Strona 14 z 17

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 16 sty 2014, 18:41
autor: Bocian
Na stronie Urzędu Miasta informacja o spotkaniu prezydenta z Piotrem Gerberem z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. :)

Wygląda na to, że coś się faktycznie dzieje. :)

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 16 sty 2014, 20:48
autor: ziolek
Oby PKP czuło również tego "bluesa". :)

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 02 lut 2014, 15:28
autor: Aragorn
Byłem dzisiaj pochodzić trochę min. po stacji. Cieszy fakt, że zabezpieczono wejście do Okrąglaka, zapobiegnie to dalszej dewastacji wnętrza. Spotkała mnie też mała przygoda z sokistami ;) Zostałem poinformowany przez nich, że poruszając się od strony stacji, w kierunku Okrąglaka, czy też odwrotnie, muszę mieć przepustkę. Jest to droga zakładowa, więc poruszanie się tam osób postronnych jest zabronione. Jak wiadomo sporo osób używa tej drogi jako skrót. Ogólnie rozmowa przebiegała kulturalnie, na żadnych sankcjach wobec mnie się nie skończyło :) Dziwi mnie tylko fakt, że przez tyle lat nie spotkałem się z takową interwencją :) Oczywiście wiadomo, sokiści wykonywali swoją pracę, to rozumiem :)

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 03 lut 2014, 10:02
autor: dudi
Już nie raz zostałem złapany przez Sokistów przechodząc przez dziurę w płocie "wyjście na ul. Poznańską", nie raz sugerowałem naszym władzom o zrobienie tego skrótu legalnie. Tyle lat starań i nic, jak głową w mur. Co dzień setka ludzi robi sobie skróty na "dołki" i dalej na Staszyce.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 03 lut 2014, 19:55
autor: ziolek
Pomysł wejścia od strony Poznańskiej istnieje bodajże od lat 70-tych i nigdy niestety nie zrealizowany. Uważam, iż sensownym byłoby także połączenie tunelu łączącego perony 1-4 z tunelem peronów 5-6. Przy czym wszystkie te pomysły warte byłby nawiązania do wyglądu istniejących, starych już tuneli.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 03 lut 2014, 19:58
autor: ziolek
Aragorn pisze:Byłem dzisiaj pochodzić trochę min. po stacji. Cieszy fakt, że zabezpieczono wejście do Okrąglaka, zapobiegnie to dalszej dewastacji wnętrza. Spotkała mnie też mała przygoda z sokistami ;) Zostałem poinformowany przez nich, że poruszając się od strony stacji, w kierunku Okrąglaka, czy też odwrotnie, muszę mieć przepustkę. Jest to droga zakładowa, więc poruszanie się tam osób postronnych jest zabronione. Jak wiadomo sporo osób używa tej drogi jako skrót. Ogólnie rozmowa przebiegała kulturalnie, na żadnych sankcjach wobec mnie się nie skończyło :) Dziwi mnie tylko fakt, że przez tyle lat nie spotkałem się z takową interwencją :) Oczywiście wiadomo, sokiści wykonywali swoją pracę, to rozumiem :)
Nigdy z pobytem w tym miejscu nie miałem problemu. Kwestia zatem problematyczna jak miałby pobyt w tym miejscu być uregulowany w przypadku uczynienia z okrąglaka obiektu ogólnodostępnego. Prawdopodobnie jedyny swobodny i legalny byłyby od strony ul. Zakopiańskiej.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 20 mar 2014, 14:20
autor: Krzysztof Ju
asta24.pl pisze:Obrazek

Pilski okrąglak i średzka kolejka – zapraszamy na Kolejwizję

Niegdyś wzór architektoniczny i cud techniki. Obecnie ruina grożąca zawaleniem. Czy pilska parowozownia Okrąglak, bo o niej tu mowa, doczeka się powrotu do stanu z czasów świetności? Oto główny temat najnowszego wydania magazynu kolejowego KOLEJWIZJA.

Pilska parowozownia okrągła powstała wraz z budową Pruskiej Kolei Wschodniej, łączącej na początku Berlina z Piłą, a na końcu nawet z Królewcem. Na podstawie badań, jakie przeprowadziło Biuro Studiów i Dokumentacji Technicznej we Wrocławiu stwierdzono, że jest to najstarsza ocalała tego typu konstrukcja w Europie. Dr Alfred Gottwaldt z Berlińskiego Muzeum Techniki wyjaśnia, że pilski okrąglak, to prototyp dla podobnych konstrukcji, a Roman Chwaliszewski z pilskiej delegatury Urzędu Ochrony Zabytków podkreśla szczególne walory historyczne tego obiektu – istnienie obrotnicy w środku obiektu. We wszystkich pozostałych ocalałych obiektach tego typu już takiej obrotnicy nie ma.

(...)

Zaprosimy też do Środy Wielkopolskiej, gdzie 22 marca odbędzie się przejazd pociągiem specjalnym z parowozem na Średzkiej Kolejce Wąskotorowej. W maju ważność rewizji średzkiego parowozu serii Px48 wygasa, a na razie nie ma środków na jej remont. Jazda marcowa może więc na długo być ostatnią szansą na to, by oglądać w Środzie czynny parowóz. Z tego powodu redakcja Kolejwizji dołącza się do zaproszenia na tę jazdę.

Zapraszamy zatem do oglądania magazynu kolejowego Kolejwizja już dziś o godzinie 20:00 w TV ASTA.


Autor: Hermann Schmidtendorf
Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 20 marca 2014

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 12 maja 2014, 09:08
autor: Krzysztof Ju
asta24.pl pisze:Obrazek

Kolejny kocioł parowozowy naprawiony w Pile

W pilskim warsztacie Interlok odbyła się próba na gorąco kotła parowozu Tkt48-18. Lokomotywa należy do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

Obrazek
Fot. Piotr Chamczyk

Interlok kontynuuje tradycje naprawy parowozów w Pile. W tym roku obchodzi jubileusz 25 lat istnienia. W tym czasie naprawione zostały kotły parowozów i całe lokomotywy z wielu krajów Europy. W tej chwili trwa naprawa między innymi kotła parowozu Pt47 z Wolsztyna.
W piątek miała miejsce próba na gorąco i odbiór przez inspektora dozoru technicznego kotła parowozu TKt48-18 z Jaworzyny Śląskiej.

- Kocioł jest po naprawie głównej, czyli najcięższej z napraw. Został gruntownie odnowiony, wymienione zostały rury, zespórki i elementy armatury, które były mocno zużyte i skorodowane – mówi Henryk Palczewski, dyrektor Interloku. – Naprawiona została też gwizdawka, która teraz brzmi lepiej niż przed naprawą – dodaje.

Próba na gorąco w obecności inspektora ma na celu sprawdzenie, czy kocioł jest bezpieczny. W tym celu rozpala się palenisko i doprowadza ciśnienie w kotle do poziomu granicznego, w tym przypadku 16 atmosfer.

- Przy tym ciśnieniu powinny zadziałać zawory bezpieczeństwa, które otwierają strumień nagromadzonej pary czym zapobiegają rozsadzeniu kotła – informuje Henryk Palczewski.

Kocioł przejdzie jeszcze drobne prace końcowe i zostanie zawieziony do Jaworzyny, gdzie będzie zamontowany na ostoi parowozu, który będzie mógł pracować przez kolejne 6 lat.


Autor: Piotr Chamczyk
Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 10 maja 2014

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 13 maja 2014, 21:01
autor: ziolek
"Już jutro, 14 maja o 19:05 "Tajemnice Piły" w TV Asta. Temat odcinka: pilski Okrąglak. Polecamy."

:)

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 28 maja 2014, 13:07
autor: Krzysztof Ju
asta24.pl pisze:Obrazek

Okrąglak ogrodzony [ZDJĘCIA]

W ubiegłym tygodniu wokół zabytkowej parowozowni w Pile stanął tymczasowy płot. Ogrodzenie wymusił nadzór budowlany, aby uniemożliwić wchodzenie do wnętrza przypadkowych osób.

Stan techniczny obiektu jest katastrofalny i grozi niebezpieczeństwem dla osób przebywających w jego wnętrzu. Jednak nie brakuje chętnych, aby wejść do środka budynku. Widoczne są też ślady ciągłych kradzieży resztek tego, co pozostało wewnątrz. - Parowozownia została wygrodzona w wyniku zaleceń pokontrolnych Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – informuje Paulina Jankowska z Biura Prasowego PKP S.A.

Dodatkowo Urząd Ochrony Zabytków wydał nakaz wykonania prac zabezpieczających obiekty parowozowni przed dalszą degradacją. Termin wykonania tych działań mija z końcem 2015 roku. - W związku z wydanym nakazem, PKP S.A. zabezpieczy środki niezbędne do wykonania tych prac, a wykonawca zostanie wyłoniony w drodze przetargu. W przypadku wcześniejszego wynajęcia lub sprzedaży budynku zainteresowana strona będzie zobligowana do przeprowadzenia działań wynikających z nakazu – dodaje Paulina Jankowska.

Swoje zainteresowanie obiektem nadal wyraża Muzeum Techniki i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Jest ono przygotowane na przejęcie budynku w obecnym stanie i zabezpieczenie przed dalszą degradacją. - Jesteśmy gotowi na przejecie parowozowni w każdej chwili i wykonanie prace związanych z zabezpieczeniem obiektu. Jednak decyzja jest po stronie PKP S.A. – potwierdza Katarzyna Szczerbińska, kierownik Muzeum Techniki i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

Pozostaje więc nadal cierpliwie czekać. Miejmy nadzieję, że chociaż amatorzy cudzej własności przestaną okradać już i tak zrujnowany zabytek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Autor: Piotr Chamczyk
Źródło: www.asta24.pl
Data wydania: 28 maja 2014

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 29 paź 2014, 14:48
autor: Krzysztof Ju
twoja.pila.pl pisze:Obrazek

Czas próby dla parowozowni

Nawet rok mogą jeszcze potrwać procedury mające doprowadzić do zmiany właściciela pilskiej parowozowni. To sprawia, że zabytkowy obiekt, który znajduje się w fatalnym najprawdopodobniej będzie skazany na przetrwanie zimy bez jakiejkolwiek pomocy.

W ciągu ostatniego roku jedynym działaniem jakie podjęto wokół pilskiego „Okrąglaka” było ogrodzenie terenu. Niestety sam budynek został pozostawiony bez jakiejkolwiek opieki ze strony właściciela, czyli Polskich Kolei Państwowych. Te miały podjąć rozmowy z właścicielami Muzeum Techniki i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, którzy są zainteresowani przejęciem obiektu i postawieniem go na nogi, ale na razie negocjacje utkwiły w martwym punkcie.

Wszystko dlatego, że ze strony PKP nie widać dobrej woli. Na razie właściciele terenu wyznaczyli jedynie geodezyjnie działkę, która mogłaby zostać wystawiona na sprzedaż, ale ujęli na niej zaledwie sam budynek, a to sprawia, że nawet w najbliższej okolicy nie można by podejmować żadnych działań. Co więcej przeprowadzenie wszelkich procedur przetargowych zajmie minimum rok, a nie wiadomo czy niszczejący budynek ma tyle czasu. Pewne jest bowiem, że jeśli najbliższa zima będzie sroga, wówczas konstrukcja obiektu ulegnie dalszej degradacji. Z tego też powodu właściciel Muzeum Kolejnictwa zwrócił się do PKP z prośbą o czasowe wydzierżawienie terenu, by móc jak najszybciej rozpocząć działania ratunkowe. W odpowiedzi zaproponowano mu jednak zaporowe warunki finansowe, których nie był w stanie spełnić.

Pilski „Okrąglak” popada więc w ruinę, podobnie jak inne budynki tego typu w naszym kraju. W Polsce podobne obiekty funkcjonują jeszcze tylko w Tczewie i Bydgoszczy, gdzie właśnie rozpoczęto proces przenoszenia parowozowni w inne miejsce. Sprawia to, że pilski obiekt jeszcze bardziej zyskuje na unikalności, a jednak lepszej przyszłości dla niego trudno obecnie oczekiwać.


Źródło: www.twoja.pila.pl
Data wydania: 29 października 2014

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 26 lis 2014, 23:48
autor: 123456
Ciekawa inwestycja bydgoskiej parowozowni http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... oseum.html a Exploseum w Bydgoszczy to też bardzo ciekawy temat ale trochę daleki od Piły.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 27 lis 2014, 21:39
autor: ziolek
Na świętego Hieronima jest deszcz albo go ni ma. Podobnie można powiedzieć o rekonstrukcji parowozowni w Bydgoszczy, iż może będzie albo też nie. Nie inaczej z sprawa wygląda z remontem parowozowni w Pile. Przykre te wnioski, a wynikające z tego, że niestety nie wszyscy zaprzątają sobie głowy zabytkami techniki.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 09 lut 2015, 11:17
autor: Krzysztof Ju
pila.pl pisze:Obrazek

W stolicy o pilskim dworcu

Prezydent Piotr Głowski wspólnie z senatorem Mieczysławem Augustynem spotkał się w centrali PKP S.A. z panem Jarosławem Batorem, który od kilku miesięcy jest wiceprezesem Grupy PKP. Podczas spotkania rozmawiano na temat zaawansowania prac prowadzonych na dworcu Piła Główna.

Podczas rozmowy poruszono temat remontu tunelu łączącego dworzec z miastem, parkingu przed dworcem, a także najmu pomieszczeń dla Straży Miejskiej i organizacji pozarządowych.

Uczestnicy spotkania rozmawiali również na temat przyspieszenia procedur mających pozwolić na przejęcie parowozowni przez stowarzyszenie prowadzące Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Podczas spotkania powrócił ponownie temat otwarcia dworca od strony miasta. Inwestycje prowadzone na obszarze przylegającym do terenów PKP zmieniły bowiem punkt widzenia władz PKP na zagospodarowanie terenów wokół dworca Piła Główna.


Źródło: www.pila.pl
Data wydania: 6 lutego 2015

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 10 lut 2015, 21:17
autor: ziolek
I bardzo dobrze. :) Temat parowozowni warty jest przypomnienia. :)

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 10 lut 2015, 23:36
autor: Matey#24
Znowu dołożę swoje "3 grosze", lecz od strony południowej zapadła się chyba kolejna część dachu parowozowni. Szkoda, że z tym obiektem jest taki kłopot, bo chociaż mogliby to jakoś zabezpieczyć...

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 18 maja 2015, 19:23
autor: Aragorn
Okrąglak wystawiony na sprzedaż.

Obrazek Obrazek

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 18 maja 2015, 21:12
autor: Matey#24
Na stronie PKP Nieruchomości nie ma jak na razie informacji o sprzedaży Okrąglaka. Cóż... nie ma się co dziwić... Miasto okazyjnie się zajmuje tematem, w chwilach rozgłosu mówi o walce i zaangażowaniu, a prawda jest brutalna. Kolejny obiekt w Pile, który pójdzie do rozbiórki lub zostanie rozbebeszony do końca. Pytanie tylko, czy nabywcą w takim przypadku może być powiat lub miasto, czy tylko firmy itp.?

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 19 maja 2015, 15:31
autor: ziolek
Ustaliłem, iż na razie jest to tylko zwiastun ogłoszenia sprzedaży. Ogłoszenie takie pojawi się po uzyskaniu wyceny i jeszcze w tym roku.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 19 maja 2015, 22:15
autor: Bocian
A kupcem ma być Muzeum z Jaworzyny?

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 20 maja 2015, 22:08
autor: ziolek
Prcedura będzie zapewne otwarta, zatem może tak się stać, że będzie kupcem, ale tak stać się też nie musi.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 02 cze 2015, 17:12
autor: ziolek
Obrazek Obrazek

Zastanawiam się, które z działek będą przedmiotem sprzedaży? Podejrzewam, że łącznie 176/34 i 182/6. Ale czy również czy 182/9?

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 03 wrz 2015, 22:39
autor: ziolek
Kolejny krok w kierunku sprzedaży parowozowni:

http://pkpsa.pl/nieruchomosci/sprzedaz/ ... 20w%20Pile

Ponadto dowiedziałem się, iż do przetargu ma dojść pod koniec października.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 02 lis 2015, 21:02
autor: ziolek
Przetarg odbędzie się 09.11.2015r. Cena wywoławcza: 810 000,00 zł.

http://pkpsa.pl/pkpsa/przetargi/pliki/p ... zwonia.pdf

A tu między innymi sporo informacji budynkach:

http://pkpsa.pl/pkpsa/przetargi/pliki/p ... zetarg.pdf

Z tym, że mam wrażenie, iż np. budynek warsztatowy zostal niedawno rozebrany, a tu jak widać jest przedmiotem sprzedaży.

Re: Stowarzyszenie na rzecz ratowania "Okrąglaka"

: 13 lis 2015, 23:53
autor: ziolek
Być może obniżenie ceny wywoławczej pomoże sprzedać budynek i być może kolejny przetarg zostanie ogłoszony w styczniu. Na razie do sprzedaży nie doszło.