Tajemnica pilskiego lotniska?! ;-)
- Aragorn
- PRZYJACIEL
- Posty: 1374
- Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
- Lokalizacja: Piła- Ringstraße
- Polubiono: 16 razy
Telewizyjna jedynka zaserwowała bardzo ciekawy film, niestety bardzo późno bo po 1 w nocy.
Tytuł filmu "Podziemia III Rzeszy".
Film składa się z czterech części, następna część w nocy z środy na czwartek.
W 1 części pokazywano obiekty na terenie Niemiec.
Cały czas, chociaż większość z nich nie jest już używana, jest konserwowana.
Film okraszony jest też dokumentalnymi, a więc historycznymi już materiałami filmowymi.
Polecam.
Tytuł filmu "Podziemia III Rzeszy".
Film składa się z czterech części, następna część w nocy z środy na czwartek.
W 1 części pokazywano obiekty na terenie Niemiec.
Cały czas, chociaż większość z nich nie jest już używana, jest konserwowana.
Film okraszony jest też dokumentalnymi, a więc historycznymi już materiałami filmowymi.
Polecam.
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Polubiono: 1 raz
- Kontakt:
Można porównać je z obecnymi czasami. Polecam mały programik ze strony http://earth.google.com/download-earth.html Konieczne jest połączenie z internetem. Cały świat, również Piłę, można oglądać "z lotu satelity". Pasy lotniska wyglądają zupełnie inaczej. Nie wiedziałem, że aż tak zostały przebudowane! Gdyby nie linie kolejowe, zarys Górnego i rzeka - trudno by było rozpoznać. Nie jestem pewien, czy chociaż jeden pas jest dokładnie w tym samym miejscu...pavvlo pisze:Podaje adres do galerii zdjęć lotniczych Piły w której możecie znaleźć kilka zdjęć naszego lotniska, fotki robione 20 i 22 lutego 1945 roku. Nie do końca tylko wiem przez jaki wywiad były robione, niemiecki czy rosyjski bo dezorientuje mnie trochę data wykonania zdjęć, czyli kilka dni po wyzwoleniu miasta. ZDJĘCIA LOTNICZE
Na zdjęciu satelitarnym widać jak zmieniono przebieg linii kolejowej - teraz bardziej omija lotnisko. Czy ktoś wie kiedy to zrobiono?
-
wilczehamry
- Posty: 13
- Rejestracja: 10 lut 2006, 14:09
- Lokalizacja: Brzostowo/Piły
- Kontakt:
Witam!
Od niedawna bywam na tej stronie i jestem pod wrażeniem ciekawych odkryć i informacji. Chciałbym tylko dodać, że w tunelu, gdzie teraz są garaże, [ul. Chopina] BYŁ mój ojciec i opowiadał, że po przejściu dłuższego odcinka tunel się rozdzielał na dwa tunele, idąc dalej dochodziło się do skrzyżowania, idąc dalej dochodziło się ponownie do rozdzielenia na dwa tunele. Ojciec idąc tam miał dość długi, ale cienki sznurek, doszedł tak daleko na ile mu pozwalał, zrezygnował, gdy zorientował się, że sznurek jest zerwany, nie był pewien, czy się przetarł czy ktoś odcioł, wycofał się, bo bał się, że w tym labiryncie zabłądzi.
Pozdrawiam Janusz
P.S. MÓJ OJCIEC LICZY SOBIE 81 WIOSEN, ALE MOŻNA NA TEN I INNY TEMAT Z NIM POROZMAWIAĆ.
Od niedawna bywam na tej stronie i jestem pod wrażeniem ciekawych odkryć i informacji. Chciałbym tylko dodać, że w tunelu, gdzie teraz są garaże, [ul. Chopina] BYŁ mój ojciec i opowiadał, że po przejściu dłuższego odcinka tunel się rozdzielał na dwa tunele, idąc dalej dochodziło się do skrzyżowania, idąc dalej dochodziło się ponownie do rozdzielenia na dwa tunele. Ojciec idąc tam miał dość długi, ale cienki sznurek, doszedł tak daleko na ile mu pozwalał, zrezygnował, gdy zorientował się, że sznurek jest zerwany, nie był pewien, czy się przetarł czy ktoś odcioł, wycofał się, bo bał się, że w tym labiryncie zabłądzi.
Pozdrawiam Janusz
P.S. MÓJ OJCIEC LICZY SOBIE 81 WIOSEN, ALE MOŻNA NA TEN I INNY TEMAT Z NIM POROZMAWIAĆ.
- pavvlo
- ADMINISTRATOR
- Posty: 826
- Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 185 razy
- Polubiono: 21 razy
- Kontakt:
Podaje link do ciekawego artykułu na temat naszego lotniska, zamieszczonego kiedyś w Tygodniku Pilskim, warto przeczytać 
OD STEROWCA DO ODRZUTOWCA
OD STEROWCA DO ODRZUTOWCA
-
wilczehamry
- Posty: 13
- Rejestracja: 10 lut 2006, 14:09
- Lokalizacja: Brzostowo/Piły
- Kontakt:
nowe cegły niedaleko hangaru nr.10
Witam, ostatnio przebywając na lotnisku widziałem stosunkowo nowe cegły i zaprawę między wartownią a hangarem nr.10 bardzo mnie zastanawia co tam mogło być jeśli jest to zamurowane.
Jeśli ma ktos jakieś wiadomości na ten temat to proszę o odpowiedź
POZDRAWIAM
Jeśli ma ktos jakieś wiadomości na ten temat to proszę o odpowiedź
POZDRAWIAM
Witam wszystkich. Mam pytanie do was, czytając wasze posty jestem zdumiony tym co kryje lotnisko, jako miłośnik lotnictwa i historii bywając wiele razy na lotnisku nie sądziłem co się tam kryje. Może dlatego że zawsze zwracałem tylko uwagę na samoloty.
Ja przepraszam że lekko dobiegam od tematu ale mi także chodzi o sprawy lotniskowe. Mam prośbe. Potrzebuję zdjęć Portu Lotniczego (wieży kontrolnej) którą to niestety zburzyli oraz samolotów używanych w Pile. Jeśli może ktoś pomóc to będe wdzięczny. Pozdrawiam wszystkich.
Ja przepraszam że lekko dobiegam od tematu ale mi także chodzi o sprawy lotniskowe. Mam prośbe. Potrzebuję zdjęć Portu Lotniczego (wieży kontrolnej) którą to niestety zburzyli oraz samolotów używanych w Pile. Jeśli może ktoś pomóc to będe wdzięczny. Pozdrawiam wszystkich.
Czesc.
Do jednego znanego emerytowanego lotnika z Pily dotarlem w zeszlym roku latem. Niestety o tajemnicach wiedza tyle samo co prawie kazdy mieszkaniec Pily. Wskazal mi jedyna mozliwosc dotarcia do tajemnic lotniska, nie piloci ale Oficerowie-polityczni. Tych w Pile bylo dwoch. Oni to znali wszelkie tajemnice. Jeden jeszcze zyje. Latem dowiem sie wiecej. Poprosilem o mozliwosc spotkania tego Oficera z administratorami tej strony.
Tom.
Do jednego znanego emerytowanego lotnika z Pily dotarlem w zeszlym roku latem. Niestety o tajemnicach wiedza tyle samo co prawie kazdy mieszkaniec Pily. Wskazal mi jedyna mozliwosc dotarcia do tajemnic lotniska, nie piloci ale Oficerowie-polityczni. Tych w Pile bylo dwoch. Oni to znali wszelkie tajemnice. Jeden jeszcze zyje. Latem dowiem sie wiecej. Poprosilem o mozliwosc spotkania tego Oficera z administratorami tej strony.
Tom.
- SA108
- REDAKTOR
- Posty: 1798
- Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 3 razy
- Polubiono: 46 razy
Oto lista budynków na pilskim lotnisku. Mam nadzieję, że komuś się przyda. Niestety, jest trochę niekompletna i są w niej błędy (np. większość przedwojennych obiektów ma datę powstania 1924 - naprawdę nie wiem, dlaczego...). W razie czego służę pomocą co do lokalizacji budynków
. Przy niektórych obiektach z listy są linki prowadzące do zdjęć na stronie Urzędu Miasta lub AMW.
Po kolei - numer budynku, przeznaczenie i data powstania:
1 – magazyn, 1930
5 – trafostacja, 1957
6 – przepompownia paliw, 1957
7 – inny, 1957
8 – warsztatowy, 1964
9 – hangar – warsztat, 1924 (1923?)
10 – port lotniczy, 1953
11 – magazyn, 1957
12 – magazyn, 1958
13 – spadochroniarnia, 1953
14 – remiza strażacka, 1953
15 – kotłownia, 1968
16 – warsztatowy, 1924
17 – magazyn, 1924
19 – garaż, 1924
22 – garaż, 1970
23 – magazyn, ???
24 – izba chorych, 1903
29 – kino „Sokół”, 1936
30 – socjalno – wypoczynkowy, 1924
31 – wartownia, biuro przepustek, 1953
32 – kasyno, 1972
33 – trafostacja, 1925
35 – hangar, 1924
36 – magazyn, 1971
37 – inny, 1971
38 – wielofunkcyjny, 1974
39 – magazyn, 1924
40 – magazyn, 1953
41 – magazyn, 1924
43 – magazyn, 1970
44 – magazyn, 1962
47 – hydrofornia, ???
48 – koszarowo – administracyjny, 1944
49 – koszarowy, 1944
50 – hala sportowa, 1944
51 – koszarowo – administracyjny, 1944
52 – kotłownia, 1956
53 – komenda, 1956
54 – areszt, 1959
55 – psiarnia, 1968
58 – koszarowo – administracyjny, 1956
59 – PKT, 1967
60 – magazyn MPS, 1972
61 – garaż, 1967
62 – garaż, 1956
63 – inny, 1958
64 – warsztat, 1956
65 – garaż, 1970
66 – trafostacja, 1957
74 – magazyn, 1958 (MPS I)
75 – wiata, 1958 (MPS I)
76 – biurowo – sztabowy, 1958 (MPS I)
83 – garaż, 1952
84 – magazyn, 1952
85 – magazyn, 1952
89 – domek pilota, 1967
92 – trafostacja, 1957
93 – Bliższa, 1959
94 – inny, 1965
96 – inny, 1972
97 – inny, 1972
99 – inny, 1976
100 – stacja benzynowa, 1976
112 – magazyn, 1981
113 – warsztat, 1981 (MPS I)
118 – koszarowy, 1985
120 – domek eskadrowy, 1985
121 – wiata, 1960
123 – trafostacja, 1981
124 – trafostacja, 1981
126 – kuchnia – jadalnia, 1989
127 – kotłownia centralna, 1987
132 – techniczny, 1987
133 – magazyn, 1988
134 – magazyn, 1988
135 – trafostacja, 1989
136 – magazyn, 1988
137 – magazyn, 1985
138 – przepompownia paliw, 1987 (MPS I)
140 – domek eskadrowy, 1990
141 – hydrofornia, 1992
142 – przepompownia ścieków, 1989
143 – magazyn, 1953
144 – wiata, 1972
145 – wiata, 1958 (MPS I)
146 – magazyn, 1988
147 – magazyn, 1988
148 – garaż, 1984 (1988?)
175-183 – punkt przyjmowania i wydawania paliw, 1992
185-190 – punkt przyjmowania i wydawania paliw, 1986
Dodatkowo:
-schronohangary, strefa 1-2 (24 obiekty)
-schronohangary, strefa 3 (14 obiektów)
Po kolei - numer budynku, przeznaczenie i data powstania:
1 – magazyn, 1930
5 – trafostacja, 1957
6 – przepompownia paliw, 1957
7 – inny, 1957
8 – warsztatowy, 1964
9 – hangar – warsztat, 1924 (1923?)
10 – port lotniczy, 1953
11 – magazyn, 1957
12 – magazyn, 1958
13 – spadochroniarnia, 1953
14 – remiza strażacka, 1953
15 – kotłownia, 1968
16 – warsztatowy, 1924
17 – magazyn, 1924
19 – garaż, 1924
22 – garaż, 1970
23 – magazyn, ???
24 – izba chorych, 1903
29 – kino „Sokół”, 1936
30 – socjalno – wypoczynkowy, 1924
31 – wartownia, biuro przepustek, 1953
32 – kasyno, 1972
33 – trafostacja, 1925
35 – hangar, 1924
36 – magazyn, 1971
37 – inny, 1971
38 – wielofunkcyjny, 1974
39 – magazyn, 1924
40 – magazyn, 1953
41 – magazyn, 1924
43 – magazyn, 1970
44 – magazyn, 1962
47 – hydrofornia, ???
48 – koszarowo – administracyjny, 1944
49 – koszarowy, 1944
50 – hala sportowa, 1944
51 – koszarowo – administracyjny, 1944
52 – kotłownia, 1956
53 – komenda, 1956
54 – areszt, 1959
55 – psiarnia, 1968
58 – koszarowo – administracyjny, 1956
59 – PKT, 1967
60 – magazyn MPS, 1972
61 – garaż, 1967
62 – garaż, 1956
63 – inny, 1958
64 – warsztat, 1956
65 – garaż, 1970
66 – trafostacja, 1957
74 – magazyn, 1958 (MPS I)
75 – wiata, 1958 (MPS I)
76 – biurowo – sztabowy, 1958 (MPS I)
83 – garaż, 1952
84 – magazyn, 1952
85 – magazyn, 1952
89 – domek pilota, 1967
92 – trafostacja, 1957
93 – Bliższa, 1959
94 – inny, 1965
96 – inny, 1972
97 – inny, 1972
99 – inny, 1976
100 – stacja benzynowa, 1976
112 – magazyn, 1981
113 – warsztat, 1981 (MPS I)
118 – koszarowy, 1985
120 – domek eskadrowy, 1985
121 – wiata, 1960
123 – trafostacja, 1981
124 – trafostacja, 1981
126 – kuchnia – jadalnia, 1989
127 – kotłownia centralna, 1987
132 – techniczny, 1987
133 – magazyn, 1988
134 – magazyn, 1988
135 – trafostacja, 1989
136 – magazyn, 1988
137 – magazyn, 1985
138 – przepompownia paliw, 1987 (MPS I)
140 – domek eskadrowy, 1990
141 – hydrofornia, 1992
142 – przepompownia ścieków, 1989
143 – magazyn, 1953
144 – wiata, 1972
145 – wiata, 1958 (MPS I)
146 – magazyn, 1988
147 – magazyn, 1988
148 – garaż, 1984 (1988?)
175-183 – punkt przyjmowania i wydawania paliw, 1992
185-190 – punkt przyjmowania i wydawania paliw, 1986
Dodatkowo:
-schronohangary, strefa 1-2 (24 obiekty)
-schronohangary, strefa 3 (14 obiektów)
Te fotografie lotnicze pokazywał mi kiedyś na lotnisku jakiś łowca skarbów także mapy podziemi wedle jego informacji pokazywał także zdjęcia ludzi których imionami zostały "nazwane" tunele bo były to dwa krzyże miał jeszcze inne zdjęcia z mniejszej wysokości wykonane przez Rosjan z końcówki 1944. Gość wydawał się trochę na świra ale z informacji jakie przedstawiał i sposób jego wywiadu na ten temat wskazywał że długo już go drąży. A na zdjęciach lotniczych miał jakieś opisy i schematy rysowane jak twierdził przez jednego z żołnierzy załogi lotniska do którego dotarł.
A tak na marginesie mówił że jest na terenie byłych Niemiec lub Prus znajduje się identyczne lotnisko z bardzo podobnym układem tego co nam ziemia jeszcze nie pokazała.
Mogę wstawić plan obecny lotniska z nr-ami budynków z podziałem na powojenne i przed. Także mam pytanie co znajdowało się za portem lotniczym ponieważ w krzakach znajduje się betonowy krąg z szpilkami nagwintowanymi jak od jakiejś obrotnicy czy czegoś w tym stylu.
Pozdrawiam
A tak na marginesie mówił że jest na terenie byłych Niemiec lub Prus znajduje się identyczne lotnisko z bardzo podobnym układem tego co nam ziemia jeszcze nie pokazała.
Mogę wstawić plan obecny lotniska z nr-ami budynków z podziałem na powojenne i przed. Także mam pytanie co znajdowało się za portem lotniczym ponieważ w krzakach znajduje się betonowy krąg z szpilkami nagwintowanymi jak od jakiejś obrotnicy czy czegoś w tym stylu.
Pozdrawiam
Czy ktoś mógłby mi napisać, gdzie na lotnisku znajduje się "sławny" schron/bunkier z szybą "kuloodporną". Lotnisko znam juz dość dobrze, ale na ten obiekt trafić nie mogę. Pozdrawiam serdecznie.
Aha, co do ciekawych "bajeczek" dotyczących lotniska, to ostatnio kolega mówił mi, że jego starszy kuzyn zaprosił znajomą grupę "odkrywczą" i pokazał im jedno z tajemniczych wejść. Ponoć szef grupy po wejściu do środka wyszedł blady i zakomunikował, że wejście to powinno zostać zamknięte. Niestety do dziś nie chce powiedzieć, co tam zobaczył, a i sam kuzyn nie chce pokazać, gdzie to było. P
Aha, co do ciekawych "bajeczek" dotyczących lotniska, to ostatnio kolega mówił mi, że jego starszy kuzyn zaprosił znajomą grupę "odkrywczą" i pokazał im jedno z tajemniczych wejść. Ponoć szef grupy po wejściu do środka wyszedł blady i zakomunikował, że wejście to powinno zostać zamknięte. Niestety do dziś nie chce powiedzieć, co tam zobaczył, a i sam kuzyn nie chce pokazać, gdzie to było. P
Witam, dowiedziałem się o tym forum od kumpla i jak tylko przeczytałem wszystkie posty, spytałem ojca jak to jest z tymi tunelami pod lotniskiem. Mój ojciec jest emerytowanym żołnierzem, którzy pracował na lotnisku przy Lotniczej przez 20 lat (aż do likwidacji jednostki). Spytałem go jak to jest z tymi tunelami, czy istnieją i powiedział, że to prawda. Co więcej wie też o fabryce, która jest pod płytą lotniska. Mówił, że montowali w niej silniki lotnicze (do Messerschmitt'ów, Junkersów?) natomiast garaże przy Chopina są zbudowane na wielkiej niemieckiej betonowej ścianie. Do tego dowiedziałem się, że za garażami były tory kolejowe, które prowadziły prosto do fabryki, lecz teraz wszystko jest tam zasypane.
Szczególnie mnie to ciekawi, bo wiele osób tutaj mówi, że tunele zaczynają się przed garażami, z drugiej strony mój ojciec mówił, że tory kolejowe wychodziły od drugiej strony garaży. Może warto to sprawdzić?
Oprócz tego, z tego co mówił mi mój ojciec, za hangarami na lotnisku są wejścia do kompleksów położonych pod płytą lotniska. Czy muszę mówić, że mój ojciec pracował z samolotami przez 20 lat we właśnie tych hangarach?
Poprawcie mnie, jeśli powiedziałem już to co było powiedziane.
Szczególnie mnie to ciekawi, bo wiele osób tutaj mówi, że tunele zaczynają się przed garażami, z drugiej strony mój ojciec mówił, że tory kolejowe wychodziły od drugiej strony garaży. Może warto to sprawdzić?
Oprócz tego, z tego co mówił mi mój ojciec, za hangarami na lotnisku są wejścia do kompleksów położonych pod płytą lotniska. Czy muszę mówić, że mój ojciec pracował z samolotami przez 20 lat we właśnie tych hangarach?
Poprawcie mnie, jeśli powiedziałem już to co było powiedziane.
Zamiast dowiedzieć się gdzie to dokładnie jest, dowiedziałem się, że te wejścia są zabetonowane, więc wejść się nie da. Jeśli jednak dalej was interesuje lokalizacja tych wejść, to dowiem się gdzie to jest i dam wam znać.
EDIT. Teraz dokładnie wiem gdzie to jest, ale jak się dowiedziałem, to raczej zbrzydło mi wejście do tego miejsca. Oto jak sprawa wygląda.
Wejście znajduje się za hangarem byłego PWL'u. Jest to wielki hangar znajdujący się po lewej stronie od wejścia główną bramą. Wejście to mała przybudówka za hangarem. W przybudówce są schody w dół, po czym można iść w głąb korytarza przez jakieś 100m. Potem wszystko jest zalane wodą i jest zamurowane (nie zabetonowane jak pisałem wcześniej).
Dlaczego więc odechce się i wam wejścia w tamto miejsce? Bo teraz w tym hangarze jest magazyn Phillipsa, i całość jest odgrodzona, więc wejścia nie ma. Tyle się dowiedziałem.
EDIT. Teraz dokładnie wiem gdzie to jest, ale jak się dowiedziałem, to raczej zbrzydło mi wejście do tego miejsca. Oto jak sprawa wygląda.
Wejście znajduje się za hangarem byłego PWL'u. Jest to wielki hangar znajdujący się po lewej stronie od wejścia główną bramą. Wejście to mała przybudówka za hangarem. W przybudówce są schody w dół, po czym można iść w głąb korytarza przez jakieś 100m. Potem wszystko jest zalane wodą i jest zamurowane (nie zabetonowane jak pisałem wcześniej).
Dlaczego więc odechce się i wam wejścia w tamto miejsce? Bo teraz w tym hangarze jest magazyn Phillipsa, i całość jest odgrodzona, więc wejścia nie ma. Tyle się dowiedziałem.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.