Komunikacja miejska w Schneidemuhl
Komunikacja miejska w Schneidemuhl
Przygotowałem mały spis tras, po których poruszały się przed wojną pilskie autobusy. Komunikację Samochodową Miasta Schneidemühl (Kraftwagenverkehr Stadt Schneidemühl) uruchomiono w czerwcu 1927 r. Początkowo autobusy miejskie kursowały na dwóch liniach, w 1930 r. doszły dwie następne. Łączna długość tych tras wynosiła ponad 17 km. Przystanek centralny wszystkich linii znajdował się przy Nowym Rynku. Zajezdnia dla 16 autobusów mieściła się w istniejącym do dziś budynku przy Eichblattstrasse (obecnie Kujawska). W pierwszym roku funkcjonowania komunikacji autobusowej skorzystało z niej 450 tys. pasażerów, dwa lata później już 900 tys. Cena biletu autobusowego wynosiła 20 fenigów. Bilet był ważny po skasowaniu przez konduktora i przez 1 godzinę podróży.
Linia nr 1: dworzec kolejowy – Alte Bahnhofstrasse (14 Lutego) – Zeughausstrasse (1 Maja) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Hasselstrasse (Budowlanych) – Gartenstrasse (Kolbego) – Saarland Strasse (Popiełuszki) – Jastrower Allee (al. Niepodległości) – pętla w rejonie skrzyżowana z Wałecką
Linia nr 2: (w sezonie letnim jez. Piaszczyste) – pętla w rejonie skrzyżowania z linią kolejową do Szczecinka – Schönlanker Strasse (Wyspiańskiego) – Skagerrak Platz (pl. Inwalidów) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Schillerstrasse (Słowackiego) – Kiebitzbrucher Weg (Reja) – Kronerstrasse (Asnyka) – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Friedrichstrasse (Boh. Stalingradu) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Ackerstrasse (Ludowa) – Plöttker Strasse (Wawelska) – Jägerstrasse (Łowiecka) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – pętla w rejonie „Cechowej”
Linia nr 3: pętla w rejonie skrzyżowania z Walecznych – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Martinstrasse (Wyszyńskiego) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Ziegelstrasse (Ceglana) – Bismarckstrasse (Buczka) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Königsblicker Strasse (Walki Młodych) – pętla w rejonie skrzyżowania z Fabryczną
Linia nr 4: pętla w rejonie skrzyżowania z Gnieźnieńską – Kolmarer Strasse (Wiosny Ludów) – Schützenstrasse (Poznańska) – Neue Bahnhofstrasse (wiadukt) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Poststrasse (Pocztowa) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Schlageterstrasse (pl. Zwycięstwa) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Poststrasse (Pocztowa) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Selgenauer Strasse (Kossaka) – pętla w rejonie „Philipsa“
Linia nr 1: dworzec kolejowy – Alte Bahnhofstrasse (14 Lutego) – Zeughausstrasse (1 Maja) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Hasselstrasse (Budowlanych) – Gartenstrasse (Kolbego) – Saarland Strasse (Popiełuszki) – Jastrower Allee (al. Niepodległości) – pętla w rejonie skrzyżowana z Wałecką
Linia nr 2: (w sezonie letnim jez. Piaszczyste) – pętla w rejonie skrzyżowania z linią kolejową do Szczecinka – Schönlanker Strasse (Wyspiańskiego) – Skagerrak Platz (pl. Inwalidów) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Schillerstrasse (Słowackiego) – Kiebitzbrucher Weg (Reja) – Kronerstrasse (Asnyka) – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Friedrichstrasse (Boh. Stalingradu) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Ackerstrasse (Ludowa) – Plöttker Strasse (Wawelska) – Jägerstrasse (Łowiecka) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – pętla w rejonie „Cechowej”
Linia nr 3: pętla w rejonie skrzyżowania z Walecznych – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Martinstrasse (Wyszyńskiego) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Ziegelstrasse (Ceglana) – Bismarckstrasse (Buczka) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Königsblicker Strasse (Walki Młodych) – pętla w rejonie skrzyżowania z Fabryczną
Linia nr 4: pętla w rejonie skrzyżowania z Gnieźnieńską – Kolmarer Strasse (Wiosny Ludów) – Schützenstrasse (Poznańska) – Neue Bahnhofstrasse (wiadukt) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Poststrasse (Pocztowa) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Schlageterstrasse (pl. Zwycięstwa) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Poststrasse (Pocztowa) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Selgenauer Strasse (Kossaka) – pętla w rejonie „Philipsa“
http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojarzy ktoś w jakim miejscu miasta?
Pzdr.
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojarzy ktoś w jakim miejscu miasta?
Pzdr.
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Już w 1914 roku pilskie dorożki konne były wyposażone w taksometry. Została także wydana taryfa (cennik) na ich usługi. Według niej obszar miasta (dzisiaj nazwalibyśmy to I strefą) to:
na wschodzie - koszary pułku piechoty,
na północy - restauracja SCHWEIZERHAUS,
na zachodzie - Król. Seminarium Nauczycielskie, kolejowe domy rodzinne przy Schmiedestr.,
na południowym zachodzie - Kolejowe Warsztaty Parowozowe,
na południu - restauracja ALTES SCHUETZENHAUS,
na południowym wschodzie - zakłady STAERKE-ZUCKERFABRIK A.G.
Pozdrawiam
na wschodzie - koszary pułku piechoty,
na północy - restauracja SCHWEIZERHAUS,
na zachodzie - Król. Seminarium Nauczycielskie, kolejowe domy rodzinne przy Schmiedestr.,
na południowym zachodzie - Kolejowe Warsztaty Parowozowe,
na południu - restauracja ALTES SCHUETZENHAUS,
na południowym wschodzie - zakłady STAERKE-ZUCKERFABRIK A.G.
Pozdrawiam
- BOGDAN
- PRZYJACIEL
- Posty: 1001
- Rejestracja: 11 lut 2006, 22:25
- Lokalizacja: Piła - Staszyce
- Podziękowano: 1 raz
Według danych z 1931 roku
- 6 przestronnych autobusów
- 3 linie:
- Linia 1 - Karlsberg (Staszyce) - Bahnhof (dworzec kolejowy) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Koschütz (Koszyce),
- Linia 2 - Damaschkerstr. (wejście na stadion przy ul. Mickiewicza) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Bromberger Str. (ul. Bydgoska) - Kaserne (koszary przy ul. Bydgoskiej),
- Linia 3 - Dreiers Ansiedlung (osiedle w rejonie ul. Hutniczej) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Fabrikstr. (ul. Fabryczna).
Linia 2 i 3 uzupełniają się pomiedzy Szpitalem Miejskim (al. Wojska Polskiego) a Königstr. (ul. Roosevelta) co 1/2 godziny.
Odjazd 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie z Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) z możliwością przesiadki.
Kursy specjalne do Königsblick (Kalina), Albertsruh (jezioro Płotki) i Hammer (Kuźnik).
Pozdrawiam
- 6 przestronnych autobusów
- 3 linie:
- Linia 1 - Karlsberg (Staszyce) - Bahnhof (dworzec kolejowy) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Koschütz (Koszyce),
- Linia 2 - Damaschkerstr. (wejście na stadion przy ul. Mickiewicza) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Bromberger Str. (ul. Bydgoska) - Kaserne (koszary przy ul. Bydgoskiej),
- Linia 3 - Dreiers Ansiedlung (osiedle w rejonie ul. Hutniczej) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Fabrikstr. (ul. Fabryczna).
Linia 2 i 3 uzupełniają się pomiedzy Szpitalem Miejskim (al. Wojska Polskiego) a Königstr. (ul. Roosevelta) co 1/2 godziny.
Odjazd 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie z Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) z możliwością przesiadki.
Kursy specjalne do Königsblick (Kalina), Albertsruh (jezioro Płotki) i Hammer (Kuźnik).
Pozdrawiam
Bogdan, że spytam - w którym miejscu widzisz dom towarowy Zeecka? Czy nie znajdował się on bliżej Ossolińskich, jakoś nie wiem gdzie wypatrzyłeś ten dom towarowy, a wiem jak wyglądał bo mam jego zdjęcie - od ciebie zresztą :wink:. Nie mogę sobie tego wyobrazić.BOGDAN pisze:Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
Kurcze jakoś sobie nie moge wyobrazic tego. Generalnie za Merceedsem są trzy budynki, a poza tym ten DH Zeecka był chyba dalej niż przy "wylocie" Śródmiejskiej na Nw. Rynek. Nie chce sie kłóćić, nich mnie ręka boska broni, tylko nie wiem kompletnie jak to mogło się tam znaleźć.
Chodzi mi o to, wydaje mi się /tylko wydaje/, że ten budynek był "głębiej" w dawną Poznańską. Bo to jest Nw. Rynek, ten budynek po prawej z balkonami to ten prz Hotelu pod Lwem, potem jest wlot do Poznańskiej i potem to jest ten budynek? Tam stała jakaś niska kamieniczka, nie ten piękny modernistyczny gmach. Chyba że ktoś pomylił nazwy. Nie wiem...Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
Budynek domu handlowego Gustava Zeecka powstał na miejscu prawdopodobnie czterech domów przy Posener Str. i zajmował większą część wschodniej strony tej ulicy między Nowym Rynkiem a Wilhelmstr. Na zdjęciu za autobusem widoczny jest istotnie sklep Conrada Tacka, który był jednym z domów na miejscu których powstał dom handlowy. To jest widok tego narożnika po wybudowaniu domu handlowego, jak widać na parterze nadal był sklep Tacka:
Pilska komunikacja przedwojenna
Witam serdecznie. Mam pytanie czy w Pile była planowana budowa linii tramwajowych przez niemców, coś mi się obiło o uszy ale nie wiem czy to jest prawda. Może ktoś coś wie na ten temat pozdrawiam. jedrek
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.