Strona 1 z 1

Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 12 sty 2009, 14:35
autor: Zeneck
Witam wszystkich forumowiczów,
Chciałbym dowiedzieć się informacji na temat linii 412 Krzyż-Wałcz, a konkretnie odcinka Krzyż-Lubcz (Huta Szklana). Ostatnio przejeżdżając obok linii, na odcinku Huta Szklana-Krzyż zauważyłem że na torach wycięto roślinność (małe drzewka, obcięto gałęzie na większych drzewach wzdłuż linii). Posiada ktoś może jakieś informacje na temat wyżej wymienionych zmian na linii. Od okolicznej ludności dowiedziałem się że podobno Thule Krzyż lub Tombet chce podciągnąć pod fabrykę bocznicę i wywozić tamtędy produkty. :?:

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 12 sty 2009, 15:30
autor: okiennica
To bardzo ciekawe, co piszesz, może znajdzie się tutaj ktoś, kto wie coś na ten temat :D

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 07 lut 2009, 17:13
autor: partyzant
A ta linia jeszcze istnieje?
W ostatnie lato będąc w Krzyżu doszły mnie słuchy - następuje nielegalna wycinka nie roślinności a torów.
Wdaje mi się że już tory na tej trasie są niekompletne :( ale mogę się mylić.

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 16 lut 2009, 17:44
autor: EREN
partyzant pisze:A ta linia jeszcze istnieje?
Na odcinku Wałcz - Człopa torowiska już nie ma...
W Chwiramie, Dzikowie, Mielęcinie, Bukowie pozostały tylko budynki stacyjne...

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 23 lut 2009, 09:29
autor: Zeneck
Z Krzyża do Huty Szklanej jest jak najbardziej kompletna (nawet podkłady betonowe są). Jedynym problemem jest zalanie asfaltem przejazdu w Lubczu, ale do Thule czy Tombetu wystarczą tory do miejsca przed przejazdem.

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 12 mar 2009, 09:27
autor: adam
Obrazek
Most kolejowy w Schloppe (Czlopa), nie wiem jednak czy polozony na tej lini kolejowej.

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 12 mar 2009, 18:18
autor: Bocian
W Człopie nie było innej linii.

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 12 mar 2009, 18:51
autor: EREN
Tak wygląda obecnie...

Obrazek Obrazek Obrazek

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 13 mar 2009, 15:59
autor: adam
Obrazek
Dworzec w Schloppe i "Sowa", czy ktos posiada aktualne zdjecie?

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 13 mar 2009, 21:16
autor: EREN
adam pisze:Dworzec w Schloppe i "Sowa", czy ktos posiada aktualne zdjecie?
Nie, ale zrobi się, może jutro nawet... a tymczasem, na trasie... okolice Człopy.

Obrazek

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 14 mar 2009, 21:23
autor: EREN
EREN pisze:
adam pisze:Dworzec w Schloppe i "Sowa", czy ktos posiada aktualne zdjecie?
Obrazek Obrazek
Człopa dawniej i dziś...

... i w trasie... okolice Człopy.
Obrazek

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 14 kwie 2009, 09:56
autor: Zeneck
Linia jednak częściowo odżyła. :D Z Krzyża do Lubcza Małego jeżdzą pociągi - na razie robotnicze-przygotowują linię pod przyjazd pociągu towarowego do Lubcza Małego, prawdopodobnie do Tombetu. Linię właściwie oznakowano i oczyszczono. Od jednego pana usłyszałem ,że SOK daje duże kary za chodzenie po torach- :lol:. Zauważyłem ,że samochody również zatrzymują sie przed STOP-em jak się należy.

Obrazek

Obrazek

Widok w stronę Lubcza.
Obrazek

Tu jest jeszcze kilka zdjęć: http://chomikuj.pl/chomik500/Galeria/linia+Krzyz+Walcz

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 15 kwie 2009, 00:11
autor: EREN
Dzięki za tą jakże miłą informację...

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 18 lut 2015, 14:01
autor: karpil
Krótka informacja nt. stacyjek, które pozostały po rozbiórce linii. Przed latem 2014 roku zostały rozebrane (Gostomia, Mielęcin, Bukowo-Krąpiel), więc obecnie z całej linii zostały budynki stacyjne w Człopie i Wałcz Południowy.
Poza tym odcinek do Lubcza Małego znów jest nieczynny.

Re: Linia kolejowa Wałcz-Krzyż

: 03 mar 2018, 20:45
autor: bmcm
Przypomnę, że linia kolejowa na odcinku Człopa - Wałcz została wyłączona z eksploatacji w dniu 19. sierpnia 1988 r.
Decyzja o jej rozbiórce zapadła 1. lipca 1991 r., zaś koniec prac nastąpił 1. kwietnia 1994 r.

Prace rozbiórkowe polegały wyłącznie na likwidacji samego torowiska, toteż pozostała część infrastruktury kolejowej (w tym budynki stacyjne) pozostały nietknięte.

W przypadku Mielęcina budynek stacyjny został wydzierżawiony i zaadaptowany pod pijalnię piwa - m.in. wykopano piwnicę, wyburzono 2 ściany działowe, podłączono energię elektryczną i wodę, na koniec zbudowano na zewnątrz w miejscu starego wychodka murowaną toaletę z bieżącą wodą. Pijalnia w budynku stacyjnym w Mielęcinie funkcjonowała bodajże od 1990 do 1995 roku. Tutaj mogę się mylić, choć chyba powinienem lepiej pamiętać te daty, bo to w końcu moi rodzice prowadzili tę i tę knajpę ;-)

Bodajże 8. sierpnia 2012 r. wjechała ekipa rozbiórkowa, która zaczęła zrównywanie budynku (i nie tylko) z ziemią. Prace trwały ok. 10 dni. Po wyjeździe ekipy po budynku stacyjnym i toalecie pozostały równy, zniwelowany grunt, zaś żelazo-betonowa ściana wspierająca nasyp dawnej kolejki wąskotorowej zniknęła pozostawiając po sobie jedynie osunięte fragmenty nasypu.

Ilustracje poniżej pokazują początek i koniec prac rozbiórkowych.

Wygląd budynku stacyjnego w Mielęcinie w dniu 9.08.2012.:

Obrazek
http://mielecin.pl/images/galerie/2012/DSCF6056.jpg

Obrazek
http://mielecin.pl/images/galerie/2012/DSCF6042.jpg

Wygląd ściany wzmacniającej nasyp dawnej wąskotorówki przy budynku stacyjnym w Mielęcinie w dniu 9.08.2012 r.:

Obrazek
http://mielecin.pl/images/galerie/2012/DSCF6050.jpg

Wygląd budynku stacyjnego w Mielęcinie w dniu 10.08.2012 r.:

Obrazek
http://mielecin.pl/images/galerie/2012/DSCF6009_2.jpg

Po wszystkim z budynku tyle zostało (foto z 18.08.2012 r.):

Obrazek
http://mielecin.pl/images/galerie/2012/DSCF6022_2.jpg

Następny w kolejności był budynek stacyjny Bukowo - Krąpiel. Niestety, szczegółów przebiegu jego rozbiórki nie znam ani nie posiadam dokładnych danych kiedy, co i jak. Nie mam też zdjęć, ale jeżeli kogoś interesuje ten temat, to mogę się tam przejechać i cyknąć kilka fotek. Na tę chwilę posiadam tylko zdjęcia sprzed rozbiórki.