Pilskie kolejowe klimaty
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Ostatnio na bocznicy pod suwnicami przy ul. Zygmunta Starego/Pomorskiej można spotkać niebieską lokomotywę SM30. Ktoś wie do kogo ona należy?
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Prywaciarz jakiś. Chyba jakaś firma kupiła ją do przetaczania wagonów z drewnem lub węglem po pilskiej stacji. Ta lokomotywka stoi już od ponad pół roku na tej bocznicy, jak nie dłużej.
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Wydaje mi się, że lokomotywa należy do SKPL Kalisz, która obsługuje tzw. końcówki (m.in. część pociągów Rogoźno-Czarnków, czy Piła-Mirosław Ujski).
- Krzysztof Ju
- MODERATOR
- Posty: 3173
- Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40
Re: Pilskie kolejowe klimaty
faktypilskie.pl pisze:
Firma z parą!
W ostatnich tygodniach spawaczom z warsztatu pilskiego "Interloku" było trudno wytrzymać...
- Było potwornie gorąco! Ale przy spawaniu elektrodą, podstawową metodą wykonania prac przy budowie kotłów parowozów, występuje dodatkowe nagrzanie atmosfery - wyjaśnia wicedyrektor zakładu Marek Furtacz.
Obecnie warsztat pracuje na dwie zmiany, aby zakończyć w terminie zlecone jej prace. Gruntownej odbudowie poddany jest kocioł dla francuskiego parowozu 140C231. Parowóz wraz z kotłem został zbudowany pod numerem fabrycznym 21376 w 1916 roku w brytyjskiej fabryce lokomotyw North British w Glasgow.
Historia tych parowozów jest dramatyczna. Ich budowa rozpoczęła się we Francji w 1913 roku. W okresie I wojny światowej dalsze parowozy tej serii zostały zamówione przez Francję w zaprzyjaźnionej Wielkiej Brytanii; lokomotywy były potrzebne dla francuskiego wojska. Sześć z nich zaginęło w 1918 roku, krótko przed zakończeniem wojny, kiedy niemieckie wojsko storpedowało statek SS "Saint Chamond", który przewoził parowozy na swoim pokładzie. Dziś właścicielem parowozu jest francuska kolej muzealna Ajecta.
W 2011 roku "Interlok" zakończył naprawę kotła dla innego parowozu tej serii - 140C27 producenta North British, numer fabryczny 21549 z 1917 roku. Podwozie naprawił partnerski warsztat Malowa w Niemczech. Tam też kocioł z Piły został postawiony na ramę i wspólnie dokonano próbnej jazdy. Właścicielem tego parowozu jest partner Malowy i Interloku, południowofrancuska kolej Citev. Uratowanie parowozu przed złomowaniem stało się możliwe dzięki zaangażowaniu ówczesnego prezesa tej kolei, Benoîta Zillingera. Parowóz ten "walczył" z niemieckim wojskiem pod Verdun. Potem - tak jak inni przedstawiciele tej serii - służył francuskiej kolei państwowej SNCF. Obecnie we Francji zachowało się osiem egzemplarzy, przy czym poza tymi naprawionymi przez "Interlok" jeszcze tylko jeden jest dzisiaj "na chodzie". Dodajmy, że parowóz 140C27 był jednym z ostatnich parowozów pracujących do 1974 roku na torach SNCF i został wpisany do ministerialnego wykazu francuskich zabytków techniki.
Miłym zaskoczeniem dla dyrekcji, załogi oraz wspólników "Interloku" była nedawna nagroda wręczona firmie przez Ministerstwo Gospodarki na konferencji w Białogardzie.
- Okazało się, że "Interlok" to pierwsza firma z udziałem kapitału niemieckiego, założona w województwach północnej części kraju po zmianach polityczno-gospodarczych 1989 roku, a zarazem działa nieprzerwanie najdłużej - podkreśla dyrektor "Interloku" Henryk Palczewski.
Gerhard Kellner, dyrektor niemieckiego warsztatu Malowa, dodaje: - Fachowe umiejętności pilskiej załogi są nadzwyczajne. Znają swoje rzemiosło od podstaw. Nie idą "na skróty". Z tego powodu w Pile obecnie naprawia się też kocioł, który 10 lat temu zbudował inny zakład w Niemczech w dość osobliwy sposób. Założył spaw i potem go dziurkował otworami dla zesporek. Coś dziwnego! Przecież reguła jest taka: albo spaw, albo otwór.
- Kotły Interloku pracują od 20 lat. I nadal nie słyszymy o problemach - dodaje Henryk Palczewski.
*
Firma "Interlok" zajmuje się naprawą parowozów i budową kotłów parowozowych. Przywracany do świetności jest tam przede wszystkim zabytkowy tabor muzealno-turystyczny.
Spółka otrzymała nagrodę Ministra Gospodarki za długoletnią działalność na terenie Polski. Podczas międzynarodowej konferencji „Niemieckie inwestycje w Północnej Polsce”, która odbyła się 1 czerwca br. w Białogardzie, takie wyróżnienie otrzymały dwie firmy z Piły z kapitałem niemieckim: Interlok Spółka z o.o i Karpol Spółka z o.o.
Tekst i foto: Hermann Schmidtendorf. Więcej foto z artykułu pod poniższym linkiem.
Źródło: www.faktypilskie.pl
Data wydania: 22 sierpnia 2015
- mariusz1983
- PRZYJACIEL
- Posty: 218
- Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Nie chcę kontynuować wątku o nowym rozkładzie w dziale remont dworca więc piszę tu. Jak patrzę w rozkład to naglę widzę że obecny TLK Zefir (Kołobrzeg-Kraków Gł. bądź odwrotnie) jeździć będzie jako TLK Szkuner. Nowości to całoroczny TLK Moniuszko do Gorzowa Wlkp. (pewnie na Gammie z Pesy) w Wa-wy. TLK Staszic do Rzeszowa, TLK Słupia do Wrocławia, TLK Noteć (która jeździła Katowice-Bydgoszcz) do Szczecina, TLK Moniuszko do Gorzowa, TLK Słupia do Słupska. Sezonowych też kilka i wszystkie na nowych nazwach.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Pilskie kolejowe klimaty
http://sklep.polityka.pl/catalog/partde ... o=W15PH006
Interesująca i wciągająca pozycja, przy okazji pośrednio i wprost nawiązująca do historii kolei w Pile.
Czytając rozdziały w kolejności od końca:
1. Na stronie 151 natrafiamy na informacje o połączeniu Brześć-Legnica z wagonami odłączanymi w Poznaniu do stacji Szczecinek, wiozącymi wojskowych radzieckich i ich rodziny - jak przypuszczam taki pociąg przejeżdżał też przez Piłę. Ktoś pamięta takie pociągi jadące przez Piłę?
2. Na stronie 136 znajduje się krótka wzmianka o XIX-wiecznym połączeniu Poznań-Warszawa przez Krzyż i Bydgoszcz i zatem jak przypuszczam również przez Piłę. Zastanawia mnie czy przejazdowi przez Piłę towarzyszył postój w naszym mieście, a postojowi nocleg pasażerów przed dalszą podróżą.
3. Na stronie 90 zamieszczono wspomnienia Alfreda Kowalskiego z jego kilkudniowej podróży z maja 1945 roku z Rzeszowa do Piły.
/ EDIT MODERATOR: Dołączyliśmy nad linkiem okładkę publikacji poprawiając przy okazji literówkę ;) /
Re: Pilskie kolejowe klimaty
16 listopada Przewozy Regionalne uruchomiły zmodernizowane składy, Tygrysy, bo tak nazwano te pociągi, na trasie Poznań – Kołobrzeg przez Piłę.
Foto 16.11.2015
Foto 16.11.2015
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Mocno trzymajmy kciuki, by zapowiedź ta stała się faktem:
http://ooo.instergod.ru/pryamye-poezda- ... hikov.html
http://www.pregel.me/island/v_2016_godu ... na_poezde/
http://ooo.instergod.ru/pryamye-poezda- ... hikov.html
http://www.pregel.me/island/v_2016_godu ... na_poezde/
- Krzysztof Ju
- MODERATOR
- Posty: 3173
- Rejestracja: 23 sie 2012, 18:40
Re: Pilskie kolejowe klimaty
asta24.pl pisze:
Kolej Wschodnia będzie reaktywowana?
Pociągiem z Piły do Berlin ? Choć spółka Arriva wstrzymała na razie plany uruchomienia połączenia to jest szansa na to, że do stolicy sąsiada dojedziemy bezpośrednio pociągiem właśnie. Niemiecka i rosyjska kolej snują bowiem plany przywrócenia historycznej Kolei Wschodniej.
Z Piły do Kaliningradu po historycznym szlaku wschodnim? Jest to całkiem możliwe. – Źródła rosyjskie twierdzą, że połączenia takie miałyby być uruchomione już w kwietniu przyszłego roku, a latem miałyby być to połączenia regularne. Chcą to jednak wcześniej poprzedzić testami – mówi Piotr Ziółkowski, prezes pilskiego Stowarzyszenia Miłośników Parowozowni „Okrąglak”.
Najpierw musi jednak dojść do podpisania memorandum po stronie niemieckiej i rosyjskiej. Ma to nastąpić jeszcze w grudniu.
Dawna Kolej Wschodnia przebiegała na trasie Berlin-Kostrzyn-Piła-Tczew-Elbląg i Kaliningrad właśnie. Była ona ważnym szlakiem, a teraz mogłaby być turystyczną gratką nie tylko ze względu na walory krajobrazowe, ale także zabytkowy szlak dawnych parowozowni.
Niestety, ta pilska jest w opłakanym stanie. PKP nie prowadziły bieżących remontów w tym obiekcie, choć było do tego zobowiązane, bo budynek znajduje się pod opieką konserwatorską. – Ze względu na to, że kolej tłumaczyła, że musi pozyskać odpowiednie środki, przygotować cały proces inwestycyjny, mieli czas do końca bieżącego roku. Tak postanowiono dwa lata temu – mówi Roman Chwaliszewski, konserwator zabytków.
Wcześniej kolej tłumaczyła się tym, że takie prace lepiej wykonać kompleksowo, dlatego zrezygnowano z tymczasowych rozwiązań, do teraz jednak nie zrobiono nic. Po upływie wyznaczonego terminu konserwator wyda nakaz zabezpieczenia dachu. Wcześniej chciano zabezpieczyć dach tymczasowo, kolej tłumaczyła jednak, że jest to bezsensowne, bo pochłonie znaczącą część środków, które lepiej przeznaczyć na kompleksowe odrestaurowanie budynku. Kupnem pilskiej parowozowni było zainteresowane Muzeum Kolejnictwa z Jaworzyny. Niestety, nie przystąpiło do przetargu. Powód? Zbyt wysoka cena – 850 tys. zł.
Losem pilskiego zabytku przejęty jest również właściciel firmy Interlok. Uważa, że budynek nie może być zmarnowany. – Od tego jest państwo polskie, żeby chronić swoich dóbr kultury – mówi Henryk Palczewski z Interloku. Firma, jako jedna z nielicznych w Polsce i Europie odrestaurowuje zabytkowe parowozy. To tu trafiają stare lokomotywy z Francji czy Niemiec i zyskują nowe życie. Jeśli Okrąglak zostałby wykupiony i odrestaurowany, mógłby tam stworzyć skansen. – Interlok jest gotowy, żeby się przenieść tam i być muzeum, żywym skansenem, gdzie turysta może zobaczyć, jak się lata temu naprawiało lokomotywy – dodaje Palczewski. Jego zdaniem turystyka wokół dawnych parowozowni mogłaby być ratunkiem dla pilskiego Okrąglaka i mogłaby przyciągnąć do Piły turystów, nie tylko z kraju. A w końcu o to chodzi, aby do miasta przybywali turyści i tutaj zostawiali swoje pieniądze. Muzeum Kolejnictwa w niewielkiej, bo liczącej ponad 5 tys. mieszkańców Jaworzynie Ślaskiej co tydzień przyciąga kilka tysięcy turystów. W końcu chcemy czy nie chcemy zamku XII-wiecznego nie zbudujemy. A z miasta, które nie ma turystów, pieniądze tylko wypływają.
Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 27 listopada 2015
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Dzisiejszy gość na pilskiej stacji. SU160-008, czyli Gama z Pesy Bydgoszcz jako skład zapoznawczy ze szlakiem Piła Główna - Krzyż Wielkopolski - Gorzów Wielkopolski i z powrotem. Od 12.12.2015 wchodzi w życie nowy rozkład jazdy a wraz z nim dwa nowe TLK, które będą prowadzone Ostbahnem do Piły Głównej i z Piły Głównej właśnie wspomnianą Gamą. Rozkład jazdy od grudnia (odjazdy z Piły):
odj. 11:30 -> Gorzów TLK "Moniuszko"
odj. 19:02 -> Szczecin Gł. TLK "Noteć"
odj. 9:10 -> Warszawa Wsch. TLK "Noteć"
odj. 17:19 -> Warszawa Wsch. TLK "Moniuszko"
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Pilskie kolejowe klimaty
I kolejna porcja informacji odnosząca się do tego połączenia:ziolek pisze:Mocno trzymajmy kciuki, by zapowiedź ta stała się faktem:
http://ooo.instergod.ru/pryamye-poezda- ... hikov.html
http://www.pregel.me/island/v_2016_godu ... na_poezde/
http://www.rynek-kolejowy.pl/60495/wroc ... ngrad.html
- mariusz1983
- PRZYJACIEL
- Posty: 218
- Rejestracja: 01 sie 2009, 23:14
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Ja mam :) Jak będę miał chwilę, to udostępnię, ale chyba lepiej wyszło na filmie mi :)
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Czy ktoś z Was ma dostęp do czasopisma Koleje Małe i Duże z 2001 r.?
Poszukuję artykułu:
Pawłowski J., 2001, „Ostbahn”, czyli polski odcinek dawnej niemieckiej „Kolei Wschodniej”,Koleje Małe i Duże, 1(3), s. 10–25.
Poszukuję artykułu:
Pawłowski J., 2001, „Ostbahn”, czyli polski odcinek dawnej niemieckiej „Kolei Wschodniej”,Koleje Małe i Duże, 1(3), s. 10–25.
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Oczywiste jest, że mogło być za proste i piękne:
http://gorzow.wyborcza.pl/gorzow/1,3684 ... blemy.html
http://radiogorzow.pl/radio-gorzow/wiad ... o-berlina/
Ciekawe czy pochwali się tą informacją nasz UM. :D
http://gorzow.wyborcza.pl/gorzow/1,3684 ... blemy.html
http://radiogorzow.pl/radio-gorzow/wiad ... o-berlina/
Ciekawe czy pochwali się tą informacją nasz UM. :D
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Może i nie z Piły, ale wiadomość z naszych okolic:
"Pojawiła się szansa na reaktywacje linii kolejowej nr 390 i 236 na odcinku Czarnków - Bzowo Goraj - Rogoźno - Wągrowiec"
http://rogozno.pl/pl/aktualnosci/523b6d ... 41f78.html
"Pojawiła się szansa na reaktywacje linii kolejowej nr 390 i 236 na odcinku Czarnków - Bzowo Goraj - Rogoźno - Wągrowiec"
http://rogozno.pl/pl/aktualnosci/523b6d ... 41f78.html
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Wydaje się, że to jednak pozostanie na poziomie pobożnych życzeń.
W tej chwili prędkość szlakowa (nie licząc ogromu ostrzeżeń stałych), to na odcinku Wągrowiec-Rogoźno 60 km/h, a na odcinku Czarnków-Bzowo-Rogoźno 30 km/h.
Poza tym, niezbyt korzystne umiejscowienie przystanków i stacji kolejowych (często daleko od centrum).
Zatem, okiem laika, skończy się na gadaniu i ewentualnie kosmetycznym remoncie i podniesieniu prędkości szlakowej dla pociągów towarowych.
W tej chwili prędkość szlakowa (nie licząc ogromu ostrzeżeń stałych), to na odcinku Wągrowiec-Rogoźno 60 km/h, a na odcinku Czarnków-Bzowo-Rogoźno 30 km/h.
Poza tym, niezbyt korzystne umiejscowienie przystanków i stacji kolejowych (często daleko od centrum).
Zatem, okiem laika, skończy się na gadaniu i ewentualnie kosmetycznym remoncie i podniesieniu prędkości szlakowej dla pociągów towarowych.
Re: Pilskie kolejowe klimaty
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 75397.html
Tego jeszcze nie było - od marca (podobno) pociąg Piła - Berlin - Piła.
Się dzieje.
Tego jeszcze nie było - od marca (podobno) pociąg Piła - Berlin - Piła.
Się dzieje.
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Miał być, ale ze względu na skomplikowany system finasowania połączeń regionalnych nie będzie i po prostu - jeden (pierwszy) pociąg do Krzyża zostanie wydłużony do Berlina.
Co z tego ostatecznie wyjdzie - dowiemy się w marcu.
Co z tego ostatecznie wyjdzie - dowiemy się w marcu.
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Jeśli ktoś jeszcze nie widział "na żywo" Pendolino, to będzie miał okazję i to w Pile. W najbliżaszą sobotę tj. 23.04.2016 odbędzie się prezentacja ED250 w Kołobrzegu, po której skład pojedzie do Wrocławia między innymi przez Szczecinek, Jastrowie, Piłę, Chodzież i Poznań. Postój w Pile wg rozkładu między 16:56 a 17:04, więc będzie chwila, aby pociąg obejrzeć i chociażby zrobić sobie fotkę.
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Re: Pilskie kolejowe klimaty
Można byłoby uruchomić atrakcyjne połączenie Trójmiasta z Berlinem poprzez Piłę z wagonami dostawianymi w Pile z kierunku Torunia. No ale skoro wschód ważniejszy, a zachód ostatnio jest passe to... No właśnie. Czego nowego możemy spodziewać w połączeniach ze wschodem?
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 76620.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 76620.html
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.