Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim"

Piła kryje wiele tajemnic z przeszłości. Spróbujmy odkryć choć ich małą część!
Stolper
Posty: 120
Rejestracja: 20 paź 2009, 21:24

Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim"

Post autor: Stolper »

W latach 1914–1918 Piła była jednym z głównych ośrodków lotniczych kajzerowskich Niemiec. W jej granicach znajdowała się nie tylko nowoczesna baza lotnictwa wojskowego i strategicznie ważny port sterowcowy, ale również zakłady Ostdeutsche Albatros Werke GmbH („Albatros” Gesellschaft für Flugzeugunternehmungen mbH Werk Schneidemühl), zajmujące się produkcją samolotów na potrzeby sił zbrojnych Cesarstwa Niemieckiego. Dzięki wytworzeniu ponad 5500 płatowców – w tym użytkowanych z powodzeniem przez kilkanaście krajów, znakomitych myśliwców typu Fokker D.VII – pilska fabryka wpisała się na stałe do historii światowego lotnictwa. Po zakończeniu walk na frontach I wojny światowej co najmniej 68 maszyn produkcji OAW trafiło również na wyposażenie polskich sił powietrznych, oddając wraz ze swoimi załogami duże zasługi dla odzyskania i utrwalenia niepodległego bytu Rzeczpospolitej Polskiej.

Mam przyjemność poinformować, że na przełomie maja i czerwca br. - nakładem warszawskiego wydawnictwa GRETZA - w sprzedaży ukaże się książka autorstwa ks. Roberta Kulczyńskiego SDB i Mateusza Kabatka, w całości poświęcona historii pilskich zakładów lotniczych oraz wyprodukowanych przez nie samolotów, służących w polskim lotnictwie wojskowym.

Niewątpliwą zaletą książki będzie około 160 unikalnych, szczegółowo opisanych fotografii, ukazujących nie tylko samoloty, ale również bohaterskich lotników, którzy wyruszali na nich do walki z oddziałami ukraińskimi i bolszewickimi.

Na potrzeby książki przygotowano ponadto 26 plansz barwnych, ukazujących malowanie wybranych maszyn – Albatrosów B.II, C.I, C.III, C.VII, C.X, C.XII, D.III, D.Va oraz Fokkerów D.VII. Ich wykonanie autorzy powierzyli wybitnemu rysownikowi i ilustratorowi – Arkadiuszowi Wróblowi.

Licząca 216 stron formatu A4 publikacja stanowić będzie kompendium wiedzy zarówno dla miłośników lotnictwa, modelarzy, historyków, regionalistów, jak i wszystkich innych osób interesujących się przeszłością Wojska Polskiego i Wielkopolski.

Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
wojtaq
MODERATOR
Posty: 318
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:30
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: wojtaq »

Rozumiem, że pilska publiczność zainteresowana zarówno powstawaniem, jak samą publikacją może spodziewać się otwartej promocji kolejnej, atrakcyjnej pozycji opisującej historię naszego miasta?

Pozostaje poinformowanie PT. Czytelników o miejscu oraz czasie wydarzenia i przygotowanie odpowiedniego zapasu książek. Moim skromnym zdaniem książce już dziś należy wieszczyć olbrzymi sukces wydawniczy nie tylko na rynku lokalnym!
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Niestety oficjalnej prezentacji książki nie będzie ze względu na sytuację wirusową. O ile otrzymamy możliwość zorganizowania innej formy spotkania - z zachowaniem zasad epidemiologicznych od pilskiego sanepidu - postaramy się być dostępni dla indywidualnych spotkań z osobami zainteresowanymi tematem. Jak wszystko dogramy oczywiście damy oficjalnie znać :) wstępnie termin 6 czerwca pomiędzy godz. 15 a 17. Pozdrawiam Ks. Robert
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Sytuacja się zmienia z godziny na godzinę :) i może będzie jednak spotkanie autorskie (plenerowe). Już niedługo damy znać :)
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Tak się kiedyś latało :) jedna z wielu historii pilskich maszyn służących w lotnictwie polskim (z książki „Samoloty OAW w lotnictwie polskim”). Samolot Albatros C.X 9223/16 (CWL 4.3) z 1. Eskadry Lotniczej:


20 czerwca 1919 roku – lot bojowy. Załoga w składzie: sierż. pil. Aleksander Choiński i ppor. obs. Tadeusz Sztybel. Start: 19.30, lądowanie: 21.05. Trasa lotu: Porubanek – Michaliszki – Kobylnik – Postawy – Woropajewo – Duniłowicze – Kobylnik. Zadanie: rozpoznanie po trasie lotu połączone ze zrzuceniem nad Woropajewem ulotek dla żołnierzy bolszewickich. Zrzut został wykonany zgodnie z planem. Natomiast w trakcie drogi powrotnej, nad Mańkowiczami, załoga zauważyła rozlaną w kabinie benzynę, która pochodziła z głównego zbiornika paliwa (prawdopodobnie został przestrzelony). Po chwili silnik przestał pracować. Korzystając z uwag obserwatora, pilot wylądował awaryjnie pod Kobylnikiem (7 kilometrów za linią frontu po polskiej stronie). Sierż. pil. Aleksander Choiński pozostał przy samolocie, podczas gdy ppor. obs. Tadeusz Sztybel powrócił do eskadry. W dniu 23 czerwca 1919 roku samolot został naprawiony przez przybyłych na miejsce mechaników i o godzinie 14.00 wystartował do lotu powrotnego na lotnisko Porubanek. Kabinę obserwatora zajął mechanik Olechowski. Podczas lotu został uszkodzony główny płaszcz śmigła. Załoga lądowała awaryjnie i niezwłocznie przystąpiła do naprawy elementu, lecz warunki atmosferyczne wykluczyły ponowny start. O godzinie 19.00 przy samolocie zjawił się por. Mejer z 2. Pułku Ułanów i oznajmił, że polskie oddziały wycofują się i konieczny jest natychmiastowy odlot samolotu. Maszyna wzbiła się w powietrze i obrała kurs w kierunku Wilna. Po przeleceniu około 32 kilometrów zaczął padać deszcz oraz pojawił się silny wiatr, który wyrwał trzymaną przez pilota mapę. Trudne warunki atmosferyczne spowodowały, że utracił on orientację geograficzną i był zmuszony lądować – tym razem w okolicy miejscowości Koleśniki. Następnego dnia o godzinie 4.00 samolot ponownie wystartował. Po osiągnięciu wysokości 300 metrów i wleceniu w chmury, pilot po raz kolejny utracił orientację geograficzną (maszyna nie posiadała kompasu). Gdy zszedł na wysokość zaledwie 50 metrów, dostrzegł pociąg zmierzający w jego ocenie w kierunku Wilna. Pilot kontynuował lot wzdłuż linii kolejowej. Minął jednak linię frontu i został silnie ostrzelany z ziemi. Doszedł do przekonania, że jest nad Mołodecznem, w związku z czym zawrócił na zachód. Po chwili odnalazł drogę prowadzącą do Wilna. Podczas dalszego lotu na wysokości 500 metrów pękła rurka doprowadzająca wodę z chłodnicy do silnika. Pilot zmuszony był do kolejnego awaryjnego lądowania. Około godziny 8.00 – w trakcie przyziemienia w rejonie stacji Soły – samolot skapotował. Uszkodzeniu uległ kadłub, podwozie, ster kierunku, śmigło i lewe dolne skrzydło.
robert
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2005, 18:06

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: robert »

Czy można liczyć na sprzedaż tej pozycji na naszym pilskim rynku?
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

W Pile na promocji w dniu 6 czerwca. Damy jeszcze znać jak ustalimy szczegóły.
robert
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2005, 18:06

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: robert »

Dzieki za szybkie info :D
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Plenerowe spotkanie promocyjne z autorami książki ks. Robertem Kulczyńskim SDB i Mateuszem Kabatkiem odbędzie się 6 czerwca 2020 r. o godzinie 16:00 „pod skrzydłami” samolotu Su-22M4 przed schronohangarem nr 2 na pilskim lotnisku. Jest to nowa siedziba Pilskiego Muzeum Wojskowego. Więcej informacji znajduje się na stronie Muzeum i profilu fb.
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3153
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: Krzysztof Ju »

Pilskie Muzeum Wojskowe pisze:Obrazek

Plenerowa promocja książki „Samoloty OAW w lotnictwie polskim”.

Pilskie Muzeum Wojskowe ma wielki honor i zaszczyt zaprosić na plenerową promocję książki pt.: „Samoloty OAW w lotnictwie polskim” autorstwa ks. Roberta Kulczyńskiego SDB i Mateusza Kabatka.

Mamy kolejną wspaniałą książkę tego znanego nam już duetu autorów, która dokumentuje nie tylko historię naszego miasta, ale i początki polskiego lotnictwa wojskowego..

Podczas I wojny światowej na pilskim lotnisku w zakładach Ostdeutsche Albatros Werke GmbH powstało ponad 5500 samolotów dla Cesarstwa Niemieckiego. Po wojnie co najmniej 68 maszyn wyprodukowanych w Pile trafiło do polskiego lotnictwa, by na stałe zapisać się złotymi zgłoskami w historii polskich skrzydeł. Nasi bohaterscy piloci na tych samolotach walczyli o utrzymanie granic odradzającego się państwa polskiego.

Książka to bardzo skrupulatne opracowanie sylwetek samolotów, lotników i ich wspólnej historii.

216 stron, 160 unikalnych fotografii, 26 narysowanych z dbałością o najdrobniejszy szczegół barwnych sylwetek samolotów sprawia, że mamy do czynienia z wyjątkowym opracowaniem na polskim rynku!!!

To obowiązkowa lektura nie tylko dla miłośników historii Piły, ale dla pasjonatów historii polski i polskiego lotnictwa wojskowego.

Plenerowe spotkanie promocyjne z autorami książki ks. Robertem Kulczyńskim SDB i Mateuszem Kabatkiem odbędzie się 6 czerwca 2020r. o godzinie 16:00 „pod skrzydłami” naszego samolotu Su-22M4 przed schronohangarem nr 2 na pilskim lotnisku.

Ksiądz Robert Kulczyński SDB wspólnie z Mateuszem Kabatkiem opracował książkę „Lotnicza historia ziemi pilskiej 1910-1945”, Mateusz Kabatek ma na swoim koncie publikację dokumentującą historię rodzinnego Słupska – „Lotnictwo w Słupsku 1912 – 1945”. Na 100. lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości pod redakcją ks. Roberta Kulczyńskiego SDB ukazała się książka pt.: „IV Eskadra Wielkopolska (15. Eskadra Myśliwska)”.

Wszystkie wspomniane powyżej książki będzie można kupić podczas spotkania i uzyskać dedykację autorów.

Podczas promocji obowiązują aktualne obostrzenia związane z wirusem, prosimy o ich przestrzeganie. Bezpieczny dojazd na miejsce spotkania i naszej nowej siedziby, ul. Wałecką, szczegóły dojazdu na naszej stronie i FB.

Serdecznie zapraszamy!

Przyjdźcie, przyjedzcie, przylećcie…

Obrazek


Źródło: www.pmw.pila.pl
Data wydania: 28 maja 2020 r.
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Tak tylko informacyjnie:) na fb Pilskiego Muzeum Wojskowego jest informacja o wydarzeniu związanym z promocją książki. Liczba osób, które zadeklarowały swoją obecność jest dla nas ważną informacją ile książek zabrać do sprzedaży (to jest strasznie ciężki pakunek do wożenia w tą i spowrotem). Chcielibyśmy uniknąć sytuacji, że dla kogoś mogłoby zabraknąć:)
robert
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2005, 18:06

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: robert »

Czy znana jest cena promowanej pozycji "Samoloty OAW w lotnictwie polskim"?
Pozdrawiam 8)
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Tu jest cennik na stronie wydawnictwa
http://lotniczyantykwariat.istore.pl/pl ... 2Q2l06bIe4
Około 65 szt autorskich egzemplarzy będzie tańszych:)
robert
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2005, 18:06

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: robert »

Dzięki za info :)
wojtaq
MODERATOR
Posty: 318
Rejestracja: 13 gru 2008, 22:30
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: wojtaq »

Proszę uwzględnić moją skromną osobę na promocji książki w sobotę 6 czerwca. Przepraszam za OT, ale inne opcje (FB) nie są dla mnie dostępne.
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Oczywiście uwzględnimy:)
pneuma1977
PRZYJACIEL
Posty: 97
Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: pneuma1977 »

Dziękujemy za tak liczną obecność na promocji:) Osobne podziękowania dla całej Ekipy Pilskiego Muzeum Wojskowego, która podjęła się dzieła zorganizowania tego wydarzenia:)
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3153
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: Krzysztof Ju »

Niedawno na rynku ponownie pojawiła się książka "Samoloty OAW w lotnictwie polskim". OAW to skrót Ostdeutsche Albatros Werke GmbH - pilskich zakładów produkujących samoloty i części do nich w latach 1915-1918. Na łamach książki* autorzy, Mateusz Kabatek i ks. Robert Kulczyński SDB, opisali powstanie i rozwój zakładów oraz przede wszystkim losy wyprodukowanych samolotów, wśród których były samoloty szkolno-łącznikowe, rozpoznawcze, myśliwskie, a nawet bombowce. Podkreślić trzeba, że autorzy dość dokładnie przedstawili służbę tych maszyn w odrodzonym lotnictwie polskim ilustrując licznymi zdjęciami oraz kolorowymi rysunkami samolotów.

Zakłady OAW mieściły się przy obecnej ul. Lotniczej na Górnym i były siostrzaną spółką Albatros Werke GmbH w podberlińskim Johannisthal (w latach 1917-18 obie spółki funkcjonowały już pod inną nazwą). W skład pilskiej fabryki wchodziły biura, magazyny, hale montażowe, warsztaty remontowe, hangary i lotnisko. Pod koniec wojny zatrudniała 2412 osób. Zakłady OAW produkowały różnego typu samoloty Albatros i Fokker w ilości ok. 5500 płatowców.

Co ciekawe, w latach 1917-1918 pilskie zakłady wyprodukowały na licencji trzy ciężkie bombowce typu Staaken R.VI o numerach wojskowych 36/16, 37/16 i 38/16.

Obrazek

Staaken R.VI był jednym z największych bombowców seryjnie produkowanych podczas pierwszej wojny światowej. Dwupłatowy gigant o rozpiętości 42,2 m, długości 22,1 m i wysokości ok. 7 m, był napędzany czterema silnikami, uzbrojony w 4 karabiny maszynowe i mógł zabrać od 750 do 2000 kg bomb** lub co najmniej 3400 kg ładunku z paliwem włącznie. Wspomniane maszyny (36/16 i 37/16) brały udział w nalocie na Londyn, Paryż i w testach radiotelefonicznych, zaś jedna rozbiła się w drodze na front (38/16). Do dziś zachowała się tylko gondola silnikowa bombowca (ponoć do maszyny 36/16) znaleziona w marcu 1945 r. na złomowisku koło Czarnkowa, jako część ewakuowanej kolekcji Hermanna Göringa***, i eksponowana aktualnie w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.

W Pile także zbudowano prototyp ciężkiego bombowca Albatros G.I wg projektu Hugo Grohmanna, ówczesnego dyrektora OAW, ale projekt zawieszono po niezadowalających wynikach oblotu w 1916 r.

Książka jest do nabycia w księgarniach i u wydawcy www.lotniczyantykwariat.istore.pl, a niedługo pojawi się też nowa książka ww. autorów - "Niemieckie samoloty wojskowe w lotnictwie polskim 1918-1924" (Tom 1). Książka ma się ukazać na przełomie listopada i grudnia 2021 r. i będzie opisywała przebieg służby wszystkich samolotów Halberstadt Cl.II, Halberstadt Cl.IV, Halberstadt C.V, LVG C.VI i Hannover Cl.V, służących w lotnictwie polskim.


Źródło informacji:
* Mateusz Kabatek i ks. Robert Kulczyński SDB, "Samoloty OAW w lotnictwie polskim", wydanie drugie, Warszawa 2021 http://lotniczyantykwariat.istore.pl/pl ... W/23083632
** G. W. Haddow, Peter M. Grosz, "The German Giants. The German R-Planes 1914-1918", wydanie trzecie, Londyn 1988, s. 251-252.
*** Włodzimierz Kalicki "Czy oddamy Bibliotekę Pruską?", Gazeta Wyborcza, 12 października 2001 http://www.zabytki.pl/sources/straty/kalicki.html
Jan Nowicki, "Samolot Jeannin 'Stahltaube'. Zapomniany depozyt w berlińskim muzeum techniki", czasopismo "Odkrywca", nr 5 z 2017 r., przedruk w Interii https://wydarzenia.interia.pl/prasa/odk ... Id,2402634

Źródło zapowiedzi: forum dws.org.pl https://www.dws.org.pl/viewtopic.php?p=1934362#p1934362

Źródło zdjęcia: fotografia z zasobów San Diego Air and Space Museum Archive https://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/6312771761/
Awatar użytkownika
Krzysztof Ju
MODERATOR
Posty: 3153
Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40

Re: Książka pt. "Samoloty OAW w lotnictwie polskim

Post autor: Krzysztof Ju »

Na fanpage Dawnej Piły współautor książki "Samoloty OAW w lotnictwie polskim", Mateusz Kabatek, podzielił się informacją o tym, co nowego znalazło się w książce: "w drugim wydaniu książki pojawia się kilka dodatkowych zdjęć, w tym absolutny unikat: niepublikowane dotąd zdjęcie pilskich zakładów lotniczych, wykonane w sierpniu 1943 r. z pokładu przelatującego nisko nad lotniskiem Fw 189. Jako ciekawostkę dodam, że hala nazwana później "Goliatem" była w tym czasie dopiero na początkowym etapie budowy".
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się