Schneidemuhl 1929 - album

Okres gdy miasto było pod zaborem pruskim czyli 1772-1807 i 1815-1871, oraz w granicach Rzeszy Niemieckiej czyli 1871-1945.
Awatar użytkownika
sisman
Posty: 81
Rejestracja: 01 paź 2007, 22:18
Lokalizacja: Gut Grunthal
Polubiono: 3 razy

Schneidemuhl 1929 - album

Post autor: sisman »

Polecam album foto wydany w 1929 roku.

zdjecie_6514.jpg
zdjecie_6515.jpg
zdjecie_6516.jpg
zdjecie_6517.jpg


zdjecie_6518.jpg
zdjecie_6519.jpg
zdjecie_6520.jpg
zdjecie_6521.jpg


zdjecie_6522.jpg
zdjecie_6524.jpg
zdjecie_6525.jpg


zdjecie_6526.jpg
zdjecie_6528.jpg


Jak i reklamy pilskich rzemieślników:
zdjecie_1931.jpg
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1058
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy
Polubiono: 1 raz

Album

Post autor: adam »

Imponujące, aż nerwy ponoszą gdy sie widzi co komuniści zrobili z tego miasta po 1945 r .
Czy na jednym z tych zdjęć jest uwidoczniona dzisiejsza przychodnia lekarska na ulicy Okrzei?
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
sisman
Posty: 81
Rejestracja: 01 paź 2007, 22:18
Lokalizacja: Gut Grunthal
Polubiono: 3 razy

Post autor: sisman »

Raczej bym nie zwalał całej winy na komuchów - angole przyłożyli też nieźle w 44'tym, a i trzytygodniowe walki też zrobiły swoje. W końcu na nazwę Festung trzeba było zasłużyć.

Ad rem: karta 25 to przychodnia
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1058
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy
Polubiono: 1 raz

Album

Post autor: adam »

Zniszczenia wojenne są dla mnie zrozumiale, lecz styl i charakter odbudowy nie był przecież normalny.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
sisman
Posty: 81
Rejestracja: 01 paź 2007, 22:18
Lokalizacja: Gut Grunthal
Polubiono: 3 razy

Post autor: sisman »

To zależy od punktu widzenia.
W Pile w 1946 było 1500 mieszkańców, w 1957 niecałe 26 tys., a przed 39' mieszkańców było ok. 80 tys. Dla kogo i kim było większość ruin odbudowywać - zwłaszcza że stolica czekała na cegłę i nie tylko.
adam
PRZYJACIEL
Posty: 1058
Rejestracja: 22 wrz 2006, 18:58
Lokalizacja: Niemcy
Polubiono: 1 raz

Album

Post autor: adam »

Wiemy wszyscy, że nawet Warszawa została odbudowana inaczej niż była zabudowana przed wojną.
Problem nie był w środkach lecz w nowym spojrzeniu na świat. Powiedzmy sobie szczerze, rządy komunistyczne chciały mieć nawet architekturę inną niż na zachodzie, stąd też żałosny wygląd naszych miast w Polsce.
Stąd też różnica w architekturze Niemiec zachodnich i wschodnich. Nie mogą się z tym do dzisiaj uporać.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1794
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Polubił: 3 razy
Polubiono: 36 razy

Post autor: SA108 »

Świetne zdjecia, zwłaszcza te z reklam. Jakby powiedział Jarosław Kaczyński - porażające :)
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 81797.html
Co to za dom na dolnym zdjęciu? Takiej ulicy jak Königsleiderstr. nigdy nie było. Może zaszedł błąd i chodzi o Königsbergerstr., czyli obecną Olsztyńską. Ciekawe czy ten dom jeszcze stoi.
Awatar użytkownika
sisman
Posty: 81
Rejestracja: 01 paź 2007, 22:18
Lokalizacja: Gut Grunthal
Polubiono: 3 razy

Post autor: sisman »

W albumie są nazwy ulic z 1929 roku.
W 36-41 (vide spis ulic) są trzy:
Königsberger Straße - Olszyńska
Königsblicker Straße - Walki Młodych
Königstraße - Roosevelta

i Kösliner Straße - Koszalińska
Awatar użytkownika
Rafal_Pila
Posty: 40
Rejestracja: 21 sie 2006, 01:13
Lokalizacja: Podlasie!

Post autor: Rafal_Pila »

Staram się unikać spamowania na forum i głównie czytam posty, ale tym razem muszę choć podziękować za wstawienie tych zdjęć, tym bardziej, że są w wysokiej rozdzielczości. Dzięki Sisman.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1794
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Polubił: 3 razy
Polubiono: 36 razy

Post autor: SA108 »

sisman pisze:W albumie są nazwy ulic z 1929 roku.
W 36-41 (vide spis ulic) są trzy:
Königsberger Straße Olszyńska
Königsblicker Straße Walki Młodych
Königstraße Roosevelta

i Kösliner Straße Koszalińska
Na mapie z 1928 roku Kösliner Straße nie ma, a Königsberger Straße jeszcze nie posiada nazwy. Ale wydaje mi się, że to może być ta druga ulica, bo w rejonie Olsztyńskiej jest taka właśnie zabudowa jak na zdjęciu.
jarek
PRZYJACIEL
Posty: 129
Rejestracja: 21 sie 2005, 21:10
Lokalizacja: Piła

Post autor: jarek »

Na mapie widać dwa strumyki, jeden na południe od torów, czyli jest to struga Farbiarska (chyba że się mylę). A drugi to jakiś płynący wzdłuż obecnej ul. Wyspiańskiego, czy coś po nim zostało, miał jakąs nazwę? Czy bajorko na placu Inwalidów ma z tym jakiś związek?
Na mapie widać taż jaki obaszr miał kiedyś ten las. Przy Wyspiańskiego widać, że był kiedyś pas ziemi bez lasu, teraz rośnie w tym miejscu las. A idąc w stornę centrum las sięgał gdzieś to dzisiejeszej ul. Słowackiego.

Pozdrawiam
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 757
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Post autor: Bocian »

Mnie na tej mapie zaciekawilo, że widać na niej zarysy budowanej dopiero teraz obwodnicy śródmiejskiej.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 1905
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Polubiono: 5 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

jarek pisze:Na mapie widać dwa strumyki, jeden na południe od torów, czyli jest to struga Farbiarska (chyba że się mylę). A drugi to jakiś płynący wzdłuż obecnej ul. Wyspiańskiego, czy coś po nim zostało, miał jakąś nazwę? Czy bajorko na placu Inwalidów ma z tym jakiś związek?
Na mapie widać taż jaki obszar miał kiedyś ten las. Przy Wyspiańskiego widać, że był kiedyś pas ziemi bez lasu, teraz rośnie w tym miejscu las. A idąc w stronę centrum las sięgał gdzieś to dzisiejszej ul. Słowackiego.
Nie wiem jak to wygląda po przeciwnej stronie, ale po stronie wschodniej torów na Szczecinek pozostał ceglany mostek i barierka tego mostku. Generalnie w lesie przy tym mostku dominują drzewa liściaste (w tym chyba osiki, wybaczcie moją ignorancje), które mogą świadczyć o tym, że jest to teren podmokły.

Fragmenty lasu przy Mickiewicza pozostały do dnia dzisiejszego. Przy okazji budowy domów Mickiewicza 97 i 99 pod koniec lat 80-tych pozostałości te znacznie uszczuplono.

Przy Wyspiańskiego na pasie, o którym Jarek piszesz wydaję mi się, że dominują drzewa w wieku... hm... 50 lat? Sporo spośród rosnących tam roślin to drzewa liściaste i krzewy.
Za torami na Wałcz widać zarazem gospodarstwo rolne i drogę do niej prowadzącą. Obecnie o tym gospodarstwie świadczą specyficzne krzaki. Sporo w tym miejscu także lejów. Czyżby zostało zniszczone w wyniku walk II wojny światowej? Pamiętajmy, że na zachodzie miasta walki te były ciężkie.
Jeśli mówimy już o wodzie.
Wydaję mi się, że również układ strumyków w Parku Miejskim uległ zmianie. Widzę także, że obecne rowy melioracyjne nie do końca pokrywają się z dawnymi strumieniami. Dołki jak i tory w okolicy Piaszczystego pozbawione są obecnie strumieni. W okolicach ul. Bema rzeka zmieniła swój bieg pozostawiając starorzecze.
Co do kolei. ;)
Nie widzę dużego i małego trójkąta. Czyżby w wyniku wspomnianej niedawno przeze mnie ustawy z 1928 te urządzenia zbudowano?
I pytanie do Bociana.
Zarysy czy po prostu drogę? Odnoszę wrażenie, że na tej mapie jednakowo zaznaczono i polne drogi i miejskie ulice.
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1794
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Polubił: 3 razy
Polubiono: 36 razy

Post autor: SA108 »

jarek pisze:Czy bajorko na placu Inwalidów ma z tym jakiś związek?
Owszem, jak widać na tej mapce:

zdjecie_1932.jpg
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 757
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Post autor: Bocian »

Ziółek, nie wiem, czy zarysy, czy polną drogę. Mi się zdaje, że tych fragmentów drogi nigdy nie było. Mam tu na myśli most kolo Okólnej (obok był jakiś, ale chyba bardziej na południe - proszę mnie poprawić) i dalej Gluchowska-Kaufland-poniżej! cmentarza na Śniadeckich do Gwdy. Na tym ostatnim odcinku drogi są pokazane o około 100 metrów bliżej centrum miasta niż w obecnych planach.

Co do przebiegu Gwdy w okolicach Bema, skłaniałbym się raczej do tego, że jej koryto przekopano. Przy zakolu do którego uchodzi Ruda, również istnieje coś, co wygląda na niedokończony przekop.
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 498
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze
Polubiono: 1 raz

Post autor: Jerzyk »

A ja tak niejako na marginesie. Kilkakrotnie otwierałem już różne mapy (publikowane na forum) i stwierdzam, że formułowicze zwracają uwagę a to na taki czy inny przebieg strugi farbiarskiej a to jakiegoś innego strumyka. A jakoś nikt nie zwraca uwagę, że czytając plany Piły stwierdzić można, że wyjazd na Trzciankę nie prowadził jak dziś. Na wiadukt, Siemiradzkiego i dalej prosto.
Stary (patrz mapy i plany z tamtych lat) wyjazd na Trzciankę prowadził ulicami (dzisiejsze nazwy) Wyspiańskiego w kierunku Kotunia a następnie przez tory, za dworcem rozrzędowym i dopiero drogą którą jeździ się do Trzcianki w dzisiejszych czasach. Tak jeździliśmy nie tylko do Trzcianki ale i do Poznania przez bodajże okres ok. 2 lat gdy Zburzono stary wiadukt drogowy nad torami dworca i budowane ten nowy po którym jeździcie do dziś.
Na tym planie wyraźnie widać ulicę Mostową (której dziś nie ma) od placu - też dziś nie istniejącego (Hindenburga) do pl. Zwycięstwa (niestety nie pamiętam niemieckiej nazwy). Jest też parę innych ciekawych ulic ale o tym może innym razem.
Bocian
PRZYJACIEL
Posty: 757
Rejestracja: 20 lip 2006, 23:20
Lokalizacja: Piła/Wrocław

Post autor: Bocian »

Jerzyk, pytanie a zarazem prośba do Ciebie: Masz może jakieś zdjęcia starego wiaduktu kolejowego?
Jerzyk
PRZYJACIEL
Posty: 498
Rejestracja: 08 gru 2006, 22:20
Lokalizacja: mazowsze
Polubiono: 1 raz

Post autor: Jerzyk »

Raczej NIE. Widzisz, gdy się wprowadzałem z gór sowich. Stwierdziłem, że to moje nowe miejsce pobytu jest dość skromne abym przetrzymywał karton (po margarynie) starych negatywów. A bawiłem się w fotoamatora od końca lat 50-tych. I przechowywałem omal wszystkie negatywy z lat zamieszkiwania - nie tylko w Pile. I wszystkie one "wyszły" przez komin. Wrzuciłem je poprostu do kasety kominkowej i spaliłem, wraz z wieloma zdjęciami o których uznałem - "nieprzydatne". Ale byłem głupi - o sobie chyba mogę tak samokrytycznie?
Ale przepraszam bo znowu zaczynam... "żyć wspomnieniami".
Ale jest nadzieja, że znajomi moi aktualnie żyjący w Pile nie zrobili tak jak ja i coś się znajdzie. A będę w Pile z początkiem grudnia. Zatem niech żywi nie tracą nadziei... i ja też. Choć kiedyś uczono mnie, że... "nadzieja matką głupich".
Przepraszam znowu za refleksje nie związane z tematem.
ziolek
PRZYJACIEL
Posty: 1905
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
Lokalizacja: Piła
Polubiono: 5 razy
Kontakt:

Post autor: ziolek »

Bocian pisze:Ziółek, nie wiem, czy zarysy, czy polną drogę. Mi się zdaje, że tych fragmentów drogi nigdy nie było. Mam tu na myśli most kolo Okólnej (obok był jakiś, ale chyba bardziej na południe - proszę mnie poprawić) i dalej Gluchowska-Kaufland-poniżej! cmentarza na Śniadeckich do Gwdy. Na tym ostatnim odcinku drogi są pokazane o około 100 metrów bliżej centrum miasta niż w obecnych planach.

Co do przebiegu Gwdy w okolicach Bema, skłaniałbym się raczej do tego, że jej koryto przekopano. Przy zakolu do którego uchodzi Ruda, również istnieje coś, co wygląda na niedokończony przekop.
Ja natomiast zwróciłem uwagę na ul. Mickiewicza. Widać jej przedłużenia w porównaniu ze stanem obecnym.
Co do Gwdy również mam takie podejrzenia. Ale dlaczego to zrobiono?
Awatar użytkownika
SA108
MODERATOR
Posty: 1794
Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
Lokalizacja: Piła
Polubił: 3 razy
Polubiono: 36 razy

Post autor: SA108 »

Na tej mapie zaznaczono drogi, które wówczas były dopiero w planach. Zaznaczono też kilka innych dziwnych ulic, np. na terenie obecnego targowiska.
Stary (patrz mapy i plany z tamtych lat) wyjazd na Trzciankę prowadził ulicami (dzisiejsze nazwy) Wyspiańskiego w kierunku Kotunia a następnie przez tory, za dworcem rozrzędowym i dopiero drogą którą jeździ się do Trzcianki w dzisiejszych czasach.
Taki stan rzeczy był od 1934 roku, wcześniej drogą wylotową z Piły była obecna ul. Żeromskiego (na odcinku do pl. Inwalidów).
ODPOWIEDZ

Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..

Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.

Utwórz konto

Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.

Zarejestruj się

Zaloguj się