Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Dziękujemy za wszystkie informacje - postaramy się zamieścić te uzupełnienia w książce. Będziemy się jeszcze odzywać mejlem.
Pozdrawiam,
Rafał
Pozdrawiam,
Rafał
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=70917
Nie znałem wcześniej tej strony. Czyli wychodzi na to, że zestrzelili ich w okolicy Rostoku. Cele misji to Wrocław, Lipsk, oraz jakieś cele nad Polską i Włochami. Mieli lądować w San Severo we Włoszech.
http://www.awm.gov.au/collection/SUK11895/
A tu krótka wzmianka o pilocie i jego zdjęcie.
Znalazłem lot 680 0118 - wykonany został rzeczywiście 21.01.1945 r. - ale cel misji mi się nie zgadzają :/
Nie znałem wcześniej tej strony. Czyli wychodzi na to, że zestrzelili ich w okolicy Rostoku. Cele misji to Wrocław, Lipsk, oraz jakieś cele nad Polską i Włochami. Mieli lądować w San Severo we Włoszech.
http://www.awm.gov.au/collection/SUK11895/
A tu krótka wzmianka o pilocie i jego zdjęcie.
Znalazłem lot 680 0118 - wykonany został rzeczywiście 21.01.1945 r. - ale cel misji mi się nie zgadzają :/
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
W ramach uzupełnienia:
Idąc tropem maszyn rozpoznawczych latających nad Piłą znalazłem coś takiego:
de Havilland Mosquito PR.Mk IX nr LR433 (będący 4 i 6 sierpnia 1944 z misjami nad Piłą) został zestrzelony już 8 sierpnia 1944 w okolicach Ohlstadt w Bawarii. Co ciekawe miało to być pierwsze potwierdzone zwycięstwo samolotu odrzutowego Me 262 (pilotowanego przez Leutnanta Joachima Webera z 9./JG7).
Misja rozpoznawcza: 106G/2047 - cele w okolicach Monachium.
Wieczorem postaram się uzupełnić dane nt lotu: 680 0118
pozdrawiam
W.
Idąc tropem maszyn rozpoznawczych latających nad Piłą znalazłem coś takiego:
de Havilland Mosquito PR.Mk IX nr LR433 (będący 4 i 6 sierpnia 1944 z misjami nad Piłą) został zestrzelony już 8 sierpnia 1944 w okolicach Ohlstadt w Bawarii. Co ciekawe miało to być pierwsze potwierdzone zwycięstwo samolotu odrzutowego Me 262 (pilotowanego przez Leutnanta Joachima Webera z 9./JG7).
Misja rozpoznawcza: 106G/2047 - cele w okolicach Monachium.
Wieczorem postaram się uzupełnić dane nt lotu: 680 0118
pozdrawiam
W.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Już 99 % - chyba uda się zebrać potrzebne fundusze!
SAN SEVERO 21.01.1945 (680 0118)
Druga maszyna F/ Lt W. WEBBER i F/Sgt. HARDING ustawiła kurs na Odertal / Blechhammer (Zdzieszowice / Blachownia K-K) ale w drodze powrotnej Mosquito został przechwycony przez trzy samoloty przeciwnika które nadleciały od tyłu. Kiedy samoloty wroga zostały dostrzeżone pilot odrzucił zbiorniki ale tylko jeden odpadł. Pilot zaczął robić uniki i nurkując udało mu się odlecieć od przeciwników i kontynuować lot do celu. Po dwóch godzinach lotu i ciągłym całkowitym zachmurzeniu oraz przy zmianie kursu w trakcie ucieczki pilot sfotografował fragment nie zasłonięty chmurami, który uznał za GLOWITZ (Gliwice?), wrócił bezpiecznie lądując z zaledwie 15 galonami paliwa w CESENATICA / (Cesenatico - Włochy). Po wywołaniu fotografii okazało się, że sfotografowany obszar znajdował się ok. 75 mil na północny-wschód od Berlina, po zatankowaniu w CESENATICA samolot powrócił do bazy na 15.00.
Tekst nie jest do końca jasny (bo chyba Zdzieszowice nie były do końca celem) ale wygląda, że to ten lot! Powiem szczerze, że nie wiem skąd Dr. Carls wytrzasnął wam te zdjęcia - jak sami piloci mieli problem z identyfikacją miejsca gdzie są
W.
SAN SEVERO 21.01.1945 (680 0118)
Druga maszyna F/ Lt W. WEBBER i F/Sgt. HARDING ustawiła kurs na Odertal / Blechhammer (Zdzieszowice / Blachownia K-K) ale w drodze powrotnej Mosquito został przechwycony przez trzy samoloty przeciwnika które nadleciały od tyłu. Kiedy samoloty wroga zostały dostrzeżone pilot odrzucił zbiorniki ale tylko jeden odpadł. Pilot zaczął robić uniki i nurkując udało mu się odlecieć od przeciwników i kontynuować lot do celu. Po dwóch godzinach lotu i ciągłym całkowitym zachmurzeniu oraz przy zmianie kursu w trakcie ucieczki pilot sfotografował fragment nie zasłonięty chmurami, który uznał za GLOWITZ (Gliwice?), wrócił bezpiecznie lądując z zaledwie 15 galonami paliwa w CESENATICA / (Cesenatico - Włochy). Po wywołaniu fotografii okazało się, że sfotografowany obszar znajdował się ok. 75 mil na północny-wschód od Berlina, po zatankowaniu w CESENATICA samolot powrócił do bazy na 15.00.
Tekst nie jest do końca jasny (bo chyba Zdzieszowice nie były do końca celem) ale wygląda, że to ten lot! Powiem szczerze, że nie wiem skąd Dr. Carls wytrzasnął wam te zdjęcia - jak sami piloci mieli problem z identyfikacją miejsca gdzie są
W.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Zapraszam wszystkich chętnych na spotkanie informacyjne poświęcone książce "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945" które odbędzie się w piątek 19 grudnia o godz. 19 w siedzibie Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Buczka. Opowiemy nieco więcej o zawartości książki, pokażemy kilkanaście fotografii ze wszystkich dzielnic miasta, scharakteryzujemy typy wykorzystanych w publikacji fotografii i postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Bardzo mnie cieszy, że wątek poświęcony książce tak pięknie się rozwinął. Dziękuję kolegom forumowiczom za przekazanie cennych szczegółowych informacji dotyczących lotów nad Piłą, które na pewno zostaną wykorzystane.
Czy ktoś orientuje się jakiego typu kamery były używane w Mosquito PR Mk. IX i Mk. XVI w okresie od sierpnia 1944 do stycznia 1945 r.?
Bardzo mnie cieszy, że wątek poświęcony książce tak pięknie się rozwinął. Dziękuję kolegom forumowiczom za przekazanie cennych szczegółowych informacji dotyczących lotów nad Piłą, które na pewno zostaną wykorzystane.
Czy ktoś orientuje się jakiego typu kamery były używane w Mosquito PR Mk. IX i Mk. XVI w okresie od sierpnia 1944 do stycznia 1945 r.?
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Udało się! Osiągnęliśmy zakładaną kwotę i możemy już mieć pewność, że książka zostanie wydrukowana. Co dalej? Zgodnie z regułami serwisu polakpotrafi.pl, zbiórka trwa nadal aż do ustalonej daty jej zakończenia, czyli 2 stycznia 2015. Później będziemy mieli nieco czasu na ostatnie poprawki, uzupełnienia i przekazujemy sprawę w ręce drukarni. Robimy w tej chwili wszystko, aby wzbogacić książkę w materiały, do których dotarliśmy niedawno dzięki forowiczom Dawnej Piły, a o których mowa w powyższych wpisach.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
GRATULACJE !!!
para aparatów do zdjęć pionowych F.8 z 20" obiektywami lub pojedyncza kamera F.52 z 36" obiektywem
para do zdjęć pionowych F.24 z 14" obiektywem i jeden aparat ustawiony ukośny F.24 z 14"
Z modyfikacją PR.34 pasowała już para aparatów F.52 z 14", 20" albo 36" obiektywami + aparat do zdjęć ukośnych F.24 z 14" szkłem.
Polecam jeszcze to do poczytania:
Sebastian Różycki: Charakterystyka kamer rozpoznawczych i zdjęć lotniczych z okresu drugiej wojny światowej. Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji, Vol. 21, 2010, s. 353–361, ISBN 978-83-61576-13-6.
http://ptfit.sgp.geodezja.org.pl/wydawn ... ozycki.pdf
Może pojawi się znów na forum kolega "pomidoro", pewnie coś jeszcze dopisałby do tematu
pozdrawiam
W.
Kamery były dopasowywane w zależności od modyfikacji wykonanych w samolocie i profilu misji. Typowe kamery pasujące do PR.IX i PR.XVI to:Czy ktoś orientuje się jakiego typu kamery były używane w Mosquito PR Mk. IX i Mk. XVI w okresie od sierpnia 1944 do stycznia 1945 r.?
para aparatów do zdjęć pionowych F.8 z 20" obiektywami lub pojedyncza kamera F.52 z 36" obiektywem
para do zdjęć pionowych F.24 z 14" obiektywem i jeden aparat ustawiony ukośny F.24 z 14"
Z modyfikacją PR.34 pasowała już para aparatów F.52 z 14", 20" albo 36" obiektywami + aparat do zdjęć ukośnych F.24 z 14" szkłem.
Polecam jeszcze to do poczytania:
Sebastian Różycki: Charakterystyka kamer rozpoznawczych i zdjęć lotniczych z okresu drugiej wojny światowej. Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji, Vol. 21, 2010, s. 353–361, ISBN 978-83-61576-13-6.
http://ptfit.sgp.geodezja.org.pl/wydawn ... ozycki.pdf
Może pojawi się znów na forum kolega "pomidoro", pewnie coś jeszcze dopisałby do tematu
pozdrawiam
W.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Dziękujemy za wszystkie wpłaty. Przekroczyliśmy już kwotę 22 tys. zł!
Dzięki temu, że udało się zebrać więcej środków niż przewidywaliśmy, a dodatkowo zdobyliśmy namiary na zdjęcia, których nie znaliśmy od forowicza wojtarak (dziękujemy!), byliśmy w stanie zlecić dodatkowe kwerendy i dziś możemy już przekazać wszystkim dobrą wiadomość. Książkę uzupełnimy o rozdział poświęcony osiedlu Motylewo i sąsiadującym z nim rejonom miasta!
Dzięki temu, że udało się zebrać więcej środków niż przewidywaliśmy, a dodatkowo zdobyliśmy namiary na zdjęcia, których nie znaliśmy od forowicza wojtarak (dziękujemy!), byliśmy w stanie zlecić dodatkowe kwerendy i dziś możemy już przekazać wszystkim dobrą wiadomość. Książkę uzupełnimy o rozdział poświęcony osiedlu Motylewo i sąsiadującym z nim rejonom miasta!
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Cieszę się, że informacje okazały się pomocne, a zamówione zdjęcia pasują do zakresów.
Czy z powodu dodania dodatkowego rozdziału nastąpi przesunięcie daty wydania książki, czy przełom stycznia i lutego jest nadal aktualny?
Pozdrawiam
Wojtek
Czy z powodu dodania dodatkowego rozdziału nastąpi przesunięcie daty wydania książki, czy przełom stycznia i lutego jest nadal aktualny?
Pozdrawiam
Wojtek
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Powinniśmy zmieścić się w terminie. W styczniu będziemy informować na bieżąco o postępach.wojtarak pisze:Czy z powodu dodania dodatkowego rozdziału nastąpi przesunięcie daty wydania książki, czy przełom stycznia i lutego jest nadal aktualny?
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Dbając o swoją "ochronę danych osobowych", podczas rejestracji, podałem zdaje mi się tylko nick :smile3:
Jak to naprawić ?
Pozdrawiam
Jak to naprawić ?
Pozdrawiam
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Jutro po 17 zaczniemy rozsyłać mejle do wszystkich wspierających z prośbą o podanie danych do zamieszczenia w książce. Większość osób podawała nicki, ale mamy namiary mejlowe, więc będziemy wszystko wyjaśniać.
Pozdrawiam, Rafał
Pozdrawiam, Rafał
- pavvlo
- ADMINISTRATOR
- Posty: 780
- Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
- Lokalizacja: Piła
- Podziękował: 2 razy
- Kontakt:
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Lista wpłat:dawna.pila.pl pisze:Wychodząc naprzeciw różnym przeciwnościom, które dotykają chętnych chcących nabyć tą publikacje, idziemy z pomocą i w porozumieniu z autorami uruchamiamy forumową zbiórkę.
Dane do przelewu:
- Opcja 1 - 60 zł lub więcej!
Drukowany egzemplarz książki z autografami autorów, imienne podziękowanie wydrukowane w publikacji i spotkanie z autorami podczas prezentacji książki (książka do odbioru na spotkaniu z autorami lub do umówienia)- Opcja 2 - za 70 zł lub więcej!
Drukowany egzemplarz książki z autografami autorów, imienne podziękowanie wydrukowane w publikacji i wysyłka książki na terenie Polski
- Opcja 3 - za 500 zł lub więcej!
Drukowany egzemplarz książki z autografami autorów, imienne podziękowanie wydrukowane w publikacji, spotkanie z autorami podczas prezentacji książki oraz wycieczka po wybranej dzielnicy z autorem (ami) lub prezentacja slajdów w siedzibie sponsora (czas i zakres materiału do ustalenia)
W tytule przelewu należy podać:
- Paweł Czyżykowski
Matwiejewa **/*
64-920 Piła
27 **** **** **** 1002 0000 0000
Edit: Zbiórka tą metodą płatności została zakończona! Ewentualnych wpłat można jeszcze dokonać poprzez stronę:
https://polakpotrafi.pl/projekt/pila-na-zdjeciach do 2 stycznia, do godz. 17.00!
- Opcję zakupu publikacji, np: Opcja 1
- Dane, które zostaną umieszczone w formie podziękowania w publikacji, np.: Jan Kowalski
- Adres zamieszkania, jeżeli książka ma być dostarczona pocztą
Przykład: Opcja 1 - Jan Kowalski + adres
- Wspólnota Salezjańska św. Jana Bosko w Trzcińcu - Ks. Arnold Zimnicki SDB - 500 zł
- Jerzy Kozera - 100 zł (opcja 2)
- Waldemar Mazurek - 100 zł (opcja 2)
- Krzysztof Kociszewski - 100 zł (opcja 2)
- Piotr - 100 zł (opcja 1)
- Łukasz Brąszkiewicz, Waldemar Brąszkiewicz - 60 zł (opcja 1)
- Elżbieta Kasperek - 80 zł (opcja 1)
- Dariusz Jaryst - 70 zł (opcja 2)
- Grzegorz Czerwiński - 70 zł (opcja 2)
- Michał Gawliński - 100 zł (opcja 2)
- Bartosz Maciejewski - 60 zł (opcja 1)
- Danuta Piątek - 60 zł (opcja 1)
- Marek Wiesiołek - 60 zł (opcja 1)
- Łukasz Ryczek - 100 zł (opcja 2)
- Piotr Zamorski - 60 zł (opcja 1)
- Jan Lus - 500 zł
- Marcin Lewandowski - 70 zł (opcja 2)
- Krzysztof Struś - 100 zł (opcja 1)
- Robert Kraszczuk - 70 zł (opcja 2)
- Krzysztof Gazda - 100 zł (opcja 2)
- Mirosław Lewandowski - 60 zł
- Bogumił Sikorski - 60 zł (opcja 1)
- Maria Kuźmicz-Koralewska - 70 zł (opcja 2)
- Aldona Matysiak - 100 zł (opcja 2)
- Mariusz Frankowski - 60 zł (opcja 1)
- Krystyna Bubel - 70 zł (opcja 2)
- Lech Wojtasik - 70 zł (opcja 2)
- Anna Fons - 60 zł (opcja 1)
- Anna Szewc - 70 zł (opcja 2)
- Mirosław Grabowski - 210 zł (opcja 2 x 3 szt.)
- Małgorzata, Krzysztof Łukasiewicz - 60 zł (opcja 1)
- Zenon Paprocki - 300 zł
- Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2 - 300 zł (opcja 1)
- Marzenna Krakowiak - 60 zł
- Andrzej Masłowski - 60 zł (opcja 1)
- Remigiusz Krokos - 70 zł (opcja 2)
- Paweł Grzybowski - 60 zł (opcja 1)
- Remigiusz Idzikowski - 100 zł (opcja 2)
- Robert Lipiński - 60 zł (opcja 1)
- Aleksandra Fons i Piotr Grochowski - 60 zł (opcja 1)
- Arkadiusz Olszewski - 60 zł (opcja )
- Jacek Maroszek - 60 zł (opcja 1)
Edit: Mimo, że projekt na stronie polakpotrafi.pl został już zamknięty, to jeszcze wpływają na moje konto ostatnie przelewy, które zostaną przekazane bezpośrednio autorom albumu. - Adam Markowski - 75 zł (opcja 2)
- Marian Fąfara - 70 zł (opcja 2)
- Jacek Jędrzejczak - 75 zł (opcja 2)
- Piotr Bucik - 120 zł (opcja 1 x 2 szt.)
Lista ewentualnych wpłat, będzie aktualizowana każdego dnia w godzinach wieczornych.
Wszystkie wpłaty, na bieżąco zasilają stronę projektu: https://polakpotrafi.pl/projekt/pila-na-zdjeciach
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
W minionym tygodniu zakończyliśmy prace nad uzupełnieniami tekstów. Dotyczyły one dodania rozdziałów omawiających osiedla Motylewo, Gładyszewo i zamieszczenia dodatkowych zdjęć w rozdziale Staszyce. Zamieściliśmy też wiele dodatkowych informacji o genezie zdjęć z 1944 r., w tym dwie interesujące ilustracje, których nie było w pierwotnej wersji książki. Dość długo trwało zestawianie listy firm i osób wspierających, ale zależało nam aby detale ustalić osobiście ze wszystkimi zainteresowanymi. W tej chwili poprawki nanoszą graficy, następnym etapem będzie finalna korekta, po czym książka trafi do drukarni. O kolejnych etapach prac będziemy informować.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
I jak tam postęp z pracami związanymi z wydaniem książki
pozdrawiam
W.
pozdrawiam
W.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Cisza jest trochę niepokojąca. Ale ufam że wszystko jest ok.
Czekamy cierpliwie
Pozdrawiam!
Czekamy cierpliwie
Pozdrawiam!
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
Niemal każdy z etapów prac z różnych powodów trwał dłużej, niż zakładaliśmy, ale możemy podzielić się wreszcie konkretnymi informacjami dotyczącymi zaawansowania prac. Materiały powinny jutro trafić do drukarni, i za około 2-3 tygodnie książki powinny być gotowe. Trzy tygodnie to czas potrzebny na druk i oprawę (szycie + klejenie). Ponieważ zależało nam aby na promocji znaleźli się wszyscy trzej autorzy (co wymagało zgrania terminów), a także nauczeni doświadczeniem z poprzednich etapów prac, termin promocji książki ustaliliśmy na datę późniejszą, niż przewidywana dostawa książek z drukarni. Promocje odbędzie się we wtorek, 31 marca, o godz. 18 w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Pantaleona Szumana, przy ul. Buczka 14 w Pile.
Gdyby okazało się, że książka będzie gotowa wcześniej, umożliwimy zainteresowanym osobisty odbiór w Pile, najprawdopodobniej w Muzeum Stanisława Staszica. Osoby, które odbiorą książki przed promocją będą oczywiście mogły uzyskać dedykacje podczas promocji.
Również osoby, które wybrały opcję z wysyłką będą mogły podjąć decyzję czy życzą sobie otrzymać książki natychmiast gdy opuszczą drukarnię, czy po 31 marca, ale z dedykacjami autorów.
W ostatecznej wersji książka liczy 220 stron, a więc niemal 20 więcej, niż zakładaliśmy.
Gdyby okazało się, że książka będzie gotowa wcześniej, umożliwimy zainteresowanym osobisty odbiór w Pile, najprawdopodobniej w Muzeum Stanisława Staszica. Osoby, które odbiorą książki przed promocją będą oczywiście mogły uzyskać dedykacje podczas promocji.
Również osoby, które wybrały opcję z wysyłką będą mogły podjąć decyzję czy życzą sobie otrzymać książki natychmiast gdy opuszczą drukarnię, czy po 31 marca, ale z dedykacjami autorów.
W ostatecznej wersji książka liczy 220 stron, a więc niemal 20 więcej, niż zakładaliśmy.
Re: Książka "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945"
No i dobrze - akurat ja do kwestii publikacji wszelkiego rodzaju opracowań mam te same podejście jak do renowacji zabytków - lepiej wolniej, lecz dokładniej niż szybko i do poprawki...
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.