Historia ZNTK w Pile

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz
Kontakt:

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: ziolek »

Mea culpa. Tyle już czasu minęło od zamieszczenia artykułu na stronie, a ja o tym tutaj nie wspomniałem. :)

Znającym język niemiecki życzę miłej lektury: http://parowozownia.ovh.org/polish/lok.html
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: Aragorn »

faktypilskie.pl pisze:Od dziś w pilskim BWAiUP oglądać można zapomniane fotografie przedstawiające historię pilskich Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego.

Unikatowe fotografie zgromadził pasjonat dziejów Piły Jan Szwedziński, patronat nad wystawą objął senator Piotr Głowski.

Zdjęcia będzie można kupić, a dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na cele charytatywne.
Źródło: http://faktypilskie.pl/index.php?option ... a&Itemid=2
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: SA108 »

Ciekawe zdjęcia z odbudowy parowozu Ol12-7 w ZNTK Piła w 1993 r.

http://www.parowozy.pl/historia/odbudow ... zntk-pila/
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1763
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: SA108 »

Podobno były biurowiec ZNTK ma zostać przebudowany na internat Centrum Kształcenia Nauka.
Regulator
Posty: 8
Rejestracja: 12 lis 2010, 20:17

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: Regulator »

Tak, to prawda. Prace ruszają niebawem.
Emce
Posty: 2
Rejestracja: 20 kwie 2015, 15:03

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: Emce »

p. Z
PRZYJACIEL
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2007, 22:30
Lokalizacja: Piła

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: p. Z »

Tak powinna się reklamować firma wiele lat temu.

To zdjęcie z dzisiaj, a jak jest ciemno to napis podświetlany.

Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3140
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: Krzysztof Ju »

Na fanpage Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych Effata w dniu 15 lipca br. pojawił się album z ilustracjami dawnego ZNTK z następującym tekstem:
110 rocznica remontu pierwszego parowozu w Pile. Königliche Lokomitivwerkstatt (Królewski Warsztat Lokomotywowy).

Poszukujemy wszelkich materiałów do okolicznościowej plenerowej wystawy fotografii i dokumentów. Prosimy o kontakt miłośników kolei.

Otwarcie zakładu nastąpiło 1 października 1907 r. Budowa kosztowała ponad 6 mln marek. Był to jeden z największych tego typu zakładów w Niemczech. Pracownicy mieli nawet do dyspozycji salę gimnastyczną. Dla nich zbudowano domy mieszkalne, w zachodniej części miasta, przy ulicach : Bismarckstrasse (Buczka), Johannisstrasse (Świętojańska), Werkstättenstrasse (Warsztatowa) i Schlosserstrasse (Reymonta).

Rozwój linii kolejowych budowanych w drugiej połowie XIX w. zadecydował o znaczeniu Piły jako ważnego węzła komunikacyjnego, z którego tory kolejowe wybiegały w siedmiu kierunkach, do Nakła i Bydgoszczy, Chodzieży i Poznania, Ujścia i Czarnkowa, Krzyża i Gorzowa, Wałcza i Szczecina, Białogardu i Słupska przez Szczecinek oraz do Chojnic i Tczewa.

Powstanie węzła kolejowego w Pile stały się przyczyną poważnego ożywienia miasta, w którym w pierwszych latach XX wieku powstawały różne zakłady przemysłowe współpracujące z rolniczymi i leśnymi obszarami ziem, leżących wzdłuż Noteci.

W 1902 roku rozpoczęto w Pile budowę dużego obiektu przemysłowego, przeznaczonego do remontu parowozów. W powstaniu i uruchomienia zakładów wyróżnić możemy dwa etapy. W 1906 r. zostały ustawione dwa kotły parowego oraz suwnice i obrabiarki w połowie hali naprawczo-montażowej. Natomiast w latach 1909 i 1910 nastąpiły dostawy dalszego wyposażenia : trzeciego kotła parowego, suwnic i urządzeń dla drugiej połowy hali. Wówczas zainstalowano także urządzenia dźwigowe w budynkach kotlarni i zapalarni parowozów.

Można przyjąć, że naprawa parowozów w kolejowych zakładach naprawczych w Pile została rozpoczęta już w pierwszym etapie, około r. 1906 czyli około 111 lat temu.
Za udostępnienie informacji dziękuję Aragornowi.
p. Z
PRZYJACIEL
Posty: 44
Rejestracja: 08 sty 2007, 22:30
Lokalizacja: Piła

Re: Historia ZNTK w Pile

Post autor: p. Z »

Poszukuję narzędzi z ZNTK z wykutym napisem MF14 Lub ZNPI. Najczęściej były wykute te napisy na przecinakach i młotkach.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się