Dworzec Kolejowy

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Matey#24
Posty: 267
Rejestracja: 17 sty 2013, 00:53

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Matey#24 »

Kolego scotpila, no Twój wpis to dobitny przykład, że powinno się dbać o dworzec... Tobie w ręce została klamka, a innemu wypadną drzwi albo okno! Ochrona dworca nie jest po to by sobie spacerować dla zabicia 8 godzin pracy, a po to by pilnować porządku! Specjalnie dla Ciebie w najbliższym czasie wybiorę się na dworzec i porobię zdjęcia byś się przekonał, że klamki, to mały problem! Krzysztof ma rację. Wydano na ten dworzec miliony, a tutaj takie babole wychodzą, jak nie klamka, to niedoróbka jakaś... No to przepraszam, czasu nie starczyło budowlańcom, czy chęci?! Po za tym nie rozumiem i nie umiem sobie odpowiedzieć na pytanie... Dlaczego mimo kamer, ochrony, SOKu ściany już zaczynają być uwalone, a drzwi okopane?! Za nic tego nie pojmuję. Drzwi chodzą elegancko, ściany nie są do brudzenia, a po to by dawały efekt. Tą sprawą trzeba się zająć, bo pojedyncze notki do "rzeczniczki" miasta, czy nawet do Straży Miejskiej, to guzik dadzą...
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Toalety są ponownie czynne?
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Obecnie trwa remont przejazdu kolejowego.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Stan na 19.11.2015
Awatar użytkownika
dizel
PRZYJACIEL
Posty: 380
Rejestracja: 06 mar 2008, 20:24

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: dizel »

Te klamki na zdjęciu Scota... straszna wiocha. Co to za mocowanie? Równie dobrze na sznurek mogli je przywiązać.. dramat i fuszerka za cięzkie pieniądze. Wstyd.
scotpila
Posty: 23
Rejestracja: 24 lut 2012, 15:46

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: scotpila »

Wiocha straszna tym bardziej,ze jedno skrzydło drzwi waży spokojnie ze 100 kg
Matey#24
Posty: 267
Rejestracja: 17 sty 2013, 00:53

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Matey#24 »

http://swietarodzina.pila.pl/2015/11/70 ... nicy-pila/

Miejsce opisane w słowach księdza wydaje się być dość jasne, lecz czy to możliwe?
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

W Tygodniku Pilskim, który ukaże się 31 grudnia dołączony będzie kalendarz z archiwalnymi zdjęciami dworca PKP. Cena tygodnika wraz z kalendarzem 2.80 zł. Myślę że warto pokusić się o zakup kalendarza.
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Obrazek Obrazek

Tygodnik Pilski 24 Grudnia, 2015
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Krzysztof Ju »

naglos.com.pl pisze:Obrazek

Piła Główna: cesarski majstersztyk

Z Romanem Chwaliszewskim, kierownikiem pilskiej delegatury Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, rozmawia Michał Nicpoń.

Nadzorował pan remont pilskiego dworca kolejowego pod względem konserwatorskim. Jakie elementy budynku okazały się pod tym względem szczególnie „ciekawe”?
Zespół stacji kolejowej 7 lipca 2010 roku wpisany został do rejestru zabytków. Jednym z najważniejszych elementów tego zabytku jest niewątpliwie sam budynek dworca kolejowego. Jeszcze przed przystąpieniem do prac spodziewaliśmy się, że z naszego punktu widzenia zdecydowanie ciekawsze, a co za tym idzie bardziej pracochłonne, będą prace przy części budynku, w której dziś znajdują się kasy biletowe. Część zachodnia bowiem, w której dziś znajdują się pomieszczenia przeznaczone pod usługi komercyjne, dobudowana została do oryginalnego budynku w późniejszym czasie. Powstawała w zupełnie innych realiach, w związku z czym była znacznie mniej bogata w wystrój.

Co znajdowało się kiedyś w dzisiejszej hali biletowej?
Była to część restauracyjna. Mieściły się tu restauracje pierwszej, drugiej i trzeciej klasy; również pomieszczenia VIP-owskie czyli cesarskie. To tu w szczególności zajmowaliśmy się elementami najbardziej wartościowymi z naszego punktu widzenia. Skupialiśmy się na dotarciu do tych oryginalnych elementów i oryginalnych zdobień, które stanowią świadectwo epoki, w której ten dworzec powstawał.

Pierwsze co rzuca się w oczy po remoncie to elewacja budynku. Czy dworzec przed laty wyglądał podobnie?
Kolor obecnej elewacji nawiązuje do oryginalnego koloru cegły, z której dworzec został wykonany. Liczyliśmy, że być może uda się pozostawić odsłonioną elewację z cegieł, jednak badania wykazały, że koszty tego przedsięwzięcia byłyby kolosalne i niewspółmierne do efektu. Okazało się bowiem, że przy okazji prac prowadzonych na dworcu przed ponad stu laty, każdą cegłę, okopconą przez lata parą i tłustą sadzą, nacinano od czterech do sześciu razy, prawdopodobnie po to, by uzyskać lepszą przyczepność tynku. By odtworzyć tę ceglaną elewację trzeba by wypełniać te nacięcia, a to wiązałoby się z ogromnymi kosztami, a w dodatku nie dawało gwarancji trwałości elewacji. Dlatego komisyjnie zdecydowaliśmy, że cegły zostaną „schowane” pod tynkiem, tak jak stało się to przed około 100 laty.
Przy okazji badania elewacji dowiedzieliśmy się natomiast, że cegły na budowę pilskiego dworca przywiezione zostały z Gorzowa z tamtejszej cegielni. Miały żółto-kremowy kolor i łączone były barwionymi, czerwonymi spoinami.

Czyli obecna elewacja dworca to pewien kompromis ekonomii i historii?
Można tak powiedzieć. I muszę przyznać, że kompromisów takich było nieco więcej. Dotyczyły one również choćby stolarki okiennej. Przyjęliśmy zasadę, by odtwarzać oryginalne kształty i zdobienia przy użyciu współczesnych materiałów i zachowaniu obecnych standardów produkcji okien. Nie mogliśmy sobie pozwolić na przykład, by w budynku pozostały, jak w oryginale, pojedyncze okna. Nie spełniałyby bowiem zupełnie obowiązujących obecnie norm cieplnych.

Co z wnętrzem budynku. Czy remont pozwolił odkryć nowe fakty o wystroju dworca?
Nie ukrywam, że w tym zakresie mieliśmy największe nadzieje. Przede wszystkim, tak jak już wspomniałem, interesowała nas obecna hala biletowa, niegdyś zaś sale restauracyjne. Nad badaniem tej części budynku pracowała ekipa konserwatorska z Torunia i muszę przyznać, że efekty tej pracy bardzo nas ucieszyły. Pod kilkoma lub nawet kilkunastoma warstwami farby udało się bowiem dotrzeć do oryginalnej malatury na poszczególnych elementach i ją odtworzyć. Okazało się, że pod tynkami ukryte są zdobienia bogato złocone. Odtworzony został również piękny pruski herb – orzeł, który mieścił się w dawnych pomieszczeniach głównej restauracji. Warto jeszcze dodać, że udało się odsłonić oryginalny napis Schneidemühl, który teraz można oglądać.

Czy tak bogate zdobienia były czymś standardowym dla takich obiektów?
Pilski obiekt na pewno wyjątkowy był w tej kwestii o tyle, iż stanowił element Królewskiej Kolei Wschodniej. Przebiegała tu linia kolejowa Wielkiego Cesarstwa Niemieckiego, łącząca Berlin z Królewcem. Ona wówczas rosła w siłę. Szczególne traktowanie pilskiego dworca potwierdziły badania konserwatorów z Torunia. Odkryli, że elementy drewniane, w tym boazerie wykonane zostały na najwyższym poziomie. Konserwatorzy przyznali, że z taką jakością nie spotkali się jeszcze w całej Polsce, a nawet Europie – oczywiście jeśli chodzi o obiekty użyteczności publicznej. Potwierdziły to również żeliwne elementy konstrukcji. Odkryto na nich inicjały odlewni żeliwa Małapanew – wówczas najlepszej w Europie.

Wchodząc dziś na dworzec, nie da się oprzeć wrażeniu, że jest tam po prostu jaśniej...
Światło to tak naprawdę kolejne odkrycie, którego dokonaliśmy podczas remontu. Po pierwsze w obecnej sali biletowej odsłonięty został ośmiokątny świetlik u góry, który wpuszcza do wnętrza masę światła. Druga rzecz to zadaszenie łączące budynek dworca z pierwszym peronem. Muszę przyznać, że mieliśmy przeczucia, które potwierdzone zostały dopiero, gdy udało nam się dotrzeć do dokumentalnych fotografii. Okazało się, że połączenie budynku dworca z peronem wcale nie było blaszane, jak w ostatnich latach, ale właśnie przeszklone i po remoncie właśnie takie jest. Dzięki temu sama elewacja budynku wygląda zupełnie inaczej, a i wnętrze, przy tak dużych oknach, jest niewspółmiernie bardziej oświetlone. Wnętrza nie są już ciemne i ponure...


Źródło: www.naglos.com.pl
Data wydania: 28 grudnia 2015
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Nowe ławki cieszą oko już od jakiegoś czasu, teraz przyszedł czas na montaż nowych tablic informacyjnych.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Stan na 20.01.2016
Matey#24
Posty: 267
Rejestracja: 17 sty 2013, 00:53

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Matey#24 »

już pisałem to na jednej z grup kolejowych... tablice są fatalne... małe, niewidoczne napisy, mały rozmiar tabliczek no i polecam osobie niedowidzącej wieczorem poszukać tych tabliczek na peronie... powodzenia życzę... te granatowe tło w połączeniu z małymi literami, to jakaś pomyłka...
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Krzysztof Ju »

Alte AK Bahnhof Schneidemühl Warteraum III. Klasse
Obrazek Obrazek
http://www.ebay.de/itm/Alte-AK-Bahnhof- ... 1994101018

"Sto lat" później:

Obrazek Obrazek
fot. Aragorna z wątku o remoncie dworca
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Tak to wygląda.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Stan na 23.01.2016
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Mamy już stoisko z prasą, teraz dołącza punkt bukmacherski. Ciekawe kiedy pojawi się jakaś kafejka?

Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Pojawił się zegar.

Obrazek
SpMg
Posty: 17
Rejestracja: 05 sie 2015, 15:31

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: SpMg »

Aragorn pisze:Pojawił się zegar.

Obrazek
Tu powinien pojawić się remont, a nie zegar... jak to zawsze moja mama mówiła: "dać świni złoty łańcuch, zawsze świnią będzie". Ale po co ja to mówię, sami dobrze wiecie jak jest...
mih
Posty: 196
Rejestracja: 17 maja 2005, 23:11
Lokalizacja: kiedyś z Westend-u ;)

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: mih »

No jest jeszcze parę rzeczy do poprawienia.... ;) Kilka tygodni temu wysypał się jakiś pociąg koło Szczecinka i utknąłem na pilskim dworcu - miałem zatem okazje przyjrzeć się funkcjonowaniu PKP w nowej odsłonie. W Pile odbywała się łapanka składów z kierunku Poznania - po 15.00 chyba nie było już komu podjąć decyzje, żeby niektóre z nich odesłać do Poznania; stali zatem pasażerowie i stały puste składy czekając na odblokowanie Szczecinka. Niestety te fajne nowe wyświetlacze w przypadku opóźnień służą głównie... dezinformacji pasażerów, gdyż nie było na nich żadnej informacji o opóźnieniach i odwołanych połączeniach. Za to taka informacja jest niby w kasach; niby, bo panie tam siedzące nasłuchują komunikatów z megafonów przy okazji sprzedaży biletów i raczej niespecjalnie mają ochotę rozmawiać z wkurzonymi pasażerami. Zostają komunikaty głosowe, lecz problemem "megafonów" jest to, że je słychać wszędzie oprócz... poczekalni. Zatem liczni pasażerowie zamiast siedzieć w ogrzewanej poczekalni sterczeli na zmrożonych peronach nasłuchując rzeczonych komunikatów. No albo ciepełko albo informacja ;) A ci co nie byli dostatecznie czujni i tak zostali zaskoczeni - około 18.00 chyba odnalazł się ktoś decyzyjny i po 2 szybkich komunikatach odpalił w kierunku w Poznania (z 3 godzinnym opóźnieniem) jeden ze stojących pociągów. A haczyk polegał, że odjazd był z 4 peronu zamiast z 3 ;) Wyszło chyba na to, że remont budynku był pestką w porównaniu do zmiany zasad działania licznych spółek kolejowych tam funkcjonujących...
Matey#24
Posty: 267
Rejestracja: 17 sty 2013, 00:53

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Matey#24 »

Obrazek

Takie coś jest na wspornikach dachu, konkretnie tej części od torów kolejowych... nie mam pojęcia co to znaczy, chyba nie było tego jeszcze na forum... Dodam, że na pozostałych częściach jest ten sam napis i numer, ktoś szprecha po niemiecku?
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Bocian »

Chyba oznaczenie walcowni, w której wykonano ten profil.
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Trwają przygotowania do otwarcia kawiarenki na naszym dworcu. Na ścianach wiszą powiększone pocztówki z widokiem dworca z dawnych lat. Przydałaby się jeszcze taka mapa linii kolejowych z tamtego okresu, to już jednak moje zdanie ;)

Obrazek Obrazek Obrazek

Stan na 08.02.2017
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Będą windy na dworcu:
pila.pl pisze:Obrazek

Jest decyzja w sprawie budowy wind na peronach na stacji PKP Piła Główna.

Na dworcu PKP Piła Główna, na peronach I, II, IV i VI, powstaną cztery windy. Jest to kolejny etap w procesie modernizacji pilskiego dworca i uzupełnienie największego projektu przygotowywanego od kilku lat czyli przebudowy linii kolejowej Piła - Poznań. Dzięki determinacji Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Piły, radnych wojewódzkich z koalicji rządzącej w Urzędzie Marszałkowskim oraz dobrej współpracy ze spółką PKP PLK S.A., wykonano kolejny krok na drodze do polepszenia standardu pilskiego dworca.

Jednocześnie czekamy na realizację wniosku Urzędu Miasta o połączenie tunelu łączącego perony V i VI z tunelem łączącym perony I i IV oraz lokalizację wejścia do tunelu przy al. Poznańskiej, a także budowę szybu windowego również przy peronie III. O powyższe wnioskował Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Pile, działając z upoważnienia Prezydenta Piotra Głowskiego.

Jak czytamy w uzasadnieniu decyzji Wojewody Wielkopolskiego o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego „przedmiotowe przedsięwzięcie posiada dużą skalę oddziaływania i jego zrealizowanie znacząco poprawi dostęp podróżnym do zbiorowego transportu kolejowego, co pośrednio przełoży się na wzrost dostępności do usług publicznych i rynku pracy dla wszystkich mieszkańców powiatu pilskiego. Planowana inwestycja ma służyć poprawie warunków życia lokalnej społeczności czyniąc usługi publiczne doskonalszymi i stwarzając warunki dla inicjatyw służących zaspokajaniu jej potrzeb”.


Autor: J. Oburota
Źródło: www.pila.pl
Data wydania: 23 maja 2017
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Krzysztof Ju »

Reprint pocztówki z ok. 1904 r. z mapą połączeń kolejowych KRÓLEWSKIEJ DYREKCJI KOLEI w BYDGOSZCZY - także BWKP
Obrazek
http://www.wkp600mm.fora.pl/viewimage.php?i=310

Pocztówkę znalazł i udostępnił Aragorn z grupy "Moja (Nasza) Bydgoszcz" na Facebooku.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3134
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Krzysztof Ju »

Pół roku temu wypłynęło na Allegro.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Czyli dobrze kojarzyłem to ujęcie, że skądś je już znam. :) Ciekawe czy reprint zrobiony z czystego egzemplarza czy po przeróbkach z używanego egzemplarza.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się