Pilskie cegielnie
-
- Posty: 22
- Rejestracja: 07 paź 2008, 22:19
Pilskie cegielnie
Wydaje mi się, że ten temat może uruchomić szeroką rzekę informacji dotyczących cegielni istniejących w Pile i jej okolicach w XIX i XX w. Zastrzegam się, że nie mam odpowiedniej wiedzy na ten temat, ale myślę, że "forumowicze" mi to darują i uzupełnią owocnie ten temat. Zacznę od tego, że po 45 r. jedyna czynna cegielnia była na ul. Wawelskiej za miastem. Natomiast zniszczone dwie cegielnie nawiedzałem gdzieś w 1950 r na terenach pomiędzy ulicami Bydgoską i Kossaka przy koszarach OSS (Oficerskiej Szkoły Samochodowej). Stawy tzw. glinianki, które były otoczone ogródkami i tatarakami, to ulubione miejsca mojego dzieciństwa. W tych ogródkach w lejach po pociskach widziałem poukładane pociski moździerzowe, a no obecnym stadionie żużlowym jeździłem wagonikami do transportowania urobku gliny. To tyle retrospekcji odnośnie strikte tematu głównego. A teraz inna sprawa; w rejonie skrzyżowania ulic Ludowej i Wawelskiej do lat 51-53 stały dwa murowane kominy, ludzie mówili, że tam była cegielnia, ale chyba nie!, bo nie było tam glinianek jak też dużych zabudowań wytwórczych. Mam nadzieję, że ktoś wie co tam było. To tyle.
Re: Pilskie cegielnie
Cegielnia w Kotuniu ( Ziegelwerk Kattun ) posiadała 3 km torów kolei polnej ( Feldbahngleis ). Tory te znajdowały się w piecu pierścieniowym i wokół niego, a następnie przez Kotuń dochodziły do torów kolei państwowej ( Reischbahnanschluß ). Wąskotorówka znajdowała się na terenie cegielni i dochodziła do rampy. Piec pierścieniowy to obiekt w którym znajdowały się komory do wypalania cegieł, do tego obiektu wjeżdżała wąskotorówka. Architektem tej cegielni był Max Popp, szkoda że nic z niej nie pozostało. Pozdrawiam
Re: Pilskie cegielnie
Z planów Piły wynotowałem cegielnie:
1. Cegielnia Brandta (przy ul. Ceglanej, czyli "stawkach"), w latach 20-tych już nie istniała.
2. Cegielnia Miejska V. Grossa (przy dzisiejszej ul. Polnej)
3. Cegielnia Kortha (przy ul. Poznańskiej)
4. Cegielnia Fryderyka (przy ul. Bydgoskiej), w latach 20-tych nie istniała
5. Cegielnia Brandta (przy ul. Bydgoskiej)
6. Cegielnia Erferta, później Vogta (przy ul. Bydgoskiej)
7. Cegielnia Nowy Kamerun (=Hoffmanna) (przy ul. Bydgoskiej)
8. Cegielnia Brackmanna (=Bergenhorst) (przy ul. Wawelskiej) - od lat 20-tych
Większość powstała jeszcze w XIX w. i istniała do lat 40-tych.
Niestety ikonografia tych ciekawych obiektów jest bardzo uboga. Znam jedno zdjęcie, na którym widać fragment cegielni Brandta przy ul. Bydgoskiej, a od czasu do czasu na fotografiach pojawiają się kominy.
W okolicy skrzyżowania Ludowej i Wawelskiej działały dwa tartaki (po obu stronach ul. Ludowej). Bardzo prawdopodobne, że to właśnie po nich pozostały murowane kominy.
1. Cegielnia Brandta (przy ul. Ceglanej, czyli "stawkach"), w latach 20-tych już nie istniała.
2. Cegielnia Miejska V. Grossa (przy dzisiejszej ul. Polnej)
3. Cegielnia Kortha (przy ul. Poznańskiej)
4. Cegielnia Fryderyka (przy ul. Bydgoskiej), w latach 20-tych nie istniała
5. Cegielnia Brandta (przy ul. Bydgoskiej)
6. Cegielnia Erferta, później Vogta (przy ul. Bydgoskiej)
7. Cegielnia Nowy Kamerun (=Hoffmanna) (przy ul. Bydgoskiej)
8. Cegielnia Brackmanna (=Bergenhorst) (przy ul. Wawelskiej) - od lat 20-tych
Większość powstała jeszcze w XIX w. i istniała do lat 40-tych.
Niestety ikonografia tych ciekawych obiektów jest bardzo uboga. Znam jedno zdjęcie, na którym widać fragment cegielni Brandta przy ul. Bydgoskiej, a od czasu do czasu na fotografiach pojawiają się kominy.
W okolicy skrzyżowania Ludowej i Wawelskiej działały dwa tartaki (po obu stronach ul. Ludowej). Bardzo prawdopodobne, że to właśnie po nich pozostały murowane kominy.
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 01 lut 2019, 13:21
Re: Pilskie cegielnie
adam pisze:Cegielnia w Kotuniu ( Ziegelwerk Kattun ) posiadała 3 km torów kolei polnej ( Feldbahngleis ). Tory te znajdowały się w piecu pierścieniowym i wokół niego, a następnie przez Kotuń dochodziły do torów kolei państwowej ( Reischbahnanschluß ). Wąskotorówka znajdowała się na terenie cegielni i dochodziła do rampy. Piec pierścieniowy to obiekt w którym znajdowały się komory do wypalania cegieł, do tego obiektu wjeżdżała wąskotorówka. Architektem tej cegielni był Max Popp, szkoda że nic z niej nie pozostało. Pozdrawiam
Dzień dobry. Może posiada Pan jakieś informacje na temat kto był tam kierownikiem albo dyrektorem w cegielni w roku mniej więcej 1960-1965?
Re: Pilskie cegielnie
Dyrektorem był pan Fuglewicz. Ale nie wiem czy jeszcze w latach o które pytasz.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.