Co z pilskim samolotem?
: 15 kwie 2005, 18:12
Plan przebudowy pilskiego centrum przewiduje możliwość usunięcia pomnika samolotu. Sam samolot wpisał się trwale w wizerunek naszego miasta. Został postawiony w 1952 roku i jak łatwo można policzyć ma już 53 lata. We wcześniejszym swoim wyglądzie pomalowany był na srebrno, a obecnie pomalowano go na barwy NATO-wskie.
Mig-15 to właściwa nazwa tego samolotu, a według nazewnictwa polskiego ta nazwa brzmi Lim-1. W czasach zimnej wojny NATO-wskie określenie tego typu samolotu brzmiało :Fagot:. Samolot Mig-15 swój pierwszy lot odbył w grudniu 1947 roku. Jest to myśliwiec przechwytujący.
Pozwoliłem sobie na krótkie przedstawienie sylwetki tego samolotu celem zobrazowania tego że jest już on w sumie zabytkiem. Jeśli ma on zostać w trakcie planowanego nowego zagospodarowania ulic Drygasa i Boh. Stalingradu przeniesiony, to jak myślicie gdzie on mógłby zostać postawiony? Nie wyobrażam sobie jednak tego że mógłby zniknąć z naszego miasta. Jako przykład podam sprawę czarnkowskiego czołgu. Przez wiele lat czołg był solą w oku czarnkowian, obecnie pojawiła się możliwość likwidacji tego pomnika. Jednak niespodziewanie czołg znalazł swoich obrońców którzy chcą aby pozostał tam gdzie stoi. Miasto woli go jednak przekazać albo w ręce poznańskiego lub warszawskiego muzeum. Podam jeszcze że jest to naprawdę unikalny egzemplarz T-34, a to dlatego że wyprodukowano go w czasie wojny. Większość czołgów które można zobaczyć w muzeach to egzemplarze powojenne. Może jeszcze ktoś zna lub pamięta jak nasz Mig zawitał na pomnik.
Przedstawię jeszcze krótką charakterystykę naszego samolotu.
MiG-15 zaskoczył zachód w czasie wojny koreańskiej (1950 -1953). Ustępował jednak F-86 Sabre. Wolnonośne skrzydła średniopłata o skosie 35 stopni i bardzo duże usterzenie kierunku umożliwiło budowę krótkiego kadłuba (a tym samym pozwoliło uzyskać najkorzystniejszą długość rury wylotowej silnika) przy równoczesnej wysokiej skuteczności sterów.
I-310 z silnikiem RD-45, kopią Rolls-Royce Nene, odbył swój pierwszy lot w grudniu 1947 jak już wspominałem. Zbudowano co najmniej 5000 jednomiejscowych MiG-15 i znaczną ilość dwumiejscowych MiG-15 UTI w układzie tandem.
Dane techniczne:
MiG-15
- jednomiejscowy, myśliwiec przechwytujący
- rozpiętość: 10,08 m
- długość: 10,04 m
- napęd: silnik odrzutowy RD-45F o ciągu 22,2 kN 2270 kG)
- uzbrojenie: 1 działko 37 mm i 2 działka 23 mm
- masa startowa: 4806 kg
- prędkość maksymalna: 1030 km/h na wysokości 3000 m
- zasięg: 1420 km
Mig-15 to właściwa nazwa tego samolotu, a według nazewnictwa polskiego ta nazwa brzmi Lim-1. W czasach zimnej wojny NATO-wskie określenie tego typu samolotu brzmiało :Fagot:. Samolot Mig-15 swój pierwszy lot odbył w grudniu 1947 roku. Jest to myśliwiec przechwytujący.
Pozwoliłem sobie na krótkie przedstawienie sylwetki tego samolotu celem zobrazowania tego że jest już on w sumie zabytkiem. Jeśli ma on zostać w trakcie planowanego nowego zagospodarowania ulic Drygasa i Boh. Stalingradu przeniesiony, to jak myślicie gdzie on mógłby zostać postawiony? Nie wyobrażam sobie jednak tego że mógłby zniknąć z naszego miasta. Jako przykład podam sprawę czarnkowskiego czołgu. Przez wiele lat czołg był solą w oku czarnkowian, obecnie pojawiła się możliwość likwidacji tego pomnika. Jednak niespodziewanie czołg znalazł swoich obrońców którzy chcą aby pozostał tam gdzie stoi. Miasto woli go jednak przekazać albo w ręce poznańskiego lub warszawskiego muzeum. Podam jeszcze że jest to naprawdę unikalny egzemplarz T-34, a to dlatego że wyprodukowano go w czasie wojny. Większość czołgów które można zobaczyć w muzeach to egzemplarze powojenne. Może jeszcze ktoś zna lub pamięta jak nasz Mig zawitał na pomnik.
Przedstawię jeszcze krótką charakterystykę naszego samolotu.
MiG-15 zaskoczył zachód w czasie wojny koreańskiej (1950 -1953). Ustępował jednak F-86 Sabre. Wolnonośne skrzydła średniopłata o skosie 35 stopni i bardzo duże usterzenie kierunku umożliwiło budowę krótkiego kadłuba (a tym samym pozwoliło uzyskać najkorzystniejszą długość rury wylotowej silnika) przy równoczesnej wysokiej skuteczności sterów.
I-310 z silnikiem RD-45, kopią Rolls-Royce Nene, odbył swój pierwszy lot w grudniu 1947 jak już wspominałem. Zbudowano co najmniej 5000 jednomiejscowych MiG-15 i znaczną ilość dwumiejscowych MiG-15 UTI w układzie tandem.
Dane techniczne:
MiG-15
- jednomiejscowy, myśliwiec przechwytujący
- rozpiętość: 10,08 m
- długość: 10,04 m
- napęd: silnik odrzutowy RD-45F o ciągu 22,2 kN 2270 kG)
- uzbrojenie: 1 działko 37 mm i 2 działka 23 mm
- masa startowa: 4806 kg
- prędkość maksymalna: 1030 km/h na wysokości 3000 m
- zasięg: 1420 km