Strona 1 z 2

Komunikacja miejska w Schneidemuhl

: 04 maja 2005, 20:41
autor: SA108
Przygotowałem mały spis tras, po których poruszały się przed wojną pilskie autobusy. Komunikację Samochodową Miasta Schneidemühl (Kraftwagenverkehr Stadt Schneidemühl) uruchomiono w czerwcu 1927 r. Początkowo autobusy miejskie kursowały na dwóch liniach, w 1930 r. doszły dwie następne. Łączna długość tych tras wynosiła ponad 17 km. Przystanek centralny wszystkich linii znajdował się przy Nowym Rynku. Zajezdnia dla 16 autobusów mieściła się w istniejącym do dziś budynku przy Eichblattstrasse (obecnie Kujawska). W pierwszym roku funkcjonowania komunikacji autobusowej skorzystało z niej 450 tys. pasażerów, dwa lata później już 900 tys. Cena biletu autobusowego wynosiła 20 fenigów. Bilet był ważny po skasowaniu przez konduktora i przez 1 godzinę podróży.

Linia nr 1: dworzec kolejowy – Alte Bahnhofstrasse (14 Lutego) – Zeughausstrasse (1 Maja) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Hasselstrasse (Budowlanych) – Gartenstrasse (Kolbego) – Saarland Strasse (Popiełuszki) – Jastrower Allee (al. Niepodległości) – pętla w rejonie skrzyżowana z Wałecką

Linia nr 2: (w sezonie letnim jez. Piaszczyste) – pętla w rejonie skrzyżowania z linią kolejową do Szczecinka – Schönlanker Strasse (Wyspiańskiego) – Skagerrak Platz (pl. Inwalidów) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Schillerstrasse (Słowackiego) – Kiebitzbrucher Weg (Reja) – Kronerstrasse (Asnyka) – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Friedrichstrasse (Boh. Stalingradu) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Ackerstrasse (Ludowa) – Plöttker Strasse (Wawelska) – Jägerstrasse (Łowiecka) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – pętla w rejonie „Cechowej”

Linia nr 3: pętla w rejonie skrzyżowania z Walecznych – Berliner Strasse (al. Wojska Polskiego) – Martinstrasse (Wyszyńskiego) – Schmiedestrasse (Żeromskiego) – Ziegelstrasse (Ceglana) – Bismarckstrasse (Buczka) – Posener Strasse (Śródmiejska) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Bromberger Strasse (Bydgoska) – Königstrasse (Roosevelta) – Ringstrasse (Okólna) – Königsblicker Strasse (Walki Młodych) – pętla w rejonie skrzyżowania z Fabryczną

Linia nr 4: pętla w rejonie skrzyżowania z Gnieźnieńską – Kolmarer Strasse (Wiosny Ludów) – Schützenstrasse (Poznańska) – Neue Bahnhofstrasse (wiadukt) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Poststrasse (Pocztowa) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Schlageterstrasse (pl. Zwycięstwa) – Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) – Mühlenstrasse (Jana Pawła II) – Kirchstrasse (al. Piastów) – Poststrasse (Pocztowa) – Adolf-Hitler-Strasse (11 Listopada) – Bromberger Platz (pl. Powst. Warszawy) – Krojanker Strasse (al. Powst. Wlkp.) – Selgenauer Strasse (Kossaka) – pętla w rejonie „Philipsa“

: 05 maja 2005, 10:19
autor: Aragorn
A jaki typ autobusów był używany w Schneidemuhl?
Może zamieścisz fotkę pilskiego autobusu?

: 05 maja 2005, 12:54
autor: SA108
Na zdjęciach, które widziałem, były to mercedesy.

: 14 cze 2005, 16:19
autor: pgse
Jakby ktoś był zainteresowany wyglądem autobusów to mogę wysłać maila ze zdjęciem pocztówki, na której uwieczniono taki twór..

: 14 cze 2005, 22:28
autor: Aragorn
Jeśli się nie mylę to do lat 80 na pilskim poligonie znajdował sie wrak pilskiego autobusu z czasów Schneidemühl.

: 28 cze 2005, 15:25
autor: pavvlo
Poniżej zdjęcie podesłane przez użytkownika "pgse", przedstawiające pocztówkę autobusu jeżdżącego przed wojną po ulicach naszego miasta.

Obrazek

: 28 cze 2005, 15:52
autor: SA108
Dodam, że zdjęcie przedstawia pętlę autobusową znajdującą się po wschodniej stronie Nowego Rynku.

: 28 gru 2005, 20:40
autor: zbig
http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojarzy ktoś w jakim miejscu miasta?

Pzdr.

: 29 gru 2005, 18:09
autor: SA108
Umieszczałem już tę fotkę w temacie "Niezidentyfikowane zdjęcia" (LINK). Niestety ciągle nie wiem, gdzie to jest...

: 14 lut 2006, 17:47
autor: BOGDAN
zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).

: 27 mar 2006, 14:55
autor: tomcio
Witam!
W najbliższym czasie postaram sie zamieścić schemat lini autobusowych w przedwojennej Pile zamieszczony na bilecie autobusowym, przedwojennym oczywiście.

: 27 mar 2006, 20:25
autor: Aragorn
Obrazek

Bilet komunikacji miejskiej w cenie 20 Pfg.

: 29 mar 2006, 13:10
autor: tomcio
Dzięki Aragorn, nie muszę się już fatygować :D

: 29 mar 2006, 13:27
autor: Aragorn
Ciekawi mnie czy bilety komunikacyjne były tylko w cenie 20 Pfg. czy też miały jeszcze inną cenę?

: 11 kwie 2006, 22:26
autor: BOGDAN
Już w 1914 roku pilskie dorożki konne były wyposażone w taksometry. Została także wydana taryfa (cennik) na ich usługi. Według niej obszar miasta (dzisiaj nazwalibyśmy to I strefą) to:
na wschodzie - koszary pułku piechoty,
na północy - restauracja SCHWEIZERHAUS,
na zachodzie - Król. Seminarium Nauczycielskie, kolejowe domy rodzinne przy Schmiedestr.,
na południowym zachodzie - Kolejowe Warsztaty Parowozowe,
na południu - restauracja ALTES SCHUETZENHAUS,
na południowym wschodzie - zakłady STAERKE-ZUCKERFABRIK A.G.

Pozdrawiam

: 02 maja 2006, 20:54
autor: BOGDAN
W roku 1930 w transporcie miejskim pracowało 9 kierowców i konduktorów, 3 sprzątaczy i 2 mechaników.

Pozdrawiam

: 15 maja 2006, 11:42
autor: BOGDAN
Według danych z 1931 roku

- 6 przestronnych autobusów
- 3 linie:
- Linia 1 - Karlsberg (Staszyce) - Bahnhof (dworzec kolejowy) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Koschütz (Koszyce),
- Linia 2 - Damaschkerstr. (wejście na stadion przy ul. Mickiewicza) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Bromberger Str. (ul. Bydgoska) - Kaserne (koszary przy ul. Bydgoskiej),
- Linia 3 - Dreiers Ansiedlung (osiedle w rejonie ul. Hutniczej) - Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) - Fabrikstr. (ul. Fabryczna).
Linia 2 i 3 uzupełniają się pomiedzy Szpitalem Miejskim (al. Wojska Polskiego) a Königstr. (ul. Roosevelta) co 1/2 godziny.
Odjazd 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie z Neuer Markt (pl. Zwycięstwa) z możliwością przesiadki.
Kursy specjalne do Königsblick (Kalina), Albertsruh (jezioro Płotki) i Hammer (Kuźnik).

Pozdrawiam

: 07 lis 2006, 21:16
autor: Filip
BOGDAN pisze:
zbig pisze:http://img340.imageshack.us/my.php?image=pia409eo.jpg
Witam tutaj widać dokładnie że to Mercedes.
Kojaży ktoś w jakim miejscu miasta?).
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
Bogdan, że spytam - w którym miejscu widzisz dom towarowy Zeecka? Czy nie znajdował się on bliżej Ossolińskich, jakoś nie wiem gdzie wypatrzyłeś ten dom towarowy, a wiem jak wyglądał bo mam jego zdjęcie - od ciebie zresztą :wink:. Nie mogę sobie tego wyobrazić.

: 09 lis 2006, 21:08
autor: BOGDAN
Jest to widoczny za "Mercedesem" budynek.

Pozdrawiam

: 09 lis 2006, 21:20
autor: Filip
Kurcze jakoś sobie nie moge wyobrazic tego. Generalnie za Merceedsem są trzy budynki, a poza tym ten DH Zeecka był chyba dalej niż przy "wylocie" Śródmiejskiej na Nw. Rynek. Nie chce sie kłóćić, nich mnie ręka boska broni, tylko nie wiem kompletnie jak to mogło się tam znaleźć.
Wszystkie przedwojenne linie autobusowej komunikacji miejskiej krzyżowały się na Neuer Markt. Przystanek znajdował się w miejscu gdzie rozpoczyna się alejka prowadząca od brukowanej ulicy do pomnika na pl. Zwycięstwa. Widoczny w tyle budynek (patrz zamieszczone zdjęcie z autobusem) to sklep towarowy f-my Gustav Zeeck na rogu ówczesnej Posener Strasse (Śródmiejska).
Chodzi mi o to, wydaje mi się /tylko wydaje/, że ten budynek był "głębiej" w dawną Poznańską. Bo to jest Nw. Rynek, ten budynek po prawej z balkonami to ten prz Hotelu pod Lwem, potem jest wlot do Poznańskiej i potem to jest ten budynek? Tam stała jakaś niska kamieniczka, nie ten piękny modernistyczny gmach. Chyba że ktoś pomylił nazwy. Nie wiem...

: 09 lis 2006, 22:37
autor: BOGDAN
Dokładnie narożnik Posener Str. i Kl. Kirchenstr. zajmował sklep - Conrad Tack. Za nim (Posener Str. ) duży dom handlowy - Gustav Zeeck.

Pozdrawiam

: 10 lis 2006, 16:27
autor: Filip
Ok, dzięki jakoś nie mogłem sobie tego uzmysłowić. Zasugerowałem się pewnym zdjęceim z rogu, gdzie domu Handlowego Zeecka nie było widać. Dzięki jeszcze raz :wink:

: 11 lis 2006, 17:35
autor: SA108
Budynek domu handlowego Gustava Zeecka powstał na miejscu prawdopodobnie czterech domów przy Posener Str. i zajmował większą część wschodniej strony tej ulicy między Nowym Rynkiem a Wilhelmstr. Na zdjęciu za autobusem widoczny jest istotnie sklep Conrada Tacka, który był jednym z domów na miejscu których powstał dom handlowy. To jest widok tego narożnika po wybudowaniu domu handlowego, jak widać na parterze nadal był sklep Tacka:

Obrazek

Pilska komunikacja przedwojenna

: 05 lis 2007, 14:46
autor: Klaudia13
Witam serdecznie. Mam pytanie czy w Pile była planowana budowa linii tramwajowych przez niemców, coś mi się obiło o uszy ale nie wiem czy to jest prawda. Może ktoś coś wie na ten temat pozdrawiam. jedrek

: 05 lis 2007, 17:21
autor: SA108
W latach 20. rozważano budowę linii tramwajowych, jednak ostatecznie zdecydowano się na autobusy.