Fabryka Augusta Gruse
Fabryka Augusta Gruse
http://www.naterki.pl/skansen/view_albu ... me=album10
Ciekawe fotografie kieratów produkowanych w Schneidemuehl.
Może ktoś więcej wie o fabryce A. Grusa?
Ciekawe fotografie kieratów produkowanych w Schneidemuehl.
Może ktoś więcej wie o fabryce A. Grusa?
http://www.gruse.de/de/info/history.php
A to oficjalna strona fabryki Augusta Gruse, niestety niemieckojezyczna.
A to oficjalna strona fabryki Augusta Gruse, niestety niemieckojezyczna.
Jeszcze garść informacji o samej fabryce. Fabryka maszyn rolniczych i odlewnia żeliwa Augusta Gruse została założona - jak już wspomniałem - w 1869 r. Znajdowała się przy Alte Bahnhofstrasse 28-31. Produkowano tu m.in. sieczkarnie, śrutowniki, kieraty, maszyny do sadzenia ziemniaków, młocarnie. W 1930 r. fabryka zatrudniała ok. 200 osób.
Ta fabryczka po roku 1945 znalazła swe miejsce na zachodzie.
Oto ciekawy link: http://www.gruse.de/
Pozdrawiam
Oto ciekawy link: http://www.gruse.de/
Pozdrawiam
Re: Fabryka Augusta Gruse
asta24.pl pisze:
Nowa - stara brama w Parku
Licząca ponad sto lat zabytkowa brama, która od lat była elementem ogrodzenia firmy Gemar-Umech w Pile, stanęła w nowym miejscu – w Parku Miejskim przy ul. Wojska Polskiego.
Licząca ponad sto lat zabytkowa brama, która od lat była elementem ogrodzenia firmy Gemar-Umech w Pile, stanęła w nowym miejscu – w Parku Miejskim przy ul. Wojska Polskiego.
Zabytkowa brama została wykonana w drugiej połowie XIX wieku, przez pracowników odlewni żeliwa i fabryki maszyn rolniczych Augusta Gruse. Zakład mieścił się przy obecnej ul. 14 Lutego w Pile, gdzie dotychczas funkcjonował zakład Gemar - Umech. Konserwatorzy zabytków, w trosce o zachowanie tego unikalnego elementu ogrodzenia, zadbali o to, aby po zamknięciu zakładu brama przeszła na własność Miasta.
Brama od pewnego czasu należy do Urzędu Miasta w Pile i obecnie zdobi ogrodzenie Parku Miejskiego przy ul. Wojska Polskiego. - Firma Augusta Gruse wpisała się pięknie w tradycję "Wieku Pary i Żelaza'' i w Pile mocno odcisnęła swoje piękno - mówi Roman Chwaliszewski, z pilskiej delegatury Urzędu Ochrony Zabytków w Pile. - Brama była swoistą wizytówką firmy; chodziło o to, aby w pierwszej kolejności zaakcentować umiejętności i doskonałą fachowość ludzi, którzy pracowali w tej firmie. Z drugiej strony pokazuje, w jaki sposób można przekuć żelazo tak pięknie, żeby było dziełem sztuki.
Zabytkowa brama jednak, zanim przybrała obecny kształt, była w bardzo złym stanie. – Z dwóch przęseł musieliśmy praktycznie zrobić jedno - tłumaczy Paweł Smereczniak, z Zarządu Dróg i Zieleni w Pile. Renowacja elementu ogrodzenia wymagała niezwykłej cierpliwości i fachowości, tak aby jak najlepiej oddać jej stuletni charakter. Całkowity koszt odnowy wyniósł ok. 60 tys. zł.
Brama to jednak tylko jeden z nowych elementów, które pojawią się w tym roku w Parku Miejskim w Pile. Jak zapowiada Paweł Smereczniak: - Powstanie tu też długo oczekiwana fontanna. Zamierzamy również wybudować drugi plac zabaw, tym razem dla mniejszych dzieci. Zostanie wymieniona nawierzchnia przy głównym wejściu - z asfaltowej na kostkę brukową. Zamierzamy również dokończyć prace związane z zainstalowaniem pełnego oświetlenia ciągów pieszych.
Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 4 lutego 2012
Re: Fabryka Augusta Gruse
Czy ten budynek nie jest aby zabytkiem?
Posiada ciekawe rozwiązania wykonane chyba z giętego drewna, wydaje mi się że unikalne.
pozdrawiam
Re: Fabryka Augusta Gruse
Reklama młocarni z fabryki Augusta Gruse (1927).
Może ktoś przetłumaczyć treść tej reklamy?
Liefert weiches Flegel-drusch-stroh. Auch zum Flachsriffeln geeignet.
Może ktoś przetłumaczyć treść tej reklamy?
Liefert weiches Flegel-drusch-stroh. Auch zum Flachsriffeln geeignet.
Re: Fabryka Augusta Gruse
W skansenie w Osieku stoi fajna maszyna do rozdrabniania słomy made in August G... Mam foty ale serwer dzisiaj mi nie przyjmuje zdjęć. Jak się odmuli to prześlę.
Fabryka maszyn
Kierat z pilskiej fabryki maszyn. Do obejrzenia w Złotowie, w Zagrodzie Krajeńskiej.
To urządzenie wykorzystujące siłę pociągową zwierząt (koni lub wołów) do napędu stacjonarnych maszyn rolniczych takich jak sieczkarnia, wialnia czy młocarnia, bądź do wydobywania wody.
Kierat jest zespołem przekładni zębatych, najczęściej składający się z dwóch par kół, przymocowany do ramy. Największe z kół było połączone z dyszlem służącym do zaprzęgania zwierząt pociągowych. Zwierzęta obracały przekładnię chodząc po okręgu o średnicy ok. 10 m. Napęd z kieratu do maszyn stojących w odległości kilkunastu metrów przekazywany był za pomocą wału. Wał składał się z kilku odcinków połączonych przegubami.
Pierwsze kieraty były zbudowane całkowicie z drewna, łącznie z kołami zębatymi. W XIX wieku, w Polsce, rozpoczęto budować kieraty ze stali i żeliwa. Elektryfikacja wsi i upowszechnienie się silników elektrycznych na początku lat 60. XX wieku spowodowały, że kieraty na polskiej wsi wyszły całkowicie z użycia.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kierat
http://pzl24.pl/index.php/odwiedz-zlotow
To urządzenie wykorzystujące siłę pociągową zwierząt (koni lub wołów) do napędu stacjonarnych maszyn rolniczych takich jak sieczkarnia, wialnia czy młocarnia, bądź do wydobywania wody.
Kierat jest zespołem przekładni zębatych, najczęściej składający się z dwóch par kół, przymocowany do ramy. Największe z kół było połączone z dyszlem służącym do zaprzęgania zwierząt pociągowych. Zwierzęta obracały przekładnię chodząc po okręgu o średnicy ok. 10 m. Napęd z kieratu do maszyn stojących w odległości kilkunastu metrów przekazywany był za pomocą wału. Wał składał się z kilku odcinków połączonych przegubami.
Pierwsze kieraty były zbudowane całkowicie z drewna, łącznie z kołami zębatymi. W XIX wieku, w Polsce, rozpoczęto budować kieraty ze stali i żeliwa. Elektryfikacja wsi i upowszechnienie się silników elektrycznych na początku lat 60. XX wieku spowodowały, że kieraty na polskiej wsi wyszły całkowicie z użycia.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kierat
http://pzl24.pl/index.php/odwiedz-zlotow
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.