Schneidemuhl 1929 - album
Schneidemuhl 1929 - album
Polecam album foto wydany w 1929 roku.
Jak i reklamy pilskich rzemieślników:
Jak i reklamy pilskich rzemieślników:
Album
Imponujące, aż nerwy ponoszą gdy sie widzi co komuniści zrobili z tego miasta po 1945 r .
Czy na jednym z tych zdjęć jest uwidoczniona dzisiejsza przychodnia lekarska na ulicy Okrzei?
Pozdrawiam.
Czy na jednym z tych zdjęć jest uwidoczniona dzisiejsza przychodnia lekarska na ulicy Okrzei?
Pozdrawiam.
Album
Wiemy wszyscy, że nawet Warszawa została odbudowana inaczej niż była zabudowana przed wojną.
Problem nie był w środkach lecz w nowym spojrzeniu na świat. Powiedzmy sobie szczerze, rządy komunistyczne chciały mieć nawet architekturę inną niż na zachodzie, stąd też żałosny wygląd naszych miast w Polsce.
Stąd też różnica w architekturze Niemiec zachodnich i wschodnich. Nie mogą się z tym do dzisiaj uporać.
Problem nie był w środkach lecz w nowym spojrzeniu na świat. Powiedzmy sobie szczerze, rządy komunistyczne chciały mieć nawet architekturę inną niż na zachodzie, stąd też żałosny wygląd naszych miast w Polsce.
Stąd też różnica w architekturze Niemiec zachodnich i wschodnich. Nie mogą się z tym do dzisiaj uporać.
- SA108
- MODERATOR
- Posty: 1794
- Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 3 razy
- Polubiono: 36 razy
Świetne zdjecia, zwłaszcza te z reklam. Jakby powiedział Jarosław Kaczyński - porażające 
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 81797.html
Co to za dom na dolnym zdjęciu? Takiej ulicy jak Königsleiderstr. nigdy nie było. Może zaszedł błąd i chodzi o Königsbergerstr., czyli obecną Olsztyńską. Ciekawe czy ten dom jeszcze stoi.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 81797.html
Co to za dom na dolnym zdjęciu? Takiej ulicy jak Königsleiderstr. nigdy nie było. Może zaszedł błąd i chodzi o Königsbergerstr., czyli obecną Olsztyńską. Ciekawe czy ten dom jeszcze stoi.
- Rafal_Pila
- Posty: 40
- Rejestracja: 21 sie 2006, 01:13
- Lokalizacja: Podlasie!
- SA108
- MODERATOR
- Posty: 1794
- Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 3 razy
- Polubiono: 36 razy
Na mapie z 1928 roku Kösliner Straße nie ma, a Königsberger Straße jeszcze nie posiada nazwy. Ale wydaje mi się, że to może być ta druga ulica, bo w rejonie Olsztyńskiej jest taka właśnie zabudowa jak na zdjęciu.sisman pisze:W albumie są nazwy ulic z 1929 roku.
W 36-41 (vide spis ulic) są trzy:
Königsberger Straße Olszyńska
Königsblicker Straße Walki Młodych
Königstraße Roosevelta
i Kösliner Straße Koszalińska
Na mapie widać dwa strumyki, jeden na południe od torów, czyli jest to struga Farbiarska (chyba że się mylę). A drugi to jakiś płynący wzdłuż obecnej ul. Wyspiańskiego, czy coś po nim zostało, miał jakąs nazwę? Czy bajorko na placu Inwalidów ma z tym jakiś związek?
Na mapie widać taż jaki obaszr miał kiedyś ten las. Przy Wyspiańskiego widać, że był kiedyś pas ziemi bez lasu, teraz rośnie w tym miejscu las. A idąc w stornę centrum las sięgał gdzieś to dzisiejeszej ul. Słowackiego.
Pozdrawiam
Na mapie widać taż jaki obaszr miał kiedyś ten las. Przy Wyspiańskiego widać, że był kiedyś pas ziemi bez lasu, teraz rośnie w tym miejscu las. A idąc w stornę centrum las sięgał gdzieś to dzisiejeszej ul. Słowackiego.
Pozdrawiam
-
ziolek
- PRZYJACIEL
- Posty: 1905
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Polubiono: 5 razy
- Kontakt:
Nie wiem jak to wygląda po przeciwnej stronie, ale po stronie wschodniej torów na Szczecinek pozostał ceglany mostek i barierka tego mostku. Generalnie w lesie przy tym mostku dominują drzewa liściaste (w tym chyba osiki, wybaczcie moją ignorancje), które mogą świadczyć o tym, że jest to teren podmokły.jarek pisze:Na mapie widać dwa strumyki, jeden na południe od torów, czyli jest to struga Farbiarska (chyba że się mylę). A drugi to jakiś płynący wzdłuż obecnej ul. Wyspiańskiego, czy coś po nim zostało, miał jakąś nazwę? Czy bajorko na placu Inwalidów ma z tym jakiś związek?
Na mapie widać taż jaki obszar miał kiedyś ten las. Przy Wyspiańskiego widać, że był kiedyś pas ziemi bez lasu, teraz rośnie w tym miejscu las. A idąc w stronę centrum las sięgał gdzieś to dzisiejszej ul. Słowackiego.
Fragmenty lasu przy Mickiewicza pozostały do dnia dzisiejszego. Przy okazji budowy domów Mickiewicza 97 i 99 pod koniec lat 80-tych pozostałości te znacznie uszczuplono.
Przy Wyspiańskiego na pasie, o którym Jarek piszesz wydaję mi się, że dominują drzewa w wieku... hm... 50 lat? Sporo spośród rosnących tam roślin to drzewa liściaste i krzewy.
Za torami na Wałcz widać zarazem gospodarstwo rolne i drogę do niej prowadzącą. Obecnie o tym gospodarstwie świadczą specyficzne krzaki. Sporo w tym miejscu także lejów. Czyżby zostało zniszczone w wyniku walk II wojny światowej? Pamiętajmy, że na zachodzie miasta walki te były ciężkie.
Jeśli mówimy już o wodzie.
Wydaję mi się, że również układ strumyków w Parku Miejskim uległ zmianie. Widzę także, że obecne rowy melioracyjne nie do końca pokrywają się z dawnymi strumieniami. Dołki jak i tory w okolicy Piaszczystego pozbawione są obecnie strumieni. W okolicach ul. Bema rzeka zmieniła swój bieg pozostawiając starorzecze.
Co do kolei.
Nie widzę dużego i małego trójkąta. Czyżby w wyniku wspomnianej niedawno przeze mnie ustawy z 1928 te urządzenia zbudowano?
I pytanie do Bociana.
Zarysy czy po prostu drogę? Odnoszę wrażenie, że na tej mapie jednakowo zaznaczono i polne drogi i miejskie ulice.
Ziółek, nie wiem, czy zarysy, czy polną drogę. Mi się zdaje, że tych fragmentów drogi nigdy nie było. Mam tu na myśli most kolo Okólnej (obok był jakiś, ale chyba bardziej na południe - proszę mnie poprawić) i dalej Gluchowska-Kaufland-poniżej! cmentarza na Śniadeckich do Gwdy. Na tym ostatnim odcinku drogi są pokazane o około 100 metrów bliżej centrum miasta niż w obecnych planach.
Co do przebiegu Gwdy w okolicach Bema, skłaniałbym się raczej do tego, że jej koryto przekopano. Przy zakolu do którego uchodzi Ruda, również istnieje coś, co wygląda na niedokończony przekop.
Co do przebiegu Gwdy w okolicach Bema, skłaniałbym się raczej do tego, że jej koryto przekopano. Przy zakolu do którego uchodzi Ruda, również istnieje coś, co wygląda na niedokończony przekop.
A ja tak niejako na marginesie. Kilkakrotnie otwierałem już różne mapy (publikowane na forum) i stwierdzam, że formułowicze zwracają uwagę a to na taki czy inny przebieg strugi farbiarskiej a to jakiegoś innego strumyka. A jakoś nikt nie zwraca uwagę, że czytając plany Piły stwierdzić można, że wyjazd na Trzciankę nie prowadził jak dziś. Na wiadukt, Siemiradzkiego i dalej prosto.
Stary (patrz mapy i plany z tamtych lat) wyjazd na Trzciankę prowadził ulicami (dzisiejsze nazwy) Wyspiańskiego w kierunku Kotunia a następnie przez tory, za dworcem rozrzędowym i dopiero drogą którą jeździ się do Trzcianki w dzisiejszych czasach. Tak jeździliśmy nie tylko do Trzcianki ale i do Poznania przez bodajże okres ok. 2 lat gdy Zburzono stary wiadukt drogowy nad torami dworca i budowane ten nowy po którym jeździcie do dziś.
Na tym planie wyraźnie widać ulicę Mostową (której dziś nie ma) od placu - też dziś nie istniejącego (Hindenburga) do pl. Zwycięstwa (niestety nie pamiętam niemieckiej nazwy). Jest też parę innych ciekawych ulic ale o tym może innym razem.
Stary (patrz mapy i plany z tamtych lat) wyjazd na Trzciankę prowadził ulicami (dzisiejsze nazwy) Wyspiańskiego w kierunku Kotunia a następnie przez tory, za dworcem rozrzędowym i dopiero drogą którą jeździ się do Trzcianki w dzisiejszych czasach. Tak jeździliśmy nie tylko do Trzcianki ale i do Poznania przez bodajże okres ok. 2 lat gdy Zburzono stary wiadukt drogowy nad torami dworca i budowane ten nowy po którym jeździcie do dziś.
Na tym planie wyraźnie widać ulicę Mostową (której dziś nie ma) od placu - też dziś nie istniejącego (Hindenburga) do pl. Zwycięstwa (niestety nie pamiętam niemieckiej nazwy). Jest też parę innych ciekawych ulic ale o tym może innym razem.
Raczej NIE. Widzisz, gdy się wprowadzałem z gór sowich. Stwierdziłem, że to moje nowe miejsce pobytu jest dość skromne abym przetrzymywał karton (po margarynie) starych negatywów. A bawiłem się w fotoamatora od końca lat 50-tych. I przechowywałem omal wszystkie negatywy z lat zamieszkiwania - nie tylko w Pile. I wszystkie one "wyszły" przez komin. Wrzuciłem je poprostu do kasety kominkowej i spaliłem, wraz z wieloma zdjęciami o których uznałem - "nieprzydatne". Ale byłem głupi - o sobie chyba mogę tak samokrytycznie?
Ale przepraszam bo znowu zaczynam... "żyć wspomnieniami".
Ale jest nadzieja, że znajomi moi aktualnie żyjący w Pile nie zrobili tak jak ja i coś się znajdzie. A będę w Pile z początkiem grudnia. Zatem niech żywi nie tracą nadziei... i ja też. Choć kiedyś uczono mnie, że... "nadzieja matką głupich".
Przepraszam znowu za refleksje nie związane z tematem.
Ale przepraszam bo znowu zaczynam... "żyć wspomnieniami".
Ale jest nadzieja, że znajomi moi aktualnie żyjący w Pile nie zrobili tak jak ja i coś się znajdzie. A będę w Pile z początkiem grudnia. Zatem niech żywi nie tracą nadziei... i ja też. Choć kiedyś uczono mnie, że... "nadzieja matką głupich".
Przepraszam znowu za refleksje nie związane z tematem.
-
ziolek
- PRZYJACIEL
- Posty: 1905
- Rejestracja: 14 maja 2006, 17:32
- Lokalizacja: Piła
- Polubiono: 5 razy
- Kontakt:
Ja natomiast zwróciłem uwagę na ul. Mickiewicza. Widać jej przedłużenia w porównaniu ze stanem obecnym.Bocian pisze:Ziółek, nie wiem, czy zarysy, czy polną drogę. Mi się zdaje, że tych fragmentów drogi nigdy nie było. Mam tu na myśli most kolo Okólnej (obok był jakiś, ale chyba bardziej na południe - proszę mnie poprawić) i dalej Gluchowska-Kaufland-poniżej! cmentarza na Śniadeckich do Gwdy. Na tym ostatnim odcinku drogi są pokazane o około 100 metrów bliżej centrum miasta niż w obecnych planach.
Co do przebiegu Gwdy w okolicach Bema, skłaniałbym się raczej do tego, że jej koryto przekopano. Przy zakolu do którego uchodzi Ruda, również istnieje coś, co wygląda na niedokończony przekop.
Co do Gwdy również mam takie podejrzenia. Ale dlaczego to zrobiono?
- SA108
- MODERATOR
- Posty: 1794
- Rejestracja: 21 kwie 2005, 19:45
- Lokalizacja: Piła
- Polubił: 3 razy
- Polubiono: 36 razy
Na tej mapie zaznaczono drogi, które wówczas były dopiero w planach. Zaznaczono też kilka innych dziwnych ulic, np. na terenie obecnego targowiska.
Taki stan rzeczy był od 1934 roku, wcześniej drogą wylotową z Piły była obecna ul. Żeromskiego (na odcinku do pl. Inwalidów).Stary (patrz mapy i plany z tamtych lat) wyjazd na Trzciankę prowadził ulicami (dzisiejsze nazwy) Wyspiańskiego w kierunku Kotunia a następnie przez tory, za dworcem rozrzędowym i dopiero drogą którą jeździ się do Trzcianki w dzisiejszych czasach.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.