Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
I są też miejsca, gdzie to władza apeluje do mieszkańców: http://www.powiatlwowecki.pl/news.php?id=9825
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Dnia 19 marca 2010r.(piątek) o godz. 19 w Galerii na Piętrze PDK odbędzie się Walne Zebranie Członków. Zapraszam serdecznie również osoby do tej pory nie związane ze Stowarzyszeniem.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Zapraszam do lektury ostatniego, bo wydanego dzisiaj numeru Faktów Pilskich. Można zapoznać się w nim z dość obszernym artykułem Mariusza Szalbierza na temat pilskiej parowozowni. :)
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
A oto i tekst: http://www.rynek-kolejowy.pl/14854/Pila ... 221%3B.htm
Pozdrawiam i jeszcze raz zapraszam na najbliższe spotkanie.
Pozdrawiam i jeszcze raz zapraszam na najbliższe spotkanie.
- mariusz1983
- PRZYJACIEL
- Posty: 218
- Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Oświadczenie PKP uzupełniłem już o komentarz.
Ze względu na fakt, że po upływie czasu dostęp do nich na portalu Rynek Kolejowy będzie płatny pozwolę sobie zacytować obie wypowiedzi. Od razu przepraszam za błąd. W moim komentarzu chodziło o linie Tczew-Kostrzyn, a nie jak napisałem Tczew-Krzyż.
Ze względu na fakt, że po upływie czasu dostęp do nich na portalu Rynek Kolejowy będzie płatny pozwolę sobie zacytować obie wypowiedzi. Od razu przepraszam za błąd. W moim komentarzu chodziło o linie Tczew-Kostrzyn, a nie jak napisałem Tczew-Krzyż.
Piła: Jest szansa dla "Okrąglaka"?
Tereny kolejowe położone w okolicach dworca kolejowego w Pile mają szansę na nowe życie. Warunkiem jest „uwolnienie” gruntów położonych w międzytorzu pilskiej stacji.
Fot. Rynek Kolejowy
Grunty na których stoją budynek stacyjny oraz parowozownia zwana popularnie „Okrąglakiem” odcięte są od reszty miasta torami kolejowymi – od północy linią Tczew-Kostrzyn, od południa liniami Poznań-Piła i Piła-Kutno. Takie usytuowanie oznacza dla tych terenów przede wszystkim problem komunikacyjne: brak bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Jedyny dojazd samochodowy to niestrzeżony przejazd przez tory kolejowe w okolicach mostu na rzece Gwdzie. Jakiekolwiek inne niż kolejowe zagospodarowanie tych terenów, oznaczające zwiększony ruch samochodowy i pieszy, stwarzałoby zagrożenie bezpieczeństwa.
PKP SA. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu rozpoczął rozmowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz PKP Energetyka, których celem jest przebudowa układu torowego położonych na północ od pilskiej stacji. Do końca marca znane będzie stanowisko spółek kolejowych określające, czy możliwe jest przełożenie torów linii Tczew-Kostrzyn na południową stronę stacji kolejowej.
„Uwolnienie” z międzytorza gruntów wokół dworca oraz parowozowni pozwoli na nowe zagospodarowanie obiektów takich jak „Okrąglak”. Możliwe będzie zagospodarowanie komercyjne tych terenów lub przekazanie ich samorządowi terytorialnemu. Przebudowa układu torowego pozwoli także na dojazd samochodem do dworca kolejowego, który praktycznie nie posiada obecnie dostępu do drogi publicznej.
Tereny kolejowe, w rejonie stacji Piła Główna to kilkadziesiąt hektarów gruntu. Obszary wokół dworca kolejowego oraz „Okrąglaka” to blisko 3,2 ha powierzchni, która przeznaczona zostanie do zagospodarowania komercyjnego (możliwość wynajmu lub kupna) lub w przypadku zainteresowania ze strony samorządu lokalnego – do przekazania miastu.
(źródło: PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu, 11 marca 2010)
Cieszy mnie fakt, że już w marcu przedstawione zostaną stanowiska kolejowych spółek. Cieszy mnie także to, że problem pilskiego dworca i problem pilskiej parowozowni widzi również PKP S.A. Przełożenie torów linii Tczew - Krzyż faktycznie mogłoby znaczenie pomóc w nowym zagospodarowaniu tych obiektów, z większym pożytkiem dla mieszkańców miasta.
Pojawiają się jednak obawy o koszty tego przedsięwzięcia i pytania czy przy obecnej kondycji finansowej polskiej kolei i przy istnieniu innych niż pilski węzeł priorytetów parowozownia nie będzie musiała poczekać kolejne lata? Czy tak długi czas nie sprawi, że nie będzie już czego ratować? Czy za kilka lat również jak dziś będą dostępne środki unijne na ratowanie zabytków? Czy nie będziemy mieli do czynienia z przysłowiową musztardą po obiedzie? O ile w przypadku dworca nie ma pilnej potrzeby rewitalizacji budynku, tak w przypadku parowozowni czas odgrywa dużą rolę. Czy zatem w Pile ruch na linii Tczew-Krzyż jest na tyle duży i czy w trosce o bezpieczeństwo nie wystarczy pokusić się o utworzenie choćby strzeżonego przejazdu? Te pytania pozostawiam kolejarzom.
Krótko mówiąc jestem za pomysłem, jaki przedstawia PKP S.A. pod warunkiem jednak, że będzie on zrealizowany szybko. W innym przypadku należy zastanowić się nad tańszym rozwiązaniem, choćby przejściowym, ale mogącym uratować zabytek, a śmielsze rozwiązania, mniej pilne stosować później. Być może zatem warto całe przedsięwzięcie zrealizować dwuetapowo? To pytanie postawiam kolejarzom, samorządowcom i prywatnym inwestorom.
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Po rzucie oka na plan miasta widzę, że przełożenie ruchu z linii Tczew - Kostrzyn na południową stronę stacji, aby był dostęp do parowozowni od północy jest niemożliwy bez brutalnej ingerencji w zabudowę ulicy Walki Młodych i okolic.
- mariusz1983
- PRZYJACIEL
- Posty: 218
- Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Krótki materiał jaki ukazał się na łamach portalu Fakty Pilskie.
http://www.faktypilskie.pl/index.php?op ... a&Itemid=2
http://www.faktypilskie.pl/index.php?op ... a&Itemid=2
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Moim zdaniem przekładka torów jest przedsięwzięciem zbyt drogim, aby opłacało się jej dokonywać. Po pierwsze most nad Gwdą. Po drugie zabudowania przy Walki Młodych, po trzecie zmusiłoby to do totalnej przebudowy torowiska i głowicy stacji od strony Chojnic wraz z urządzeniami srk. Jedyna możliwość to ewentualne "puszczenie" linii torami w kierunku Bydgoszczy i wybudowanie torowiska w kierunku Chojnic łukiem za dawną ziemniaczanką. Ale to moim zdaniem utopia i raczej kolej zamontuje rogatki na drodze dojazdowej do parowozowni od strony Zakopiańskiej. Z resztą na tej fotce widać to doskonale http://images47.fotosik.pl/39/7b9767016b170613.jpg
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Powtórze to o czym napisałem w innym temacie.
Eh Panie i Panowie.
Zgadzam się z Wami,ale...
W internecie owszem spotkać można komentarze wykazujące zbulwersowanie stanem okrąglaka. W rozmowach ze znajomymi i nieznajomymi podobne spotykam opinie. Ale niestety i napisze to z wielkim żalem. Niemal nikt nie chce firmować swoją twarzą walki o okrąglaka. Zazwyczaj wszystko sprowadza się do słów w prywatnych, bądź internetowych dyskusjach. Teraz gdy szansa na uratowanie budynku nigdy nie była tak duża na placu boju pozostały osoby, które można zliczyć na palcach i jest ich coraz mniej.
Jeśli miałby mieć miejsce scenariusz, o którym PKP pisze (zagospodarowanie okrąglaka, pod warunkiem wcześniejszej przebudowy węzła,a co jak wiemy związane jest długim okresem czasu) to wówczas każdy głos w tej sprawie będzie bardzo cenny.Zachęcam by ten głos miał charakter publiczny.
A póki co zapraszam wszystkich na najbliższe piątkowe spotkanie.
Eh Panie i Panowie.
Zgadzam się z Wami,ale...
W internecie owszem spotkać można komentarze wykazujące zbulwersowanie stanem okrąglaka. W rozmowach ze znajomymi i nieznajomymi podobne spotykam opinie. Ale niestety i napisze to z wielkim żalem. Niemal nikt nie chce firmować swoją twarzą walki o okrąglaka. Zazwyczaj wszystko sprowadza się do słów w prywatnych, bądź internetowych dyskusjach. Teraz gdy szansa na uratowanie budynku nigdy nie była tak duża na placu boju pozostały osoby, które można zliczyć na palcach i jest ich coraz mniej.
Jeśli miałby mieć miejsce scenariusz, o którym PKP pisze (zagospodarowanie okrąglaka, pod warunkiem wcześniejszej przebudowy węzła,a co jak wiemy związane jest długim okresem czasu) to wówczas każdy głos w tej sprawie będzie bardzo cenny.Zachęcam by ten głos miał charakter publiczny.
A póki co zapraszam wszystkich na najbliższe piątkowe spotkanie.
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Czy PKP (i tu nazwa spółki/spółek)* nie chce utopić pomysłu zagospodarowania parowozowni przez tzw "niedasizm"? "Chcemy dobrze, ale wicie, rozumicie... tu trzeba przełożyć tory, most, wyburzyć domy, wykupić grunty, wybudować tory... a to drogie i nie mamy pieniędzy..."
*nie potrafię się w tym połapać.
*nie potrafię się w tym połapać.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Zapewne miałeś na myśli PKP S.A.
Jeśli wszystko pójdzie z planem to jeszcze dziś będzie można uslyszeć materiał w serwisie informacyjnym Radia Koszalin i Radia Eska, oraz w poznańskich wiadomościach TVP, a jutro przeczytać na portalu Życie Piły. :)
Jeśli wszystko pójdzie z planem to jeszcze dziś będzie można uslyszeć materiał w serwisie informacyjnym Radia Koszalin i Radia Eska, oraz w poznańskich wiadomościach TVP, a jutro przeczytać na portalu Życie Piły. :)
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Mi chyba pozostaje to ostatnie źródło, ale i tak będę czekał. :)
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
W Teleskopie (Tv Poznań) informacja już się pojawiła.
Link > http://ww6.tvp.pl/780,20100315964899.strona
Link > http://ww6.tvp.pl/780,20100315964899.strona
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 11 lis 2007, 13:56
- Lokalizacja: Piła
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
W tym ostatnim z przyczyn obiektywnych dopiero w środę (informacja powinna pojawić się jakoś chwilę po północy, więc nocne marki mogą doczekać), w Esce chyba dziś (nie mam pewności), natomiast już wczoraj - poza Teleskopem - latało w Kalejdoskopie w Radiu Merkury: http://www.radiomerkury.pl/index.php?art=40623 (koleżanka nie dotarła z nami do Ziolka ;o)) W Radiu Koszalin też chyba dopiero dziś (choć tu w ogóle nie mam pewności).ziolek pisze:Jeśli wszystko pójdzie z planem to jeszcze dziś będzie można uslyszeć materiał w serwisie informacyjnym Radia Koszalin i Radia Eska, oraz w poznańskich wiadomościach TVP, a jutro przeczytać na portalu Życie Piły. :)
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
I kolejny materiał. Niestety bez słowa krytyki.
http://pila.naszemiasto.pl/artykul/3469 ... ,id,t.html
http://pila.naszemiasto.pl/artykul/3469 ... ,id,t.html
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Poniżej zamieszczam panoramiczne zdjęcie wnętrza parowozowni. Przyznaje, że mniej więcej właśnie taki smutny widok można zobaczyć wewnątrz budynku. Latem ponadto jest wzbogacony o rosnące chwasty.
http://www.zycie.pila.pl/panoramy/20100 ... e_equi.php
A tutaj informacja o zdjęciu oraz instrukcja obsługi: http://www.zycie.pila.pl/panoramy/20100 ... /index.php
http://www.zycie.pila.pl/panoramy/20100 ... e_equi.php
A tutaj informacja o zdjęciu oraz instrukcja obsługi: http://www.zycie.pila.pl/panoramy/20100 ... /index.php
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Ciekawie zrobiona panorama. Ostatnio przechodziłem obok okrąglaka, przykro że stan obiektu jest z dnia na dzień coraz gorszy.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
A oto kolejna porcja paronamicznych fotografi: http://www.zycie.pila.pl/panoramy/20100 ... /index.php
I przy okazji jedna pozytywna wiadomość z zakresu prawa, acz wybaczcie opisana przeze mnie po krótce i bez większych wywodów acz opisana z nadzieją, że sens jej zostanie zrozumiany. :)
Sejm uchwalił nowelizacje ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Umożliwia ona obejmowanie miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego terenów kolejowych będących tzw. terenami zamkniętymi. Dotychczas istniała taka możliwość pod warunkiem ich wyłączenia z terenów zamkniętych decyzją ministra. Obecne rozwiązanie znacznie ułatwi inwestowanie na terenach kolejowych. Dla wyjaśnienia dodam, że pilski okrąglak leży właśnie na terenie zamkniętym. Pozostaje zatem liczyć na wejście nowelizacji w życie, a następnie na uchwalenie przez radę miasta planu miejscowego obejmującego pilskiego okrąglaka. :)
I przy okazji jedna pozytywna wiadomość z zakresu prawa, acz wybaczcie opisana przeze mnie po krótce i bez większych wywodów acz opisana z nadzieją, że sens jej zostanie zrozumiany. :)
Sejm uchwalił nowelizacje ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Umożliwia ona obejmowanie miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego terenów kolejowych będących tzw. terenami zamkniętymi. Dotychczas istniała taka możliwość pod warunkiem ich wyłączenia z terenów zamkniętych decyzją ministra. Obecne rozwiązanie znacznie ułatwi inwestowanie na terenach kolejowych. Dla wyjaśnienia dodam, że pilski okrąglak leży właśnie na terenie zamkniętym. Pozostaje zatem liczyć na wejście nowelizacji w życie, a następnie na uchwalenie przez radę miasta planu miejscowego obejmującego pilskiego okrąglaka. :)
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Dzięki uprzejmości firmy Flashpoint zapraszam do obejrzenia kolejnych zdjęć panoramicznych. :)
http://parowozownia.ovh.org/polish/panorama.html
http://parowozownia.ovh.org/polish/panorama.html
- skinspila
- PRZYJACIEL
- Posty: 358
- Rejestracja: 04 lut 2006, 16:12
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
kurde normalnie zaczynam to uwielbiać zajebioza cudo tak se pośmigać szkoda tylko że do okoła a nie po całym tym terenie a czy powstanie projekt weścia do samego budynku dworca razem z tunelem
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
Witam
A może pokusić by się o coś takiego? Piękna sprawa. Obrót w prawo i będzie M.R.U. Klikać na strzałki.
http://spacer.miedzyrzecz.pl/
A może pokusić by się o coś takiego? Piękna sprawa. Obrót w prawo i będzie M.R.U. Klikać na strzałki.
http://spacer.miedzyrzecz.pl/
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "okrąglaka"
A oto informacja jaka ukazała się dziś na witrynie stowarzyszenia pod tym adresem: http://parowozownia.ovh.org/polish/aktualnosci.html Pozdrawiam. :)
Informujemy Państwa, iż decyzją Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków obiekty pilskiej parowozowni wraz z wybranymi budynkami pilskiego kolejowego węzła zostały wpisane do rejestru zabytków. Tym samym parowozownia pilska oraz pilski dworzec zostały objęte ochroną prawną. Bezprawne naruszenie ich substancji rodzi konsekwencje i wiąże się z sankcjami.
Fakt ten cieszy nas niezmiernie, bowiem wpis obiektów parowozowni do rejestru zabytków był jednym z głównych postulatów stowarzyszenia Parowozownia Pilska Okrąglak, od chwili zawiązania się tej społecznej inicjatywy. Mamy nadzieje, że wpis ten zapobiegnie dalszej degradacji, przyczyni się do zabezpieczenia budynków, a następnie pozwoli pozyskać środki na rewitalizacje, w efekcie czego pilskie budynki kolejowe staną się chlubą i nietuzinkową atrakcją turystyczną.
Przy okazji prezentujemy Państwu materiały przedstawiające dawną świetność pilskiego kolejowego węzła. Mamy przy tym nadzieje na odrodzenie tego miejsca, by jak dawniej cieszyło ono oko podróżnych i mieszkańców miasta.Zapraszamy pod ten adres.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.