkach (mienie zabużan lub chociazby zwrot synagogi w Poznaniu). Zresztą moim zdaniem sprawa zwrotu Żydom jakiegos majatku w Pile jest tylko tzw. "faktem prasowym". :roll:
- Roto
- Posty: 103
- Rejestracja: 12 lut 2006, 01:39
- Lokalizacja: Piła - Bromberger Str.
- Podziękowano: 1 raz
Wypędzenia
Tworzy się tu drugie tzw. "Centrum Wypędzeń" Eriki Steinbach. Czemu mielibyśmy oddawać\rekompensować jakiekolwiek straty? ; raczej nie mają prawa do jakichkolwiek roszczeń skoro przegrali wojne to musieli się wynieść i tak z byłych terenów Polski pozatym oni przez początek lat 30 popierali Hitlera więc to w większej części wina narodu niemieckiego a za swoje czyny trzeba odpowiadać. Natomiast w sprawie "za Buga" to poprostu Armia Czerowna zajeła te tereny i nic nie mogliśmy zrobić a że Polska nie walczyła o Litwe, to wynik napiętej sytuacji międzynarodowej nasz rząd po części gapowaty bał się rozzłościć potwora którym była Rosja, poprostu bezsilność. Sprawa żydów, co było a nie jest nie pisze się w rejest, domagać się mogą ale co dostaną? ; raczej pienieżną rekąpensate jeśli już dostaną bo przecież nie utworzą własnego państwa w państwie.
Moja opinia to nie dla jakichkolwiek roszczeń żydów, a jak już to czemu do rządu polskiego wkońcu to niemcy zniszczyli synnagoge nie polacy i niech się domagają od rządu niemieckiego i kółko się zamyka.
Pozdrawiam
Roto~~
Moja opinia to nie dla jakichkolwiek roszczeń żydów, a jak już to czemu do rządu polskiego wkońcu to niemcy zniszczyli synnagoge nie polacy i niech się domagają od rządu niemieckiego i kółko się zamyka.
Pozdrawiam
Roto~~
Witam.
Żadania gmin żydowskich są zgodne z prawem. Postępują one zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w RP.
Gminy żydowskie mają prawo żadać zwrotu synagog i cmentarzy, które do nich należały w dniu 30 stycznia 1933 roku, a także w innych mniej istotnych przypadkach.
Żadanie polegać może na:
- przeniesieniu prawa własności,
- przyznaniu odpowiedniej nieruchomosci zamiennej,
- przyznaniu odszkodowania.
Wobec bardzo słabego przygotowania wniosku przez gminę żydowską, można przypuszczać, iż przedmiotem zainteresowania nie jest fizyczne przejęcie obiektów lub uzyskanie obiektów zamiennych, lecz odszkodowania. POCIESZAM - ODSZKODOWANIE WYPŁACA WOJEWODA WIELKOPOLSKI.
Postepowanie przed Komisją Regulacyjna w Warszawie obejmuje zazwyczaj dwa, trzy posiedzenia. Jeżeli nie kończy się rozstrzygnięciem to sprawa może trafić do sądu okręgowego.
Pozdrawiam.
Żadania gmin żydowskich są zgodne z prawem. Postępują one zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w RP.
Gminy żydowskie mają prawo żadać zwrotu synagog i cmentarzy, które do nich należały w dniu 30 stycznia 1933 roku, a także w innych mniej istotnych przypadkach.
Żadanie polegać może na:
- przeniesieniu prawa własności,
- przyznaniu odpowiedniej nieruchomosci zamiennej,
- przyznaniu odszkodowania.
Wobec bardzo słabego przygotowania wniosku przez gminę żydowską, można przypuszczać, iż przedmiotem zainteresowania nie jest fizyczne przejęcie obiektów lub uzyskanie obiektów zamiennych, lecz odszkodowania. POCIESZAM - ODSZKODOWANIE WYPŁACA WOJEWODA WIELKOPOLSKI.
Postepowanie przed Komisją Regulacyjna w Warszawie obejmuje zazwyczaj dwa, trzy posiedzenia. Jeżeli nie kończy się rozstrzygnięciem to sprawa może trafić do sądu okręgowego.
Pozdrawiam.
Witam.
Osobiście jestem przeciwnikiem zwrotów mienia w wyniku przemian jakie nastąpiły w Europie. Zmiana granic była rezultatem braku zdrowego rozsądku, w sumie dość porządnego narodu. My sami nie mogliśmy zbyt wiele zdziałać. Za nas zdecydowano w Techeranie, Jałcie i Poczdamie. Czy z tego powodu mamy oddawać nieruchomości, które zwycięzcy słusznie nam przyznali?
Wiele żądań wynika z nostalgii i wygaśnie, gdy biologia zrobi swoje. Dzisiasj w Polsce jest już niewielu chętnych do powrotu w okolice Kamieńca Podolskiego, czy innych podobnych miejsc. Tak będzie z pozostałą częścią Europy.
Moi znajomi pochodzący z Prus Wschodnich (Tilsit/tTylży) - prawdziwi niemcy - mieszkający dzisiaj we Frankfurcie nad Menem, nie marzą o powrocie. Mają zamiar wyjechać do USA.
Pozdrawiam.
Osobiście jestem przeciwnikiem zwrotów mienia w wyniku przemian jakie nastąpiły w Europie. Zmiana granic była rezultatem braku zdrowego rozsądku, w sumie dość porządnego narodu. My sami nie mogliśmy zbyt wiele zdziałać. Za nas zdecydowano w Techeranie, Jałcie i Poczdamie. Czy z tego powodu mamy oddawać nieruchomości, które zwycięzcy słusznie nam przyznali?
Wiele żądań wynika z nostalgii i wygaśnie, gdy biologia zrobi swoje. Dzisiasj w Polsce jest już niewielu chętnych do powrotu w okolice Kamieńca Podolskiego, czy innych podobnych miejsc. Tak będzie z pozostałą częścią Europy.
Moi znajomi pochodzący z Prus Wschodnich (Tilsit/tTylży) - prawdziwi niemcy - mieszkający dzisiaj we Frankfurcie nad Menem, nie marzą o powrocie. Mają zamiar wyjechać do USA.
Pozdrawiam.
Narazie nic mi o tym nie wiadomo. Wiem tylko że w Złotowie Gmina Żydowska dogadała się z władzami miejskimi. W Poznaniu jak wspominał mih sprawa z byłą synagogą jest bardzo kontrowersyjna. Jedni chcą ją zburzyć i postawić na nowo, a inni mają jeszcze inne plany z nią związane. Dodam że w byłej poznańskiej synagodze znajduje się basen. Mimo wszystko pozostańmy przy Pile. Będzie coś wiadomo to podam na forum.
Re: Gminy żydowskie żądają zwrotu.
Sprawa roszczeń Gminy Żydowskiej na razie nie jest mi znana, obecnie jak każdy wie wyskoczyła sprawa roszczeń Kościoła Baptystów, czy ktoś może wie ile jeszcze takich smaczków się kryje w naszym mieście? Czy szykują się jakieś jeszcze inne roszczenia?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.