Zapomniane stacyjki...
Zapomniane stacyjki...
Na terenie naszego miasta oraz w jego najbliższej okolicy znajdowało się kilka obecnie zupełnie zapomnianych stacji kolejowych. Oto niektóre z nich:
Linia Piła - Czarnków (zbudowana w latach 1912-13):
Sosnówka (Waldschlosschen) - stacja znajdowała się w okolicach dzisiejszego nadleśnictwa Zdrojowa Góra. Nie pozostał po niej żaden ślad.
Motylewo (Küddowtal) - stacja znajdowała się na północ od skrzyżowania al. Poznańskiej i ul. Orlej. Budynek stacyjny rozebrano ok. 1995 r. Do dziś zachowały się zarośnięte kamienne fundamenty tego budynku oraz brukowana droga prowadząca do stacji.
Ługi Ujskie (Usch Hauland) - stacja znajdowała się tuż obok przejazdu kolejowego na drodze nr 11. Do dziś pozostał nasyp ze śladami peronu.
Stację w Motylewie zamknięto w 1989 r., kiedy to zlikwidowano przewozy pasażerskie na tej linii. Pozostałe dwie stacje zlikwidowano wcześniej - być może w latach 60tych lub 70tych.
Linia Piła - Tczew (zbudowana w latach 1871-73):
Płociczno (Albertsruh) - stacja znajdowała się w okolicach jeziora Płotki. Nie wiem, kiedy została zamknięta. Do dziś nie zachował się po niej żaden ślad.
Linia Piła - Czarnków (zbudowana w latach 1912-13):
Sosnówka (Waldschlosschen) - stacja znajdowała się w okolicach dzisiejszego nadleśnictwa Zdrojowa Góra. Nie pozostał po niej żaden ślad.
Motylewo (Küddowtal) - stacja znajdowała się na północ od skrzyżowania al. Poznańskiej i ul. Orlej. Budynek stacyjny rozebrano ok. 1995 r. Do dziś zachowały się zarośnięte kamienne fundamenty tego budynku oraz brukowana droga prowadząca do stacji.
Ługi Ujskie (Usch Hauland) - stacja znajdowała się tuż obok przejazdu kolejowego na drodze nr 11. Do dziś pozostał nasyp ze śladami peronu.
Stację w Motylewie zamknięto w 1989 r., kiedy to zlikwidowano przewozy pasażerskie na tej linii. Pozostałe dwie stacje zlikwidowano wcześniej - być może w latach 60tych lub 70tych.
Linia Piła - Tczew (zbudowana w latach 1871-73):
Płociczno (Albertsruh) - stacja znajdowała się w okolicach jeziora Płotki. Nie wiem, kiedy została zamknięta. Do dziś nie zachował się po niej żaden ślad.
Co do stacji Albertsruh, dokładniej to był to przystanek kolejowy, znajdowała się ona w pobliżu rowu przeciwczołgowego idącego do jeziora Płotki.
W okolicach tego przystanku został trafiony niemiecki pociąg pancerny.
Z chwilą rozbiórki jednego toru, jako że to była linia dwutorowa przystanek zlikwidowano.
Możliwe że ziemia kryje jeszcze fundamenty tejże stacyjki.
W okolicach tego przystanku został trafiony niemiecki pociąg pancerny.
Z chwilą rozbiórki jednego toru, jako że to była linia dwutorowa przystanek zlikwidowano.
Możliwe że ziemia kryje jeszcze fundamenty tejże stacyjki.
Jak już wspominałem w okolicach tego przystanku kolejowego miały miejsce ciężkie walki.
Przystanek uległ uszkodzeniom, więc powojenne władze uznały że taki przystanek nie jest potrzebny w takim miejscu z dala od najbliższej miejscowości i z chwilą demontażu jednej lini kolejowej cegła poszła na wyższe cele jakimi była odbudowa.
Myślę ze było to w pierwszych latach powojennych.
Przystanek uległ uszkodzeniom, więc powojenne władze uznały że taki przystanek nie jest potrzebny w takim miejscu z dala od najbliższej miejscowości i z chwilą demontażu jednej lini kolejowej cegła poszła na wyższe cele jakimi była odbudowa.
Myślę ze było to w pierwszych latach powojennych.
Znalazłem w necie takie zdjęcia:
Dworzec w Motylewie
Wagon akumulatorowy typu "Wittfeld" na przystanku Ługi Ujskie
Więcej zdjęć: http://www.netzekreis.de/fotoalbum/fotos_index.html
Dworzec w Motylewie
Wagon akumulatorowy typu "Wittfeld" na przystanku Ługi Ujskie
Więcej zdjęć: http://www.netzekreis.de/fotoalbum/fotos_index.html
Dzięki moim informacjom przystanki Sosnówka i Ługi Ujskie zostały dodane do programu RailMap (http://www.kolej.one.pl/mapa.php).
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
stacyjki
Stacyjka Stobno jest na http://www.pila.internetdsl.pl/stobno%2 ... index.html
Ciekawe wygląda "magazyn materiałów łatwopalnych", "lampiarnia" no i urocze miejsce "dla pań i panów". Sam budynek stacji bez remontu też już długo nie pociągnie...
Stacyjka Piła Leszków, a właściwie to co z niej zostało. Nadal jest zamieszkała. Właściwie fajne miejsce, tylko koszty ewentualnego remontu pewnie ogromne... Fotka chyba z 2004 roku.
Piła Kalina. Rozebrano już stary budyneczek. Szkoda - miał ładną architekturę w stylu Kaliny. Czy nie lepiej było go odremontować? Został tylko szyld.
Ujście - chyba 1913 r.
podobno 1945 r.
Tak wyglądały resztki zabudowy stacyjnej w 2003 r. Miejsce to jest teraz tak zapomniane, że dodam iż są to okolice obecnego salonu samochodowego Toyota (Ukleja).
Ciekawe wygląda "magazyn materiałów łatwopalnych", "lampiarnia" no i urocze miejsce "dla pań i panów". Sam budynek stacji bez remontu też już długo nie pociągnie...
Stacyjka Piła Leszków, a właściwie to co z niej zostało. Nadal jest zamieszkała. Właściwie fajne miejsce, tylko koszty ewentualnego remontu pewnie ogromne... Fotka chyba z 2004 roku.
Piła Kalina. Rozebrano już stary budyneczek. Szkoda - miał ładną architekturę w stylu Kaliny. Czy nie lepiej było go odremontować? Został tylko szyld.
Ujście - chyba 1913 r.
podobno 1945 r.
Tak wyglądały resztki zabudowy stacyjnej w 2003 r. Miejsce to jest teraz tak zapomniane, że dodam iż są to okolice obecnego salonu samochodowego Toyota (Ukleja).
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Stacyjki
Gdy byłem tam parę lat temu byłem przekonany, że ta stacyjka tak wyglądała, że to tylko jeden szchulcowy baraczek. Obok drzwi była tabliczka "Zawiadowca Stacji". Tylko śladów po torowiskach było dużo. A tu takie zaskoczenie - w 1913 ruch tam był jak w Nowym Yorku!
Ta linia chyba jest nadal używana ale tylko do Ujścia. Huta szkła coś tam przewozi. Gdyby mieć jakąś rowero-drezynę można by zrobić fajną wycieczkę do Czarnkowa i dalej przez Goraj. O ile się orientuję tory są OK, jest tylko kilka przenosek. Chyba w Kruczu jeszcze przewozi się drewno. Widziałem tam na stacji duży skład drewna. Dalej, w kierunku Roska tory już zarosła trawa i krzaki.
Ta linia chyba jest nadal używana ale tylko do Ujścia. Huta szkła coś tam przewozi. Gdyby mieć jakąś rowero-drezynę można by zrobić fajną wycieczkę do Czarnkowa i dalej przez Goraj. O ile się orientuję tory są OK, jest tylko kilka przenosek. Chyba w Kruczu jeszcze przewozi się drewno. Widziałem tam na stacji duży skład drewna. Dalej, w kierunku Roska tory już zarosła trawa i krzaki.
Re: Stacyjki
Od strony Piły pociągi jeżdżą do przesypowni cementu w Pile, Huty Szkła i jakiegoś zakładu w pobliżu portu (elewatora?) w Ujściu oraz do fabryki podkładów w Mirosławiu. Wg strony www.kolej.one.pl do Krucza od jakiegoś czasu już nic nie jeździ, towarowe jeżdżą z Rogoźna do Bzowa Goraja i Czarnkowa.
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
stacyjki
Od Mirosławia do Czarnkowa już się z pewnością nie przejedzie - torowisko przed Jabłonowem, na przejeździe kolejowym zostało zalane asfaltem. Pociąg w Czarnkowie chyba też wywołuje radość i transparenty powitalne :) Dworzec jest zamieszkały przez zupełnie postronne firmy. Możliwe, że coś dojeżdża do fabryk płyt tuż przed Czarnkowem? (z Rogoźna). Jeżeli to jest parowóz, a nie dizel to chyba fajny widok. Zjazd z Bzowa, Goraja przez górki i wąwozy z pewnością jest fotogeniczny. Poprowadzić szlak kolejowy przez takie zawiłości terenu z założeniem, że norma to około 3% pochylenia to była sztuka! Teren kształtowano w wiekszości przy pomocy konnych zaprzęgów.
Re: stacyjki
Niestety, na tej trasie nie jeździ parowóz. Parowozy w ruchu rozkładowym można spotkać już tylko w okolicach Wolsztyna. Pociąg z Rogoźna do Czarnkowa zwykle wygląda tak, jak na zdjęciu:
http://www.kolej.one.pl/foto/34/1117745488.jpg
http://www.kolej.one.pl/foto/34/1117745488.jpg
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
zapomniane stacyjki
W ten szary zimowy czas pospacerowałem z psem w okolicach stacyjki Szydłowo. Kiedyś było tam kilka dodatkowych ramp. zostały tylko nasypy. Co ciekawe stacyjka leży blisko pól - została więc kiedyś zasłonięta betonowym płotkiem aby nie nawiewało na nią śniegu. Tak przynajmniej się domyślam. W tej chwili na dość długim odcinku zostały tylko betonowe słupki. Przęsła komuś się przydały. Obenie - 11.03.2006 - stacyjka wygląda jak na zdjęciach. Oczywiście jest zamieszkała. Nawet małe przystacyjne domki są używane.
Czy ktoś może ma fotki z okresu świetności tej stacyjki?
Czy ktoś może ma fotki z okresu świetności tej stacyjki?
Ciekawych rzeczy można się dowiedzieć ze starych rozkładów jazdy zamieszczonych na stronie http://www.ostbahn.pl/srjp/?id=seckf48dne3890k3 . Wg rozkładu z 1946 r.:
- przystanek Płociczno jest jeszcze czynny (co ciekawe - widziałem mapę z 1979 r. na której ten przystanek jest ciągle zaznaczony - ale już jako nieczynny)
- nie ma przystanku Piła Podlasie - prawdopodobnie został uruchomiony dopiero po otwarciu "Lumenu"
- Piła Leszków nosi nazwę Gonie
- ruch między Dziembówkiem a Chodzieżą oraz między Piłą a Ujściem Południowym jest wstrzymany (z powodu wysadzonych mostów na Noteci)
- stacja Sosnówka nosi nazwę Staszyce.
- przystanek Płociczno jest jeszcze czynny (co ciekawe - widziałem mapę z 1979 r. na której ten przystanek jest ciągle zaznaczony - ale już jako nieczynny)
- nie ma przystanku Piła Podlasie - prawdopodobnie został uruchomiony dopiero po otwarciu "Lumenu"
- Piła Leszków nosi nazwę Gonie
- ruch między Dziembówkiem a Chodzieżą oraz między Piłą a Ujściem Południowym jest wstrzymany (z powodu wysadzonych mostów na Noteci)
- stacja Sosnówka nosi nazwę Staszyce.
Co do ciekawostek rozkładowych dodałbym jeszcze jedną - na rozkładzie z 1947 r. do Wałcza jedzie się przez Łominy i Białogórę Krajeńską. Ciekawe, skąd poloniści wymyślili te nazwy, skoro ich niemieckie odpowiedniki brzmiały Hasenberg (dla Łomin) i Wittenberg (dla Białogóry). Może w pośpiechu pomylono się albo to błąd drukarski (nie znajduję odpowiedzi).
P.S. Zadałem już to pytanie kiedyś, ale zadam jeszcze raz - gdzie można znaleźc informacje na temat historii koleji w rejonie Piły - nie licząc rozproszonych wiadomości w Piła Mówi, Roczniku Pilskim czy Roczniku Nadnoteckim oraz informacji umieszczonych na państwa stronie? Chyba nie pozostaje nic innego jak wycieczka do muzeum :wink:
I jeszcze jedno, czy wiadomo coś o przejęciu przez Interlok "Okrąglaka" (były plany utworzenia Izby Pamięci, ale jakoś ucichły)? Czy coś się w tej sprawie ruszyło? (czy w ogóle jest aktualna?). Pozdrawiam
P.S. Zadałem już to pytanie kiedyś, ale zadam jeszcze raz - gdzie można znaleźc informacje na temat historii koleji w rejonie Piły - nie licząc rozproszonych wiadomości w Piła Mówi, Roczniku Pilskim czy Roczniku Nadnoteckim oraz informacji umieszczonych na państwa stronie? Chyba nie pozostaje nic innego jak wycieczka do muzeum :wink:
I jeszcze jedno, czy wiadomo coś o przejęciu przez Interlok "Okrąglaka" (były plany utworzenia Izby Pamięci, ale jakoś ucichły)? Czy coś się w tej sprawie ruszyło? (czy w ogóle jest aktualna?). Pozdrawiam
Taka mała ciekawostka. Na mapie w Izbie Pamięci przy PLK w Poznaniu znalazłem mapę z marca 1945, a na niej ciekawe nazwy stacyjek wokół Piły.
Przytoczę jedynie te, których nazwy zmeniły się już 1945 (lub 1946 roku):
Walschloschen - Zameczek
Usch Hauland - Holendry Ujejskie
Kuddow - Grda.
Takie nazwy wynikały z zamieszania panującego w nazewnictwie w tamtym okresie i szybko zostały ujednolicone - ciekawi mnie jedynie zamieszczony na mapie przystanek Kattun (obok Stobno), chyba że to był błąd kartografa!
Pozdrawiam
Przytoczę jedynie te, których nazwy zmeniły się już 1945 (lub 1946 roku):
Walschloschen - Zameczek
Usch Hauland - Holendry Ujejskie
Kuddow - Grda.
Takie nazwy wynikały z zamieszania panującego w nazewnictwie w tamtym okresie i szybko zostały ujednolicone - ciekawi mnie jedynie zamieszczony na mapie przystanek Kattun (obok Stobno), chyba że to był błąd kartografa!
Pozdrawiam
Re: stacyjki
Ostatnio miałem okazję trochę pojeździć po terenie i właśnie byłem w Czarnkowie i Bzowie-Goraju.obserwator pisze:Od Mirosławia do Czarnkowa już się z pewnością nie przejedzie - torowisko przed Jabłonowem, na przejeździe kolejowym zostało zalane asfaltem. Pociąg w Czarnkowie chyba też wywołuje radość i transparenty powitalne :) Dworzec jest zamieszkały przez zupełnie postronne firmy. Możliwe, że coś dojeżdża do fabryk płyt tuż przed Czarnkowem? (z Rogoźna). Jeżeli to jest parowóz, a nie dizel to chyba fajny widok. Zjazd z Bzowa, Goraja przez górki i wąwozy z pewnością jest fotogeniczny. Poprowadzić szlak kolejowy przez takie zawiłości terenu z założeniem, że norma to około 3% pochylenia to była sztuka! Teren kształtowano w wiekszości przy pomocy konnych zaprzęgów.
Stacja w Czarnkowie systematycznie popada w ruinę. Zdewastowane urządzenia, perony. O dziwo semafory jeszcze nie pozwieszane.
Swoją drogą to ten dworzec musiał być kiedyś naprawdę ciekawy. Resztki architektury wskazują, że to mógłby być zabytek.
A ruch obecny na stacji to wahadło z miałem węglowym do firmy Steico (dawniej Ekopłyta). Jest to jedyny klient PKP w tym rejonie. Mniej więcej co dwa dni przybywa Rumun z węglarkami pełnymi i w drodze powrotnej zabiera pusty skład. Na stacji w Czarnkowie działa lokomotywa manewrowa zakładów Steico.
Rumun ze składem porusza się tą malowniczą, choć krótką trasą do Bozwa-Goraj. Jedzie tam na zasadzie jazdy manewrowej. Jest to praca dla klienta - Steico. Wagony są docelowo właśnie do stacji Bzowo-Goraj. Ciekawostka to info od pracowników PKP, że jeszcze w zeszłym roku w Bzowie-Goraj pracował dyżurny ruchu. Tak wygląda trasa Czrnków - Bzowo-Goraj:
Mam jeszcze filmiki z tej jakże malowniczej trasy:
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 1802&hl=pl
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 3490&hl=pl
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 4882&hl=pl
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 0150&hl=pl
http://video.google.pl/videoplay?docid= ... 3610343541
A sama stacja Bzowo-Goraj, niegdyś węzłowa, dziś popada w ruinę.
Więcej zdjęć z tych stacyjek - zapraszam do oglądania:
http://Piterekpila.fotosik.pl/albumy/83711.html
http://Piterekpila.fotosik.pl/albumy/83719.html
http://Piterekpila.fotosik.pl/albumy/83723.html
Re: stacyjki
To radziecka lokomotywa TGM40 wyprodukowana w Kambarskiej Fabryce Pojazdów w 1989 r. Do Polski dostarczono bodajże tylko 9 takich pojazdów. Taki sam typ jest (albo był do niedawna) w Pesie w Bydgoszczy.
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.