Dworzec Kolejowy

Przeszłość i teraźniejszość kolei w naszym mieście.
Awatar użytkownika
mariusz1983
PRZYJACIEL
Posty: 218
Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: mariusz1983 »

Nie widzę sensu przenoszenia torów. Po 1 przejazd można zapewnić od strony parowozowni gdzie tory biegną w kierunku Chojnic a tam ruchu nie ma aż tak dużego. Po 2 jeśli już bym musi być skrzyżowanie bezkolizyjne z torami to niech wybudują jakiś wiadukcik.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Zatem jest nadzieja dla pilskiego dworca i pilskiej parowozowni. To cieszy. Dodam, że obecnie w UM trwają przygotowania do przyjęcia programu rewitalizacji umożliwiającego pozyskiwanie korzystnych pożyczek z europejskiego funduszu Jessica. To cieszy również. Oby tylko nikogo nie zniechęciła kwestia konieczności usunięcia peronów północnych, bądź usunięcie ich nie przesuneło w czasie nowego zagospodarowania parowozowni i dworca. W każdym razie trzymam kciuki za obie inicjatywy. Zarówno inicjatywę przeprowadzaną obecnie przez UM jak i inicjatywę poliyków PO. Życzymy sobie, że na przeciw potrzebie ratowania nielicznych pilskich zabytków nie staną podziały polityczne i życzmy również, że całe przedsiewzięcie zachęci do działań ponad podziałami. To takie moje marzenia towarzyszące mi niemal od początku zainteresowania się pilskim węzłem kolejowym i wydaje mi się, że Piła warta jest tego by marzenia te się spełniły. :)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Piterek »

Oto co myślą politycy na temat pilskiego dworca: http://www.zycie.pila.pl/informacje/201 ... /index.php

Martwi mnie ta likwidacja torów. Nie wiem na jaką skalę. Oby dworzec nie stracił swojego charakteru wyspowego, bo coś mi tu pachnie likwidacją całej północnej strony torowiska. Czy jest możliwa taka likwidacja jeśli cały dworzec jest wpisany do rejestru zabytków?
Awatar użytkownika
Tom
PRZYJACIEL
Posty: 722
Rejestracja: 17 cze 2005, 23:00
Lokalizacja: - Vienna

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Tom »

Dobry pomysł, przebudować, zrezygnować z tunelu, w którym niezbyt przyjemne zapachy się gromadzą i który nie był remontowany od czasu wojny. Taki tunel to smutna wizytówka dla miasta. Zrobić bezpośrednie dojście do Dworca.

Tom
Awatar użytkownika
czeslaw
MODERATOR
Posty: 321
Rejestracja: 15 maja 2005, 14:03
Lokalizacja: Pila Bismarckstrasse

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: czeslaw »

Ale najlepszym rozwiązaniem by było zburzyć budynek dworca, rozebrać większość torów, postawić wiatę i Pipidówa Główna gotowa. Ile to kosztów by odpadło..... Pozdro
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Bocian »

Układ dworca wyspowego został już zaburzony przez likwidację dojazdu przed główne wejście między peronami piątym i pierwszym. Mam pomysł, jak zachować wyspowość dworca, jednocześnie otwierając go na miasto. Można zostawić peron szósty i wykorzystać go jako dworzec autobusowy.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Z tym pomysłem na peron VI Bocianie mnie uprzedziłeś. Ale trudno się dziwić skoro ostatni czasy nie wyrwywam się już do pisania na forum. :)

No cóż. Kolei życzę jak najlepiej, również tej w Pile, ale być może faktem jest że nie ma potrzeby utrzymywać tzw. torów północnych. Wydawało mi się, że warto zachować pewne rezerwy z myślą o rozwoju przyszłej kolei, ale skoro sami zainteresowani nie czują takiej potrzeby. Trudno. Niech będzie kompromis. :)

A co przez niego rozumiem.

Po pierwsze zachowanie wiaty przy peronie VI i V, acz zachowanie tej ostatniej na ile się orientuje jest konieczne ze względu na wpis do rejestru zabytków. Niech obie wiaty stanowią zadaszenie peronów autbusowych naszych pliskich przewoźników. Ale... :) Co do peronu V to upierałbym się przy częściowym zachowaniu jego kolejowego charakteru. W jaki sposób? Poprzez zachowanie torów w poziomie jezdni. Mamy tego przykład w Kołobrzegu. Ponadto niech peron V od święta nawiązuje do pomysłu dworca letniego w Poznaniu mającemu służyć turystyce kolejowej. Pilski peron na codzień niech służy komunikacji autobusowej, a od święta niech będzie miejscem postoju pociągów turystycznych. Nadto plac powstały w miejscu północnych torów wraz z peronem VI od świeta mógłby być miejscem festynów związanych z przejazdem takiego turystycznego pociągu.
Jarek63
PRZYJACIEL
Posty: 277
Rejestracja: 27 lip 2005, 19:26
Lokalizacja: Piła

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Jarek63 »

Jak zwykle małostka, czy zlikwiduje się część dworca - co na to konerwator zabytków? (toż to zabytek - czyżby taka sama decyzja jak w sprawie kasyna WOSS/LIDL). Najważniejszym tematem na dzień dzisiejszy to OKRĄGLAK (za chwilę szklak go trafi - jak go nie będzie to reszta się również nie liczy). Czy o nim zapomnieliście???!!! - nowe władze mają super plany, a kiedy ich realizacja. Jak będziemy tak planować to za chwilę nie będzie co ratować.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Piterek »

A ja mam nadzieję, że jednak perony 5 i 6 należą do dworca wraz z torowiskiem, więc nie mają prawa być zniszczone w myśl wpisu do rejestru zabytków. Chyba, że dworzec to tylko budynki, co nie jest zgodne z definicją dworca. (choćby za wikipedią: http://pl.wikipedia.org/wiki/Dworzec_kolejowy ) Dla mnie charakter dworca wiele by stracił, gdyby wpuścić tam autobusy. Może jednak nie likwidować wszystkich torów, czego jestem zagorzałym zwolennikiem. Poza tym nie wierzę, że pomysł przełożenia torów do Chojnic na stronę południową jest realny, bo koszty...
Dla mnie część torów na której stoją obecnie wagony osobowe można by zlikwidować. Natomiast tory 101, 103, 105 i 107 powinny zostać, aby umożliwić np. odjazdy do Krzyża i Chojnic (prawidłowy przebieg Ostbahnu po wybudowaniu odcinka przez Złotów). Za nimi można by wybudować cokolwiek. I jeszcze tunel do miasta. On też jest zabytkiem. Co wtedy z tunelem?
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 2009
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 2 razy
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: ziolek »

Teraz nie jestem już pewien czy wpisem nie jest objęty budynek stacyjny i peron I i V, a tylko przyjeło się mawiać że wpisem jest objęty dworzec. Przy tym pamiętajmy, że pierwotnie miał to być cały węzeł.

To nieporozumienie i nieścisłość obecnie się niestety mści. Sam długo byłem przekonany o wpisie całego dworca wraz z wszystkimi peronami. Później uzyskałem pełniejszą informacje. :)


Jarek63 -> tak masz racje. Dlatego m.in. wspomniałem o zagospodarowaniu peronu V na cele kolejowej turystyki by dać uzasadnienie dla rewitalizacji okrąglaka, by przekonać tych jeszcze nieprzekonanych.

A tych przekonanych, jak i nieprzekonanych zapraszam na najbliższe spotkanie stowarzyszenia Parowozownia Pilska Okrąglak, które odbędzie się o godz. 19:00 dnia 11 lutego (piątek) w Galerii Na Piętrze PDK.

Jeśli znowu coś pokićkałem wybaczcie. :)
starbruck
PRZYJACIEL
Posty: 12
Rejestracja: 24 paź 2008, 05:10

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: starbruck »

Mi pomysł z likwidacja części dworca się podoba. Po co nam taki moloch jak teraz, logistycznie można wszystko rozegrać na pozostałych peronach. Będzie bezpośredni dostęp do budynku, mam nadzieje jakiś większy parking, zniknie koszmarne przejście podziemne.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Bocian »

Podoba mi się Twój pomysł, Ziółek.
Jakoś Wrocław Główny radzi sobie z pięcioma peronami i dziewięcioma krawędziami z wielokrotnie większym ruchem (Piła Gł ma 6 peronów i 10 krawędzi).
Postaram się wpaść na spotkanie w piątek.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 829
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Bocian »

Jeszcze jedno - niestety w przypadku zabytków jest tak, że czasem trzeba wybierać - albo zmienić funkcję i coś przebudować albo pozwolić na dalsze niszczenie.
Awatar użytkownika
iru3
Posty: 262
Rejestracja: 14 lip 2008, 08:59
Lokalizacja: Kallies

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: iru3 »

Zadałem pytanie Jackowi Prześludze (dyrektorowi Dworca Polskiego) na temat dworca w Pile:
Mam jedno proste pytanie. Czy w najbliższym czasie można liczyć na remont któregoś z dworców: Piła, Wałcz, Stargard Szczeciński? O dworzec w Wałczu pytam bo nie długo otworzona zostanie linia kolejowa Piła - Wałcz - Stargard, a na dworcu w Wałczu siedzibę ma firma busowa należąca do posła, będąca konkurencją dla kolei na tej linii.

W 2012 roku powinniśmy rozpocząć modernizację dworca w Pile, ale jednocześnie szykujemy duży projekt zmniejszenia stacji otwarcia północnej części dworca na miasto. Pozostałe – poczekają. Stargard chyba nie jest taki najgorszy…
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Piterek »

Ciekawe. Jacek Przesluga zarządza Dworcem Polskim. Tory należą do PLK. Czy te dwie spółki dogadają się i zlikwidują tory z jednoczesną przebudową węzła? Przecież to są koszty. PLK nie ma na remonty linii w opłakanym stanie (Piła - Poznań) a będzie pakowac kasę w przekładanie torowiska w Pile. Naprawdę ciekawa sprawa.
Awatar użytkownika
Piterek
PRZYJACIEL
Posty: 491
Rejestracja: 05 maja 2006, 20:35
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Piterek »

Dziś w Kurierze Pilskim w TV Asta będzie materiał o dworcu w Pile. Nie żebym reklamował, po prostu będzie można zobaczyc co czeka nasz dworzec, a przynajmniej co się planuje w jego sprawie.
okiennica
PRZYJACIEL
Posty: 241
Rejestracja: 05 mar 2007, 01:00
Lokalizacja: Piła

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: okiennica »

20 listopada 2011 r. będzie możliwość zwiedzenia pilskiego dworca z przewodnikiem :)
Wszyscy chętni powinni zgłosić się do pilskiego PTTK do piątku 18 listopada (ul. Śródmiejska 12/1, wejście od Ossolińskich, tel. 67 212-44-30). Trzeba się spieszyć, bo w wycieczce może wziąć udział maksymalnie 50 osób.

http://asta24.pl/news-news-1253-Dwudziestego_na_dworcu
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1766
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Podziękowano: 1 raz

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: SA108 »

Ci, którzy byli na zeszłotygodniowym wykładzie R. Chwaliszewskiego o Okrąglaku mogli zobaczyć unikatowy widok pierwszego dworca w Pile, istniejącego w latach 1851-73.
Awatar użytkownika
pavvlo
ADMINISTRATOR
Posty: 786
Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: pavvlo »

Dwa zdjęcia z epoki:

Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Aragorn
MODERATOR
Posty: 1358
Rejestracja: 14 kwie 2005, 17:22
Lokalizacja: Piła- Ringstraße

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Aragorn »

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Dorzucam parę widoków z tamtych lat, jakże inaczej teraz to wygląda :(
Awatar użytkownika
pavvlo
ADMINISTRATOR
Posty: 786
Rejestracja: 04 kwie 2005, 23:27
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: pavvlo »

No to dorzucę jeszcze taki widoczek:

Obrazek
Awatar użytkownika
lubianka
Posty: 226
Rejestracja: 04 lut 2011, 19:20

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: lubianka »

Czy posiada ktoś zdjęcie z widokiem na stary wiadukt? Jakoś nigdy nie widziałem takiego ujęcia i nie wiem jak on wyglądał.
Awatar użytkownika
Mateusz 24
Posty: 369
Rejestracja: 25 gru 2009, 20:47
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Mateusz 24 »

Jest temat wiaduktu starego poruszany na forum :)
Awatar użytkownika
lubianka
Posty: 226
Rejestracja: 04 lut 2011, 19:20

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: lubianka »

Dzięki Mateusz za info, ale jakoś nie znalazłem tego tematu :(
Awatar użytkownika
Mateusz 24
Posty: 369
Rejestracja: 25 gru 2009, 20:47
Lokalizacja: Piła
Kontakt:

Re: Dworzec Kolejowy

Post autor: Mateusz 24 »

Specjalnie dla Ciebie: viewtopic.php?f=7&t=869
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się