Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczego

Wszystko co jest związane z militarną przeszłością naszego miasta.
marcinfire
Posty: 1
Rejestracja: 01 sty 2013, 14:14

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

Post autor: marcinfire »

Witam Forumowiczów, tylko pogratulować opracowań i dociekań z historią lotnictwa polskiego w tle!
Sam jestem odrobinę związany z Piłą, jeszcze przez CSCS więc wszystkie tematy na Forum chłonę w każdej ilości.

Mam tu właśnie pytanie do Was, może ktoś zna numer boczny lima w którym zginął śmiercią lotnika ppor. Żabczyński? Od jakiegoś czasu z kolegą poszukujemy wszelkich danych o tym wypadku i w sumie wszystko mamy dzięki między innymi tutaj zawartym inf. oprócz... numeru bocznego rozbitego samolotu oraz jakichś fotografii tego samolotu sprzed katastrofy. Nasze dociekania i gromadzenie dokumentacji jest związane z chęcią wykonania modelu tego samolotu rzecz jasna jeszcze sprzed katastrofy.
Będę bardzo zobowiązany za wszelką pomoc w tym temacie.

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
kolega
Posty: 242
Rejestracja: 14 maja 2010, 10:10
Lokalizacja: Piła

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

Post autor: kolega »

Numer boczny tego Lima to 557.
Awatar użytkownika
ADAM miłosnik 6plmb
Posty: 52
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:13

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

Post autor: ADAM miłosnik 6plmb »

W temacie katastrofy lima 6 BIS z 6plm-sz w Pile!

O godzinie 9.30 z lotniska w Pile do lotu parą w DZWA wystartował kpt. pilot Jerzy Kasperski (prowadzący) a 90 sekund później (czyli 20 sekund później niż planowano) ppor. pil. inż. Ryszard Żabczyński (prowadzony). Zbiórka pary miała się odbyć zakrętem o 180 stopni. Po upływie obliczonego czasu prowadzony wykonał skręt na kurs odwrotny, po którym na trawersie litery T miał znaleźć się za samolotem prowadzącego. 20-sekundowe opóźnienie startu spowodowało, że po wyprowadzeniu z zakrętu samolot ppor. Żabczyńskiego nie zajął miejsca w ugrupowaniu. Prowadzący nie widział prowadzonego i kontynuując lot po kręgu na wysokości 500m zapytał "NO JAK 60?" na co ppor. Żabczyński odpowiedział "WIDZĘ 560". Po usłyszeniu tej odpowiedzi kpt. Kasperski spojrzał w peryskop i dostrzegł samolot z tyłu z prawej strony, w odległości około 400m. Dowódca pary zmienił kurs w prawo, uprzedzając o tym prowadzonego: "WYKONUJĘ W PRAWO" W końcowej fazie tego manewru zauważył z prawej strony samolot prowadzonego na małej wysokości. Wykonywał on lot ze zniżaniem z prawym przechyleniem. Zapytał wówczas: "PO CO TAK NISKO???". Ponowił pytanie zdecydowanym głosem. W chwilę potem samolot ppor. Żabczyńskiego zderzył się z ziemią, o czym kpt. Kasperski powiadomił KL. Według ustaleń komisji, z powodu opóźnienia startu o 20 sekund ppor. Żabczyński w czasie zbiórki wyszedł przed prowadzącego. Pilot zameldował: 560 WIDZĘ, prawdopodobnie obserwując nie samolot prowadzącego a SB lima powracającego z zadania. Gdy zauważył pomyłkę zaczął bez dalszej korespondencji radiowej poszukiwać samolotu kpt. Kasperskiego. Z powodu złego rozłożenia uwagi obniżył wysokość i zderzył się z wysokopiennym lasem. O godz 9.34 samolot zderzył się z ziemią w płytkim nurkowaniu z kątem 10-15 stopni, z prawym przechyłem 50-60 stopni i przy prędkości 700 km/h

Postaram się o fotki tego limka 6bis n/s 1F-0203.
Na podstawie wydawnictwa LAF.
Awatar użytkownika
kolega
Posty: 242
Rejestracja: 14 maja 2010, 10:10
Lokalizacja: Piła

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

Post autor: kolega »

Na rosyjskiej stronie... są też opisane wcześniejsze wypadki w Pile...

http://aviacrash.ucoz.ru/load/aviacija_ ... 8/6-1-0-72
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się