Strona 3 z 3

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

: 01 sty 2013, 14:23
autor: marcinfire
Witam Forumowiczów, tylko pogratulować opracowań i dociekań z historią lotnictwa polskiego w tle!
Sam jestem odrobinę związany z Piłą, jeszcze przez CSCS więc wszystkie tematy na Forum chłonę w każdej ilości.

Mam tu właśnie pytanie do Was, może ktoś zna numer boczny lima w którym zginął śmiercią lotnika ppor. Żabczyński? Od jakiegoś czasu z kolegą poszukujemy wszelkich danych o tym wypadku i w sumie wszystko mamy dzięki między innymi tutaj zawartym inf. oprócz... numeru bocznego rozbitego samolotu oraz jakichś fotografii tego samolotu sprzed katastrofy. Nasze dociekania i gromadzenie dokumentacji jest związane z chęcią wykonania modelu tego samolotu rzecz jasna jeszcze sprzed katastrofy.
Będę bardzo zobowiązany za wszelką pomoc w tym temacie.

Pozdrawiam!

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

: 03 sty 2013, 22:26
autor: kolega
Numer boczny tego Lima to 557.

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

: 11 sty 2013, 23:19
autor: ADAM miłosnik 6plmb
W temacie katastrofy lima 6 BIS z 6plm-sz w Pile!

O godzinie 9.30 z lotniska w Pile do lotu parą w DZWA wystartował kpt. pilot Jerzy Kasperski (prowadzący) a 90 sekund później (czyli 20 sekund później niż planowano) ppor. pil. inż. Ryszard Żabczyński (prowadzony). Zbiórka pary miała się odbyć zakrętem o 180 stopni. Po upływie obliczonego czasu prowadzony wykonał skręt na kurs odwrotny, po którym na trawersie litery T miał znaleźć się za samolotem prowadzącego. 20-sekundowe opóźnienie startu spowodowało, że po wyprowadzeniu z zakrętu samolot ppor. Żabczyńskiego nie zajął miejsca w ugrupowaniu. Prowadzący nie widział prowadzonego i kontynuując lot po kręgu na wysokości 500m zapytał "NO JAK 60?" na co ppor. Żabczyński odpowiedział "WIDZĘ 560". Po usłyszeniu tej odpowiedzi kpt. Kasperski spojrzał w peryskop i dostrzegł samolot z tyłu z prawej strony, w odległości około 400m. Dowódca pary zmienił kurs w prawo, uprzedzając o tym prowadzonego: "WYKONUJĘ W PRAWO" W końcowej fazie tego manewru zauważył z prawej strony samolot prowadzonego na małej wysokości. Wykonywał on lot ze zniżaniem z prawym przechyleniem. Zapytał wówczas: "PO CO TAK NISKO???". Ponowił pytanie zdecydowanym głosem. W chwilę potem samolot ppor. Żabczyńskiego zderzył się z ziemią, o czym kpt. Kasperski powiadomił KL. Według ustaleń komisji, z powodu opóźnienia startu o 20 sekund ppor. Żabczyński w czasie zbiórki wyszedł przed prowadzącego. Pilot zameldował: 560 WIDZĘ, prawdopodobnie obserwując nie samolot prowadzącego a SB lima powracającego z zadania. Gdy zauważył pomyłkę zaczął bez dalszej korespondencji radiowej poszukiwać samolotu kpt. Kasperskiego. Z powodu złego rozłożenia uwagi obniżył wysokość i zderzył się z wysokopiennym lasem. O godz 9.34 samolot zderzył się z ziemią w płytkim nurkowaniu z kątem 10-15 stopni, z prawym przechyłem 50-60 stopni i przy prędkości 700 km/h

Postaram się o fotki tego limka 6bis n/s 1F-0203.
Na podstawie wydawnictwa LAF.

Re: Okolice Leszkowa - miejsce tragicznego wypadku lotniczeg

: 29 mar 2013, 11:38
autor: kolega
Na rosyjskiej stronie... są też opisane wcześniejsze wypadki w Pile...

http://aviacrash.ucoz.ru/load/aviacija_ ... 8/6-1-0-72