Strona 1 z 2

Pilskie bocznice

: 07 mar 2007, 23:14
autor: SA108
Dawno nie zakładałem nowych tematów, a więc najwyższy czas nadrobić zaległości... Zrobiłem spis wszystkich bocznic do zakładów przemysłowych istniejących teraz i dawnej w Pile. Oczywiście uzupełnienia i poprawki są mile widziane, jak również zdjęcia. Bocznice pogrupowałem według linii kolejowych od których odchodzą:

dworzec towarowy i linia Piła-Krzyż:
- do magazynów przy ul. Towarowej - rozebrany odcinek za ul. Zygmunta Starego i przejazd przez nią
- do ZNTK/Winkowskiego - istnieje, czynna, zakład nie posiada swoich lokomotyw
- do Prefbetu - czynna, mają SM03

linia Piła - Szczecinek:
- do lotniska - rozgałęziała się na trzy bocznice: do MPS-II, PWL i do kotłowni. Bocznica do kotłowni na pewnym odcinku była dwutorowa (drugi tor jest już rozebrany). Bocznica do MPS rozebrana. Pozostałe bocznice w miarę kompletne, poza niezbyt dużym ubytkiem niedaleko za Piłą Północ i zaasfaltowanym przejazdem na bocznicy do kotłowni.
- do roszarni i Izolacji - w większości rozebrana, istnieje fragment toru na terenie roszarni i przejazd przez al. Wojska Polskiego

dworzec osobowy i linia Piła - Ujście:
- do gazowni - zachowany niewielki fragment toru na terenie gazowni
- do przesypowni cementu - czynna, zakład posiada dwie lokomotywy: 401Da-043 i SM03-633 (ta druga to już wrak)
- do Chemitexu - rozebrana

linia Piła - Poznań:
- do rozlewni spirytusu - rozebrana
- do elektrowni - rozebrana (przy ul. Walki Młodych stoi jeszcze krzyż św. Andrzeja)

linia Piła - Bydgoszcz:
- do ZPZ nr 2 - rozebrana
- do RDM - czynna; zakład nie posiada swojego taboru

linia Piła - Złotów:
- do ZPZ - częściowo rozebrana; zachowały się dwa rozjazdy, część torów na terenie zakładu i garaż dla lokomotywki
- do WOSS-u - istnieje, nieczynna
- dalej rozpoczyna się cały system bocznic w rejonie ul. Kossaka, z których tylko jedna jest
czynna:
* do jakiegoś zakładu przed ul. Kossaka (muszę sprawdzić co to było) - istnieje, nieczynna
* do jakiegoś zakładu za ul. Kossaka, po lewej stronie (jak wyżej) - istnieje, nieczynna
* do składu węgla - istnieje, nieczynna
* do kombinatu budowlanego - rozebrana
* do jednostki wojskowej przy al. Powstańców Wlkp. - rozebrana
* do Nafty - czynna, mają swoją lokomotywkę, bodajże Ls60
- do Philipsa - czynna, też mają swoją lokomotywkę, SM03/409Da (nie wiem dokładnie co, bo nigdy nie miałem okazji przyjrzeć się jej z bliska).

I to by było na tyle ;)

: 07 mar 2007, 23:33
autor: MiReK
Przy bocznicy PWL wysypywano węgiel. Zdarzyło się nie raz opróżnianie wagonów mi podczas służby wojskowej (byłem mechanikiem na PWL-u).
Widziałem mapę z której wynika że tory na Jastrowie kiedyś biegły tak jak teraz bocznica na lotnisko.

: 08 mar 2007, 07:00
autor: karpil
Co do Prefbetu - "podobno" należy zastąpić "na pewno" - sam widziałem tam SM03 (chociaż nie dam głowy, jakie dokładnie miała oznaczenie, bo na teren zakładów nie wchodziłem, a transporty na Piłę Główną Towarową są kilka razy w tygodniu w godzinach przedpołudniowych) - mam fotkę, jakby co...

Co do Philipsa, chyba SM03 (swego czasu stała przy samym płocie koło przystanku Piła Podlasie, nie wiem, czy nadal się tam znajduje...)

I jeszcze jedno, trudno to nazwać bocznicą, ale swego czasu istniało odgałęzienie od Piły Głównej Towarowej do "rampy kotuńskiej", z której kursowała wąskotorówka do cegielni w Kotuniu (szczegółów na razie brak, ale działam w tym kierunku ;) )

Pozdrawiam

: 08 mar 2007, 20:30
autor: SA108
Widziałem mapę z której wynika że tory na Jastrowie kiedyś biegły tak jak teraz bocznica na lotnisko.
Dokładnie. Tylko, że nie wiem kiedy przesunięto tory w obecne miejsce. Na pewno gdzieś między 1956 r. a latami osiemdziesiątymi ;)
Co do Prefbetu - "podobno" należy zastąpić "na pewno" - sam widziałem tam SM03 (chociaż nie dam głowy, jakie dokładnie miała oznaczenie, bo na teren zakładów nie wchodziłem, a transporty na Piłę Główną Towarową są kilka razy w tygodniu w godzinach przedpołudniowych) - mam fotkę, jakby co...
Dzięki, poprawiłem :) Jeśli masz fotkę samej lokomotywki to z chęcią bym zobaczył.

: 08 mar 2007, 21:09
autor: karpil
Co do przesuwania torów na Ppn, to było to robione kilka razy (widać to zresztą po podsypce, którą można znaleźc w kilku miejscach w lesie koło nastawni). Zresztą z tego co wiem od dawnego dyżurnego ruchu na Ppn, to zmieniano też wielokrotnie układ zwrotnic, a nawet planowano całkowitą likwidację posterunku. Na razie jednak do tego nie dojdzie, bo pieniędzy brak...

A co do bocznicy na lotnisku, to czy nie prowadziła ona do zakładów Albatrosa?

A zdjęcie... mogę przesłać na maila, bo nie przeszedłem jeszcze etapu wstawiania zdjęć na forum :lol:

Pozdrawiam i przy okazji składam najlepsze życzenia urodzinowe (chyba przede wszystkim powodzenia na maturze...)

: 09 mar 2007, 15:05
autor: SA108
Linia do Jastrowia za PPn przed wojną biegła prosto, tak jak początkowy odcinek obecnej bocznicy do lotniska. Dopiero od niej odgałęziała się bocznica do Albatrosa:

Obrazek

Oczywiście bocznica do zakładów Albatros, powstała jeszcze w latach I wojny światowej, to ta, która teraz kończy się na placu obok kotłowni (tej rozbieranej od paru miesięcy). Wtedy kończyła się przy istniejącej do dziś rampie kawałek za głównym wjazdem na lotnisko. Przedłużono ją pewnie dopiero po zbudowaniu kotłowni w 1987 r.
Bocznica do PWL-u powstała pewnie jeszcze przed 1945 r., w trakcie rozbudowy lotniska podczas II wojny światowej (podobnie jak sam PWL). Natomiast niewiele wiem o trzeciej bocznicy, która prowadziła do MPS-II (magazynów paliw przy "dużej" grupie schronohangarów). Z całą pewnością była już powojenna. Nie jest już zaznaczana na planach lotniska z lat 90., więc pewnie została rozebrana wcześniej. Na mapkach wygląda to tak:

Obrazek
Ta bocznica ma dosyć dziwny, łukowaty przebieg, więc można sądzić, że zbudowano ją już po rozbiórce niewykorzystywanej części starej linii do Jastrowia. Ale to trzeba by sprawdzić na miejscu.
A zdjęcie.. mogę przesłac na maila, bo nie przeszedłem jeszcze etapu wstawiania zdjęc na forum
To ja bym poprosił na sa108@gazeta.pl
Pozdrawiam i przy okazji składam najlepsze życzenia urodzinowe (chyba przede wszystkim powodzenia na maturze..)
Dzięki ;)

P.S. Znalazłem coś takiego:
http://groups.google.pl/group/pl.misc.k ... 3f2eda19a2

: 09 mar 2007, 20:36
autor: MiReK
Była kiedyś wąskotorówka przy cegielni między ul. Polną , Motylewską są tam glinianki głębokie wykopy (podobno zatopione są tam wagoniki).

Re: Pilskie bocznice

: 11 mar 2007, 12:15
autor: d-t-x
SA108 pisze:* do jakiegoś zakładu przed ul. Kossaka (muszę sprawdzić co to było) - istnieje, nieczynna
* do jakiegoś zakładu za ul. Kossaka, po lewej stronie (jak wyżej) - istnieje, nieczynna
* do składu węgla - istnieje, nieczynna
Niedawno (jakieś 1,5 miesiąca temu) widziałem na przejeździe kolejowym koło basenu "Wodnik" SM42 pchająca kilka (3 lub 4) wagonów towarowych.

Re: Pilskie bocznice

: 11 mar 2007, 17:50
autor: SA108
d-t-x pisze:Niedawno (jakieś 1,5 miesiąca temu) widziałem na przejeździe kolejowym koło basenu "Wodnik" SM42 pchająca kilka (3 lub 4) wagonów towarowych.
To do "Nafty". Pociągi jeżdżą tam rzadko, ale jeżdżą ;)

: 11 mar 2007, 19:36
autor: MiReK
W Philipsie lokomotywka stoi w malej zajezdni. Jeden tor prowadzi do rampy załadunkowej przy magazynie, drugi
do hali w której wyładowuje się piasek do huty.

: 31 mar 2007, 19:14
autor: Bocian
Na starych mapach są jeszcze bocznice za Dworcem Celnym - równolegle lub prawie równolegle do torów bydgoskich. Istnieją jeszcze pozostałości nasypów aż do obwodnicy.

: 01 kwie 2007, 11:27
autor: SA108
Nie wypisałem tych bocznic na mojej liście, bo uwzględniłem tam tylko bocznice zakładowe. W latach 90. prawie w całości je rozebrano, zostały tylko dwa przejazdy przez ul. Dworzec Celny. Na łące za zabudowaniami dworca leży parę stert betonowych podkładów.

: 21 kwie 2007, 19:48
autor: ziolek
Nie wiem czy ktoś na tym forum o tym pisał, ale jeden z moich "panów informatorów" ;) twierdzi, iż swego czasu bocznica prowadziła także do skupu złomu znajdującego się w bazie GS-u przy ul. Poznańskiej.
Skup ten jak się okazało po wojnie miał niemało pracy. Po wojnie ludzie w kolejce ustawiali się by moć sprzedać złom pochodzących w pilskich gruzów. Początkowo w takim niezorganizowanym "odgruzowywaniu" pracowały rownież dzieci. Poźniej wprowadzono zakaz uczestniczenia dzieci w takich pracach. To taka mała anegdotka przy okazji bocznicy.

Re: Pilskie bocznice

: 26 lip 2007, 15:11
autor: SA108
SA108 pisze:- do Philipsa - czynna, też mają swoją lokomotywkę, SM03/409Da (nie wiem dokładnie co, bo nigdy nie miałem okazji przyjrzeć się jej z bliska).
Obrazek
To jednak 409Da, chociaż oznaczenie ma trochę nieprawidłowe ;)
Czy ktoś ma może fotkę lokomotywki z Nafty?
Poza tym zapomniałem o jeszcze jednej bocznicy - swoją bocznicę (i to czynną) ma skup złomu na końcu ul. 14 Lutego.

: 01 wrz 2007, 19:26
autor: Rekkeswind
A można wiedzieć, z którego roku ta mapka?

Obrazek

: 03 wrz 2007, 08:30
autor: RR
To polska mapa sztabowa z roku 1936 (wydana przez WIG), stan z lat 30-tych.

Re: Pilskie bocznice

: 02 wrz 2011, 08:55
autor: SŁOWIANIN
Witam!

Proszę o identyfikację tego sprzętu. Zdjęcie zrobione jest z masztu wiertnicy Zakładu Poszukiwań Ropy Naftowej i Gazu Piła.
Obrazek

Re: Pilskie bocznice

: 02 wrz 2011, 09:44
autor: SŁOWIANIN
Witam!
Przesyłam dwie fotki z układem torowisk na Zakładzie Remontowym pilskiej Nafty. Bocznicę wykorzystuje baza rur oraz magazyn materiałów płuczkowych firmy Diament z Zielonej Góry.
Obrazek Obrazek

Re: Pilskie bocznice

: 02 wrz 2011, 22:04
autor: Piterek
SŁOWIANIN pisze:Witam!

Proszę o identyfikację tego sprzętu. Zdjęcie zrobione jest z masztu wiertnicy Zakładu Poszukiwań Ropy Naftowej i Gazu Piła.
Obrazek
Wygląda na nieco skróconą SM03 typ fabryczny Ls150. Nie wiem tylko dlaczego część z lewej strony została "odcięta".

Re: Pilskie bocznice

: 02 wrz 2011, 23:10
autor: SA108
To jest Ls60. Dosyć stara lokomotywka i dzisiaj już rzadko spotykana (chociaż artykuł z Wikipedii trochę przesadza: "Do dziś jest eksploatowanych jeszcze kilka egzemplarzy").

Re: Pilskie bocznice

: 08 sty 2014, 13:51
autor: dudi
Na bocznicy prowadzącej do przesypowni cementu praca wre. Złomiarze rozkręcają tory. Czyżby transport kolejowy cementu już się nie opłacił?

Re: Pilskie bocznice

: 09 sty 2014, 08:55
autor: d-t-x
Piszesz o tej przesypowni zlokalizowanej przy cmentarzu?

Re: Pilskie bocznice

: 10 sty 2014, 14:48
autor: dudi
Tej przesypowni koło cmentarza już nie ma. To samo się tyczy stawków, ale tory pozostały jeszcze.

Re: Pilskie bocznice

: 01 lip 2014, 23:05
autor: maritim
Potwierdzam obserwacje Dudiego dotyczące bocznicy do przesypowni cementu. Złomiarze stopniowo demontują tory, odkręcając nakrętki, które uprzednio polewają płynem ułatwiającym ich odkręcanie. Brakuje też podkładek pod szyny i łupków, części zwrotnic etc. Ciekawe co na to właściciel...? Do kogo należy ta bocznica?

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Re: Pilskie bocznice

: 02 lip 2014, 21:42
autor: mariusz1983
Taka sama rzecz dzieje się z bocznicą, która prowadziła na lotnisko.