Baza sterowców Schneidemuhl

Piła kryje wiele tajemnic z przeszłości. Spróbujmy odkryć choć ich małą część!
Awatar użytkownika
WERWOLF 1945
Posty: 39
Rejestracja: 29 sty 2012, 12:17

Baza sterowców Schneidemuhl

Post autor: WERWOLF 1945 »

Historia pilskiej bazy sterowcowej rozpoczęła się w lecie 1914 roku. Obiekty wchodzące w jej skład powstały na zamówienie niemieckiej armii. Najważniejszą konstrukcją portu była standardowa hala mierząca 184 metrów długości, 35 metrów szerokości i 28 metrów wysokości. Obiekt ten został ukończony najprawdopodobniej na początku 1915 roku. W skład infrastruktury bazy wchodziły ponadto koszary dla żołnierzy obsługi, fabryka wodoru, podziemne magazyny (m.in. skład bomb), wieża oświetleniowa, kotwicowisko oraz bocznica kolejowa. Wszystkie te obiekty znajdowały się przy Krojanker Straße (Al. Powstańców Wielkopolskich). W okresie I wojny światowej w pilskiej hali stacjonowały następujące sterowce: LZ 16 (Z IV), LZ 38 (pierwszy sterowiec armii niemieckiej, który przeprowadził bombardowanie terytorium Wielkiej Brytanii), LZ 39, LZ 56 (LZ 86), LZ 71 (LZ 101) oraz LZ 81 (LZ 111). Ponadto, najprawdopodobniej pod koniec 1916 roku, rozpoczęto pracę przy budowie drugiej – obrotowej – hali sterowcowej. Obiekt ten miał mieć 232 metry długości, 40 metrów szerokości i 35 metrów wysokości. Konstrukcja ta nie została jednak nigdy ukończona. Przypuszczalnie wiązało się to z rozwiązaniem pod koniec 1917 roku floty sterowców należących do niemieckiej armii. Wykonano jedynie odpowiednie wykopy oraz zainstalowano stalowe kratownice olbrzymiego, mierzącego kilkadziesiąt metrów średnicy, mechanizmu obrotowego przyszłej hali.

Po zakończeniu I wojny światowej wszystkie elementy obu obiektów zostały zdemontowane. Natomiast na fundamentach pierwszej hali wzniesiono najprawdopodobniej bloki mieszkalne, które rozebrano po II wojnie światowej. Obecnie przez środek terenu dawnej hali przechodzi ulica łącząca Al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich. Do niedawna jedynymi obiektami, które pozostały po infrastrukturze bazy były koszary żołnierzy obsługujących port sterowcowy oraz kształt bocznicy kolejowej, która doprowadzona była do zakładów produkujących wodór. Budynek koszar został jednak zburzony w 2009 roku i dzisiaj już tylko przebieg linii kolejowej jest jedynym materialnym śladem świetności pilskiego portu sterowcowego.

Obrazek
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3153
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Baza sterowców Schneidemuhl

Post autor: Krzysztof Ju »

To są fragmenty (i zdjęcie z) tekstu pt. "Śladami lotniczej historii Piły" autorstwa ks. Roberta Kulczyńskiego SDB opublikowanego na portalu Dawnej Piły http://www.dawna.pila.pl/czytelnia/lotnicza_pila.php

Co Ciebie ciekawi w tym obiekcie? Port sterowców nie jest już tajemnicą. Został opisany (razem z zarysem historii sterowców) na początku książki "Lotnicza historii ziemi pilskiej 1910-1945".

Ale chyba wciąż nieustalona jest dokładna lokalizacja bazy a jedynie przybliżona. Tzn. lokalizacja historyczna na tle współczesnej. Na zdjęciach z 2013 roku, przedostatnim zdjęciu i siódmym od góry z ww. linka, widać na środku terenu magazynu wojskowego zielony łuk wyróżniający się od reszty zieleni. Czy ten łuk był śladem po północno-zachodniej części obwodu wykopu wykonanego pod halę obrotową, zanim prawdopodobnie pod koniec 1917 r. wstrzymano budowę drugiej hali?

Obrazek
fot. Robert Judycki, stan z lipca 2013 r.

Piszę, że zielony łuk był, bo podczas budowy nowego i większego magazynu wojskowego, w latach 2016-2017, teren został chyba "zaorany".

Obrazek
fot. powiat.pila.pl, stan z końca maja 2017 r.
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się