Krąg kompensacyjny
Krąg kompensacyjny
W dniu dzisiejszym przeprowadzono prace mające na celu odkopanie i zinwentaryzowanie tegoż unikalnego obiektu. Tego żmudnego zadania podjęli się Koledzy i Koleżanki z Pilskiego Muzeum Wojskowego. Oczywiście pozwolenia odpowiednich instancji zostały udzielone.
Po odkopaniu połowy obiektu (wypełnionego zresztą śmieciami) zostały wykonane pomiary oraz dokumentacja fotograficzna.
Poniżej kilka fotek:
Po odkopaniu połowy obiektu (wypełnionego zresztą śmieciami) zostały wykonane pomiary oraz dokumentacja fotograficzna.
Poniżej kilka fotek:
Re: Krąg kompensacyjny
Jako uzupełnienie do zamieszczonych wcześniej postów:
faktypilskie.pl pisze:
Będą kopać na lotnisku
W sobotę 20 kwietnia od godziny 8.00 będziemy odkopywać na pilskim lotnisku ciekawy obiekt infrastruktury lotniskowej: krąg kompensacyjny – informuje Przemysław Olszyński, dyrektor Pilskiego Muzeum Wojskowego (w organizacji).
- Zamierzamy odkopać wnętrze kręgu, oczyścić i dokonać inwentaryzacji, niestety, po tych działaniach ze względu na brak możliwości zabezpieczenia obiektu o głębokości ok. 2 metrów zakopiemy wnętrze kręgu. Liczymy, że na jego dnie zachowały się jakieś ciekawe pozostałości - elementy drewnianej konstrukcji.
Fragment fotografii lotniczej wykonanej 6 sierpnia 1944 r. przedstawiającej Krąg kompensacyjny wraz z pasami dojazdowymi na pilskim lotnisku oraz stojący na niej niemiecki samolot rozpoznawczy Focke-Vulf Fw 189.
Jest to jeden z 3 tego typu obiektów zachowanych w Polsce i zaledwie kilku w Europie. Dzięki naszym działaniom pilski krąg w najbliższym czasie, jako pierwszy w Polsce, zostanie wpisany do rejestru zabytków. 27.12.2011 r. złożyliśmy wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Poznaniu Delegatura w Pile o wszczęcie postępowania mającego na celu wpisanie do rejestru zabytków unikalnego obiektu.
Nie zachowała się do dzisiaj drewniana konstrukcja obrotowej platformy wypełniającej wnętrze kręgu o średnicy 12 m i głębokości ok. 2 m (brak dokładnych informacji, ponieważ wnętrze kręgu wypełnia prawie całkowicie ziemia). Do Kręgu kompensacyjnego prowadzą dobrze zachowane, dwa betonowe pasy długości ok. 150 m.
Samolot na obrotnicy (źródło Internet).
Krąg kompensacyjny służył do minimalizowania dewiacji stałej i półokrężnej busoli zamontowanej w samolocie poprzez porównanie jej wskazań ze znanymi kursami zaznaczonymi na obwodzie betonowego kręgu. Sama zasada działania busoli powoduje podatność na odchylenia (dewiacje) wywołane działaniem pól magnetycznych. Pola te mogą być wytwarzane przez czynniki naturalne i sztuczne. Czynniki naturalne to pole magnetyczne Ziemi i jego anomalie. Sztuczne natomiast są wywołane pracą urządzeń elektrycznych w samolocie i poza nim. I jedne i drugie powodują mniej lub bardziej trwałe namagnesowanie części stalowych konstrukcji.
Krąg kompensacyjny typu ND 12/20 lub ND 12/30 został wybudowany na wojskowym lotnisku w Pile w roku 1942-1943. W okresie II Wojny światowej służył do kompensacji przyrządów nawigacyjnych na pokładzie samolotów wojskowych. Niemcy w znajdujących się na lotnisku zakładach Ludwig Hansen & Co., Werke Schneidemuhl naprawiali uszkodzone podczas działań bojowych samoloty Me 210, Me 410, Fw 189 oraz naprawiali i składali odrzutowe Me 262 z dostarczonych części.
Źródło: www.faktypilskie.pl
Data wydania: 19 kwietnia 2013
Re: Krąg kompensacyjny
Brawo brawo Koledzy i Koleżanki... każdy gdzieś tam słyszał o tym ale nigdy nie wyobrażałem sobie że ma to taką konstrukcje... Oby tylko wciągnęli to w zabytek.
Re: Krąg kompensacyjny
Pozostaje teraz znaleźć godny sposób upamiętnienia lotniczej tragedii sprzed lat, na której ślady nieoczekiwanie natrafiono podczas prowadzenia prac...
Pozdrawiam,
MK
Pozdrawiam,
MK
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 97
- Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17
- Podziękowano: 1 raz
Re: Krąg kompensacyjny
W trakcie prac odkryliśmy dwa skrzydła samolotu Lim-6bis o numerze 1F-0109 z 6 PLM-Sz oraz elementy śmigłowca Mi-8 m.in. fragmenty wirnika. Lim jest egzemplarzem, który 4 kwietnia 1976 roku uderzył w powietrzu w radziecki śmigłowiec Mi-8 należący do Północnej Grupy Wojsk Radzieckich. Katastrofa miał miejsce w rejonie m. Krucz (około 40 km od Piły). Najprawdopodobniej odkryte elementy pochodzą z tej właśnie katastrofy. W szczątkach Lima zginął por. pil. Mieczysław Siuda natomiast w Mi-8 zgięło 5 osób. Elementy zostały zabezpieczone przez członków Pilskiego Muzeum Wojskowego. Pozdrawiam ks. Robert Kulczyński SDB
Re: Krąg kompensacyjny
Co prawda nie mam zbyt dokładnych informacji o zdarzeniu, lecz wieść gminna niosła wówczas o wysokim rangą oficerze radzieckim, który leciał z rodziną tym śmigłowcem. Lot rzekomo nie był zgłoszony do organów kontroli, gdyż wojska naszego sojusznika czuły się w Polsce nad wyraz swobodnie i często nie przestrzegały istotnych ustaleń. W efekcie nastąpiła katastrofa, a szczątki obu maszyn zabezpieczono na pilskim lotnisku. Potwierdził te okoliczności emerytowany wojskowy, który odbywał służbę zawodową w tamtejszej jednostce. Był zaskoczony, że doszło do tego odkrycia. Tak więc z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z artefaktami prawdziwej tragedii, jednej z wielu dotyczących powojennej historii Piły.
Re: Krąg kompensacyjny
Do postu ks. Roberta wkradł się drobny błąd - katastrofa miała miejsce 4 sierpnia 1976 roku. Dodam jeszcze, że Lim-6 bis 1F-0109 był egzemplarzem przebudowanym z wersji Lim-5M. Była to jedna z czterech pierwszych maszyn tego typu dostarczonych do Piły.
Pozdrawiam,
MK
Pozdrawiam,
MK
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 97
- Rejestracja: 27 lis 2011, 15:17
- Podziękowano: 1 raz
Re: Krąg kompensacyjny
Wracając do odkopanego Lima nr seryjny 1F-0109 maszyna została wyprodukowana w połowie (prawdopodobnie maj) 1960 roku jako Lim-5M i trafiła do 6 plmsz w Pile 2 grudnia 1960 roku. Lecz w późniejszym czasie została przebudowana do wersji Lim-6 bis w LZR nr 4 podobnie jak reszta samolotów z 1; 2; i 3 serii produkcyjnej. Maszyna pochodziła z pierwszej serii produkcyjnej liczącej 10 sztuk od 1F-0101 do 1F-0110.
Re: Krąg kompensacyjny
W latach 70-80 w skupie złomu na Poznańskiej znajdowałem sporo części od samolotów. Były tam również kadłuby do których wchodziłem. Może to któryś z nich. Jeden z kadłubów miał kolor jasnozielony a drugi jasnoniebieski.
Re: Krąg kompensacyjny
Jak już coś było na poznańskiej na złomie, to nie wracało na lotnisko... Też pamiętam tam kadłuby samolotów...
Re: Krąg kompensacyjny
Chodziło mi o znalezione tam fragmenty i tych ze złomu czy należały do tych samych samolotów.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.