Folklor w Pile i okolicy
Folklor w Pile i okolicy
Interesuje mnie czy udało się w Pile, lub jej okolicy Polakom lub Niemcom wytworzyć jakiś specyficzny strój ludowy, taniec, obrządek itd. charakterystyczny dla tego tylko regionu.
Re: Folklor w Pile i okolicy
I owszem!
Od południa do linii Noteci rozciągały się polskie Pałuki, a na północ i północny-zachód od rzeki mamy Krajnę. Poza tym możemy mówić o odrębnej etnologii osadników holenderskich tzw. olędrów oraz niemieckiej kulturze osadniczej reprezentowanej przez bambrów. O ile dwie pierwsze stworzyły własne, wyraźne cechy, to dwie pozostałe choć zaznaczyły odrębność, to nie wiem czy wytworzyły unikalne wyróżniki mieszczące się w definicji tradycji. Niemniej w okolicach Noteci, na pograniczu Krajny i Pałuk można jeszcze dziś zlokalizować charakterystyczne budownictwo olęderskie np. w Żuławce k. Osieka n. Notecią. Z osadnictwem niemieckim jest bardziej złożona sprawa, ponieważ występowały dwa jego rodzaje tj. ekonomiczne i od połowy XIX w. głównie polityczne.
Wszystkie wymienione grupy cechowały się własnymi strojami i zwyczajami ugruntowanymi wiekową tradycją lokalną (krajniacy, pałuczanie) lub pochodzącą z rdzennych terenów i poddawaną nowym wpływom (olędrzy, bambrzy). W poznańskiem i samym Poznaniu hucznie obchodzone są uroczystości odnoszące się do tradycji bamberskich, więc prawdopodobnie jest to grupa, która przechowała, ugruntowała i kultywuje obyczaje swoich przodków.
Nigdy, prócz amatorskich projektów nie zajmowałem się problemami etnograficznymi naszych okolic, więc odpowiednio potraktuj moje informacje.
Od południa do linii Noteci rozciągały się polskie Pałuki, a na północ i północny-zachód od rzeki mamy Krajnę. Poza tym możemy mówić o odrębnej etnologii osadników holenderskich tzw. olędrów oraz niemieckiej kulturze osadniczej reprezentowanej przez bambrów. O ile dwie pierwsze stworzyły własne, wyraźne cechy, to dwie pozostałe choć zaznaczyły odrębność, to nie wiem czy wytworzyły unikalne wyróżniki mieszczące się w definicji tradycji. Niemniej w okolicach Noteci, na pograniczu Krajny i Pałuk można jeszcze dziś zlokalizować charakterystyczne budownictwo olęderskie np. w Żuławce k. Osieka n. Notecią. Z osadnictwem niemieckim jest bardziej złożona sprawa, ponieważ występowały dwa jego rodzaje tj. ekonomiczne i od połowy XIX w. głównie polityczne.
Wszystkie wymienione grupy cechowały się własnymi strojami i zwyczajami ugruntowanymi wiekową tradycją lokalną (krajniacy, pałuczanie) lub pochodzącą z rdzennych terenów i poddawaną nowym wpływom (olędrzy, bambrzy). W poznańskiem i samym Poznaniu hucznie obchodzone są uroczystości odnoszące się do tradycji bamberskich, więc prawdopodobnie jest to grupa, która przechowała, ugruntowała i kultywuje obyczaje swoich przodków.
Nigdy, prócz amatorskich projektów nie zajmowałem się problemami etnograficznymi naszych okolic, więc odpowiednio potraktuj moje informacje.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Dziękuję za odpowiedż, chciałbym jednak Wojtaq coś jeszcze dopytać. Otóż w definicji Krajny jako historycznej krainy, Piła podana jest jako miasto położone na zachodniej jej części , lecz po 1919 r włączona do Rzeszy do Marchii Granicznej Poznańsko-Zachodniopruskiej. Ciekawi mnie Twoja opinia, czy w takim razie nam Pilanom bliżej jest do identyfikowania się z folklorem Krajny, czy też może z folklorem poznańskim. Może podam to na przykładzie, otóż jakiś załóżmy na to zespół taneczny z Piły, musi zdecydować się na strój etniczny, jaki będzie nam bliższy, ten z Krajny, czy ten z Poznania ?
Re: Folklor w Pile i okolicy
W latach 70- i 80- tych ubiegłego wieku istniał w Domu kultury zespół ludowy. W jakich strojach występował ?
Re: Folklor w Pile i okolicy
Adam wydaje mi się, że trochę prowokujesz, albo nie doceniasz we mnie adwersarza. Piła nie posiada własnego charakteru etnologicznego możliwego do zdefiniowania o czym musisz wiedzieć znając historię współczesną!adam pisze:(...) Ciekawi mnie Twoja opinia, czy w takim razie nam Pilanom bliżej jest do identyfikowania się z folklorem Krajny, czy też może z folklorem poznańskim. Może podam to na przykładzie, otóż jakiś załóżmy na to zespół taneczny z Piły, musi zdecydować się na strój etniczny, jaki będzie nam bliższy, ten z Krajny, czy ten z Poznania ?
Re: Folklor w Pile i okolicy
Bez przesady moje pytanie nie ma nic wspólnego z żadną prowokacją, najzwyczajniej na świecie próbuję sobie odpowiedzieć na pytanie, z jakim najbliższym nam etnicznym regionie po drodze, wiem, że w samej Pile nie ma obecnie żadnych strojów , czy tańców bezpośrednio związanych z tym miastem, dlatego zadałem pytanie czy Niemcy coś takiego wytworzyli. Wojtaq pytam też dlatego, gdyż cała moja rodzina tańczy w Niemczech Krakowiaka w strojach Krakowiaków Zachodnich, a tak naprawdę nie mamy z tamtymi okolicami nic wspólnego, stąd moja dociekliwość o stroje etniczne ze stron skąd pochodzę, przepraszam, jeśli żle zostałem zrozumiany.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Jak do tej pory najbliżej Piły udało mi się znależć opis stroju krajeńskiego z okolic Złotowa.
Krajna Historia – Etnografia – Folklor
http://pokazywarka.pl/folklor-krajna/
Krajna Historia – Etnografia – Folklor
http://pokazywarka.pl/folklor-krajna/
Re: Folklor w Pile i okolicy
W okolicach nie ma wielu okazji, żeby zobaczyć zespół w strojach krajeńskich. Tradycje pielęgnuje zespół Krajniacy z Buczka Wielkiego kierowany od lat przez p. Jowitę Kęcińską. Zdaje się, że co roku odbywają się Biesiady Krajeńskie w Miasteczku Krajeńskim. Z kulturą materialną Krajny można się zapoznać w skansenie w Osieku. W Pile częściej można chyba pooglądać stroje mieszkańców Bukowiny, co jest znamienne i wskazuje, że na tych ziemiach nie ma prostych odpowiedzi. Osób, które mogą się identyfikować z kulturą Krajny jest niezmiernie mało.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Pytanie Adama, z którym się permanentnie nie zgadzam, jest WAŻNE.
Adam pyta o naszą tożsamość.
I nie ma na to pytanie oczywistej odpowiedzi.
Jedną z odpowiedzi jest powstanie, istnienie i trwanie portalu Dawna Piła.
Portal dla moich znajomych spoza Piły jest fenomenem, który nie powinien się zdarzyć.
Zazdroszczą nam tego portalu.
W naszym portalu jest jednak coś więcej.
Tęsknota za wielokulturowością.
Tego pewno nie powinienem pisać, teraz, gdy badania opinii publicznej mówią, że jesteśmy przeciw Syryjczykom.
Powiem tylko jedno - w latach 1948- 1952 przyjęliśmy kilkanaście tysięcy Greków.
Znam ich losy.
To EPOPEJA.
Piękna i wzbogacająca naszą POLSKOŚĆ>
Zagadałem się.
Adam pyta o naszą tożsamość.
I nie ma na to pytanie oczywistej odpowiedzi.
Jedną z odpowiedzi jest powstanie, istnienie i trwanie portalu Dawna Piła.
Portal dla moich znajomych spoza Piły jest fenomenem, który nie powinien się zdarzyć.
Zazdroszczą nam tego portalu.
W naszym portalu jest jednak coś więcej.
Tęsknota za wielokulturowością.
Tego pewno nie powinienem pisać, teraz, gdy badania opinii publicznej mówią, że jesteśmy przeciw Syryjczykom.
Powiem tylko jedno - w latach 1948- 1952 przyjęliśmy kilkanaście tysięcy Greków.
Znam ich losy.
To EPOPEJA.
Piękna i wzbogacająca naszą POLSKOŚĆ>
Zagadałem się.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Jestem zdumiony Witosa, że mozna nie zauważać różnicy między Grekami a Syryjczykami, ale mnie już w Twoich wypowiedziach nic nie zaskoczy. Wracając do tematu, RR czy możesz udzielić odpowiedzi, jak nazywa się kraina etniczna od Piły na zachód. Pytam gdyż wg. tego co znalazłem to Krajna kończy się na Gwdzie w kierunku zachodnim.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Mów za siebie. Nie jestem zwolennikiem multikulti.Witosa pisze: ...W naszym portalu jest jednak coś więcej.
Tęsknota za wielokulturowością...
Re: Folklor w Pile i okolicy
Aleś zabłysnął...adam pisze:Jestem zdumiony Witosa, że mozna nie zauważać różnicy między Grekami a Syryjczykami, ale mnie już w Twoich wypowiedziach nic nie zaskoczy.
Może niekoniecznie multikulti, ale czy nasze zamiłowanie do dziedzictwa dawnej Piły, w dominującej części niemieckiego, nie jest interesujące? Wszak to była zupełnie inna kultura.Kanclerz pisze:Mów za siebie. Nie jestem zwolennikiem multikulti.Witosa pisze: ...W naszym portalu jest jednak coś więcej.
Tęsknota za wielokulturowością...
Re: Folklor w Pile i okolicy
Bocian skoro jesteś taki znawcą tematu to znajdż wspólne cechy Greków i Syryjczyków. Wykaż się w końcu na tym forum, bo w moim odczuciu wciąż ponosisz klęski. Spytałem czy Niemcy wytworzyli jakieś stroje, tańce, obrządki w Pile? Udało im się to w Poznianiu tzw. stroje bamberskie, jakby nie patrzeć bardzo ładne i ciekawe, choćby czapka męska tzw. maciejówka, póżniej przejęta przez Polaków, mam wciąż nadzieję, że wniesiesz coś do tematów, oprócz negowania rzeczy oczywistych i wszystkim wiadomym.
Re: Folklor w Pile i okolicy
Huraaaaaaaa!
Dożyłem chwi, w której Adam sam się ze sobą nie zgdadza.
Huraaa...!
Dożyłem chwi, w której Adam sam się ze sobą nie zgdadza.
Huraaa...!
Re: Folklor w Pile i okolicy
Adamie, nikt nie utożsamia Greków z Syryjczykami. Nie mam pojęcia, jak można było to tak odczytać :D
Re: Folklor w Pile i okolicy
Wracając do tematu, czy znane są jakieś stroje ludowe w okolicznych miejscowościach na zachód od Piły ?
Re: Folklor w Pile i okolicy
Nie wiem, czy wyróżnia się "krainę etniczną" na zachód od Piły. W końcu nie każdy region wykształcił specyficzne zwyczaje, które służą za podstawę tych regionalizacji. Natomiast czasem mówi się o "Krajnie Wałeckiej" jako regionie historycznym, ale na ten temat można znaleźć sporo informacji w sieci.adam pisze:jak nazywa się kraina etniczna od Piły na zachód
Myślę, że ciekawym byłoby zapoznać się z punktem widzenia Niemców, którzy poruszali interesujący nas temat. W załaczeniu skany z książki Schmitz, Frase 1929. Landeskunde der Provinz Grenzmark Posen-Westpreussen. Może byłbyś Adam w stanie streścić najciekawsze wątki z poniższego tekstu dla osób, które nie są z niemieckim za pan brat?
Re: Folklor w Pile i okolicy
Jest fragment dotyczący strojów ludowych, więc go przetłumaczę.
" Stare stroje ludowe wśród niemieckich mieszkańców wsi się nie utrzymały. Tylko polskie kobiety na wsi mają specyficzne stroje, jednak nie można strojów ludowych wiejskich kobiet w mocno polskiej wiosce Groß Dammer, Kreis Meseritz ( Dąbrówka Wielkopolska, powiat międzyrzecki ) uważać za polskie. Ten strój ludowy jest niemieckiego pochodzenia. Jest to tzw. bamberka jak w wioskach wokół Poznania. Wioski te po przejściu epidemii cholery po 1710 r , kiedy starzy mieszkańcy tych okolic zostali zdziesiątkowani, zostały na nowo zasiedlone niemieckimi katolikami z okolic Bambergu. Aby na nowo zasiedlić wyludnione wioski , sprowadzano niemieckich chłopów, jednakże przy wrogo nastawionych głosach w Polsce do protestantów wybierano katolików z Frankonii. Przez 150 lat Bambrzy ci zachowali wiernie swoje niemieckie wartości, by stać się póżniej Polakami. Nie dopilnowano aby mieli oni ciągły kontakt z księżmi i nauczycielami z Frankonii i przez to pod wpływem polskim zostali oni wynarodowieni. Swoje niemieckie stroje ludowe jednak zachowali jak i niemieckie choć mocno spolonizowane nazwiska.
Owcze kożuchy i czapki futrzane, które nasi chłopi noszą, kiedy zimą przyjeżdżają do miasta na targowisko są ogólnowschodnim zjawiskiem i dlatego nie rzucające się w oczy."
Myślę, że wypada podać informację, jak wygląda strój ludowy, o którym wspomniał w 1929 r. Schmitz- Frasse.
Strój z Dąbrówki Wielkopolskiej
http://regionwielkopolska.pl/kultura-lu ... skiej.html
" Stare stroje ludowe wśród niemieckich mieszkańców wsi się nie utrzymały. Tylko polskie kobiety na wsi mają specyficzne stroje, jednak nie można strojów ludowych wiejskich kobiet w mocno polskiej wiosce Groß Dammer, Kreis Meseritz ( Dąbrówka Wielkopolska, powiat międzyrzecki ) uważać za polskie. Ten strój ludowy jest niemieckiego pochodzenia. Jest to tzw. bamberka jak w wioskach wokół Poznania. Wioski te po przejściu epidemii cholery po 1710 r , kiedy starzy mieszkańcy tych okolic zostali zdziesiątkowani, zostały na nowo zasiedlone niemieckimi katolikami z okolic Bambergu. Aby na nowo zasiedlić wyludnione wioski , sprowadzano niemieckich chłopów, jednakże przy wrogo nastawionych głosach w Polsce do protestantów wybierano katolików z Frankonii. Przez 150 lat Bambrzy ci zachowali wiernie swoje niemieckie wartości, by stać się póżniej Polakami. Nie dopilnowano aby mieli oni ciągły kontakt z księżmi i nauczycielami z Frankonii i przez to pod wpływem polskim zostali oni wynarodowieni. Swoje niemieckie stroje ludowe jednak zachowali jak i niemieckie choć mocno spolonizowane nazwiska.
Owcze kożuchy i czapki futrzane, które nasi chłopi noszą, kiedy zimą przyjeżdżają do miasta na targowisko są ogólnowschodnim zjawiskiem i dlatego nie rzucające się w oczy."
Myślę, że wypada podać informację, jak wygląda strój ludowy, o którym wspomniał w 1929 r. Schmitz- Frasse.
Strój z Dąbrówki Wielkopolskiej
http://regionwielkopolska.pl/kultura-lu ... skiej.html
Re: Folklor w Pile i okolicy
Następny opis stroju o którym napisał Schmitz- Frasse.
Strój Lubuski
http://www.polskatradycja.pl/folklor/st ... buski.html
Strój Lubuski
http://www.polskatradycja.pl/folklor/st ... buski.html
Re: Folklor w Pile i okolicy
Mapy z polskimi strojami ludowymi, na pierwszej z naszych okolic przedstawiony jest strój szamotulski.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.