Wąskotorówka w Kotuniu
Wąskotorówka w Kotuniu
Szanowni Forumowicze, za czasów nieboszczki komuny istniała wąskotorówka, która łączyła rampę kotuńską z cegielnią w tej wiosce. Niestety na żadnej z map nie udało mi się jej znaleźć. Czy ktoś może napisać coś o historii tej kolejki, przebiegu, taborze?? Czy pozostały po niej jakiekolwiek ślady oprócz rampy przy torach na Krzyż?? Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi!!
POZDRAWIAM! :)
POZDRAWIAM! :)
waskotorowka
Ostatnio wiozłem sędziwego lekarza, który od marca 1945 mieszkał w Pile. Zagadałem z nim żeby coś ciekawego wyciągnąć. Opowiadał, że zajmował sie planem budowy szpitala w Pile. Ponoć miał być wybudowany przy szosie na Kotuń ale tam były pozostałości po siedzibie wojska niemieckiego (betonowe bloki itp.). Ale nie o to mi chodzi. Wspomniał o kolejce wąskotorowej w miejscu gdzie teraz jest dróżka rowerowa na j. piaszczyste. Mówił, że to była kolejka do fabryki domów (teraz Prefbet). Może wie ktoś coś o tym.
Nie posądzajcie mnie o rozpuszczanie jakiś plotek ale o tej kolejce nigdy nie słyszałem i chce zweryfikować info.
Nie posądzajcie mnie o rozpuszczanie jakiś plotek ale o tej kolejce nigdy nie słyszałem i chce zweryfikować info.
Było to ponad 20 lat temu, poszedłem z kumplem na grzyby i kolejny raz zgubiłem się miedzy j. Piaszczyste, a Kotuniem. Po pewnym czasie znalazłem się na torach kolejowych w środku lasu, myślałem że prowadzą one do tzw. "przetoku" przejście przed j. Piaszczystym (dziś już to nie istnieje). Mimo że nie wskazywało na to, że są one w ogóle używane zdecydowałem się iść wzdłuż torów. Tam trafiłem na dość duży (skład) jakby wcale nie tak dawno przywiezionych równo poukładanych starych płyt nagrobnych przy torach. Przeszedłem się przez środek bo leżały w dwóch pamiętam poukładanych rzędach. Nie podjąłem dalszej wędrówki wzdłuż torów lecz zawróciłem. Różnica polegała na tym, że to nie były tory wąskotorowe, a najbardziej zdziwiło mnie to, że w pobliżu nie było żadnej drogi aby można było dowieść to wszystko autem. Gdzie te tory prowadziły nie wiem. Nastopnego roku wybierając sie w ten sam rejon na grzyby postanowiłem przy okazji dobrze przyjrzeć się tym płytom. Tory były ale ponownie się zgubiłem, i więcej tam nie trafiłem.
Tom
Tom
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Karpil -> jej przebieg to ponoć wysypana wypaloną gliną droga prowadząca z centrum wsi w kierunku torów.
Hose -> pytałem o to osobę, która kojarzy to miejsce od lat 50-tych i nic jej o tym nie wiadomo.
Tom -> może to była bocznica do Prefabetu, bądź nieistniejący "duży trójkąt" czyli inaczej połączenie torów na Szczecinek z torami na Krzyż (dawniej trzeci szlaban na Kotuńskiej drodze).
Hose -> pytałem o to osobę, która kojarzy to miejsce od lat 50-tych i nic jej o tym nie wiadomo.
Tom -> może to była bocznica do Prefabetu, bądź nieistniejący "duży trójkąt" czyli inaczej połączenie torów na Szczecinek z torami na Krzyż (dawniej trzeci szlaban na Kotuńskiej drodze).
O wąskotorówce do Prefabetu nigdy nie słyszałem, ten zakład ma bocznicę normalnotorową, a poza tym powstał dopiero w latach 70. kiedy już raczej nie budowano wąskotorówek. Za to obiła mi się o uszy wąskotorowa bocznica do betoniarni w Dolaszewie.
Co do cegielni w Kotuniu to mam taką ciekawostkę - lokomotywka z tej cegielni po jej likwidacji w pierwszej połowie lat 90. została kupiona przez cegielnię w Wysokiej. Może jeszcze tam jest. Prawdopodobnie była to Wls40/50 albo coś w tym rodzaju.
Co do cegielni w Kotuniu to mam taką ciekawostkę - lokomotywka z tej cegielni po jej likwidacji w pierwszej połowie lat 90. została kupiona przez cegielnię w Wysokiej. Może jeszcze tam jest. Prawdopodobnie była to Wls40/50 albo coś w tym rodzaju.
waskotoröwka w Kotuniu
Cegielnia w Kotuniu ( Ziegelwerk Kattun ) posiadała 3 km torów koleji polnej ( Feldbahngleis ). Tory te znajdowały się w piecu pierścieniowym i wokół niego, a następnie przez Kotuń dochodziły do torów koleji państwowej ( Reischbahnanschluß ).
Szanowny Adamie dziękuję za wiadomości, ale niestety proszę o wyjaśnienie, co oznacza, że tory znajdowały się "w piecu pierścieniowym"? Czy to znaczy, że tory wąskotorówki dochodziły do samej cegielni? Ostatnio byłem w Kotuniu poszukać śladów wąskotorówki - oprócz wspominanej już wielokrotnie rampy znalazłem kilka kawałków tórów wąskotorówkowych stanowiących fragment ogrodzenia pola przy strumieniu Kotuń. Ciekawe, do kogo należy pole, bo może warto by było jakoś zabezpieczyć ostatnie ślady cegielni (bo ta została ostatnio zburzona doszczętnie)
Pozdrawiam!
Pozdrawiam!
Waskotoröwka Kotun
Wąskotorówka znajdowała się na terenie cegielni i dochodziła do rampy. Piec pierścieniowy to obiekt w którym znajdowały się komory do wypalania cagieł, do tego obiektu wjeżdżała wąskotorówka. Architektem tej cegielni był Max Popp, szkoda że nic z niej nie pozostało. Pozdrawiam
Waskotoröwka
Ostatnio przeczytałem że przy budowaniu dróg bardzo dużą pomocą służyły wąskotorówki. Otóż były one montowane wzdłuż drogi, która miała być utwardzona i służyła do dostarczania materiału. Po zakończeniu prac przenoszono ją wraz z torami na inne odcinki które miały być budowane. Pozdrawiam.
Oto rzeczona fotka. Pierwsze skojarzenie to rzeczywiście kanał oczystkowy. Miejsce to znaleźliśmy tuż obok gruzów znajdujących się na wzniesieniu. Zresztą pozostałości po różnych budynkach jest w tym rejonie sporo. Niektóre zapewne kryją w sobie tajemnice kotuńskiej wąskotorówki.
A to fragmenty rampy. Tuż obok niej znaleźć można resztki starych drewnianych podkładów.
A to fragmenty rampy. Tuż obok niej znaleźć można resztki starych drewnianych podkładów.
Mój Tata pracował przez ostatnie lata przed likwidacją w cegielni kotuńskiej. Zna też ludzi, którzy posiadają dokumentację dotyczącą kolejki: stanu taboru itp. Jak znajdzie czas (i telefon) to się do nich odezwie, dzięki czemu i ja się coś dowiem i z Szanownymi Frumowiczami się podzielę :lol:
A co do wspomnianego przez drsteina kanału oczystkowego, to miałbym pewne wątpliwości (ale specjalstą w tej dziedzinie nie jestem). Mam nadzieję, że nie dostanę za to ostrzeżenia od admina, ale proszę o poinformowanie mnie na priva, gdybyście się Państwo jescze kiedyś wybierali w rejon ładowni Kotuń.
I jeszcze jedno - po drodze z pobliskiego zdjęciom przejazdu kolejowgo do samej wioski można się doszukac kilku fragmentów torów :!: przynajmniej były one dobrze widoczne jeszcze we wrześniu tego roku.
Pozdrawiam serdecznie i proszę o kontakt.
A co do wspomnianego przez drsteina kanału oczystkowego, to miałbym pewne wątpliwości (ale specjalstą w tej dziedzinie nie jestem). Mam nadzieję, że nie dostanę za to ostrzeżenia od admina, ale proszę o poinformowanie mnie na priva, gdybyście się Państwo jescze kiedyś wybierali w rejon ładowni Kotuń.
I jeszcze jedno - po drodze z pobliskiego zdjęciom przejazdu kolejowgo do samej wioski można się doszukac kilku fragmentów torów :!: przynajmniej były one dobrze widoczne jeszcze we wrześniu tego roku.
Pozdrawiam serdecznie i proszę o kontakt.
Będziemy wdzięczni za każdą informację! A jeżeli udałoby się zdobyć jakąś fotkę z okresu świetności kolejki to już w ogóle byłoby super! Zastanawialiśmy się, czy ktoś w ogóle posiada takie zdjęcia.karpil pisze:Mój Tata pracował przez ostatnie lata przed likwidacją w cegielni kotuńskiej. Zna też ludzi, którzy posiadają dokumentację dotyczącą kolejki: stanu taboru itp. Jak znajdzie czas (i telefon) to się do nich odezwie, dzięki czemu i ja się coś dowiem i z Szanownymi Frumowiczami się podzielę
-
- PRZYJACIEL
- Posty: 2009
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Podziękowano: 2 razy
- Kontakt:
Czy te fragmenty miałeś na myśli?karpil pisze:Ostatnio byłem w Kotuniu poszukać śladów wąskotorówki - oprócz wspominanej już wielokrotnie rampy znalazłem kilka kawałków tórów wąskotorówkowych stanowiących fragment ogrodzenia pola przy strumieniu Kotuń. Ciekawe, do kogo należy pole, bo może warto by było jakoś zabezpieczyć ostatnie ślady cegielni (bo ta została ostatnio zburzona doszczętnie)
Pozdrawiam!
Można by zapytać sołtysa(acz nie wiem czy jest i gdzie mieszka, ale to raczej nie problem by ustalić).Być może słupki te wchodzą w skład mienia wiejskiego/gminnego.
Re: Wąskotorówka w Kotuniu
Witam.
Zamieszczam zrzut z mapy WIG-owskiej, linii wąskotorowej Kotuń - Pila Towarowa. Zamieszczam również mapę z przebiegiem linii wąskotorowej Dolaszewo PKP - Żwirownia Skrobek PGR. W kwestii przypomnienia: poszukuję informacji na temat taboru jaki kursował na tychże liniach?
Zamieszczam zrzut z mapy WIG-owskiej, linii wąskotorowej Kotuń - Pila Towarowa. Zamieszczam również mapę z przebiegiem linii wąskotorowej Dolaszewo PKP - Żwirownia Skrobek PGR. W kwestii przypomnienia: poszukuję informacji na temat taboru jaki kursował na tychże liniach?
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.