faktypilskie.pl pisze:
Starosta Tamas: Zwracamy lotnisko Skarbowi Państwa
Na sesji w dniu 30 grudnia radni powiatowi zajmą się uchwałą w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się własności nieruchomości Powiatu Pilskiego, wchodzących w skład byłego lotniska wojskowego w Pile, przekazanych powiatowi umowami darowizny z 27 listopada 2009 roku oraz 22 stycznia 2014 roku.
Powiat Pilski w celu założenia i rozpoczęcia działalności lotniska użytku publicznego nabył umową darowizny w dniu 27 listopada 2009 roku od Skarbu Państwa nieruchomości o ogólnej powierzchni 179,2291 ha w celu modernizacji i rozbudowy lotniska cywilnego użytku publicznego. Grunty te stanowią centralną część obszaru, jaki zajmowało byłe lotnisko wojskowe.
Decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 stycznia 2012 roku, lądowisko Piła wpisane zostało do ewidencji lądowisk pod nr 101, jako lądowisko przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych w dzień i w nocy z drogą startową o nawierzchni sztucznej o dopuszczalnej masie startowej MTOM do 5700 kg.
W celu rozbudowy lotniska cywilnego użytku publicznego w Pile, w dniu 22 stycznia 2014 roku umową darowizny Wojewoda Wielkopolski darował na rzecz Powiatu Pilskiego dodatkowe nieruchomości, które powiększyły teren lotniska o kolejne 114,795 ha nieruchomości, zabudowanych w większości przez dawne wojskowe schronohangary. Część zabudowań na tych gruntach jest obecnie dzierżawiona podmiotom zewnętrznym - jest to kontynuacja umów dzierżawy zawartych wcześniej przez Agencję Mienia Wojskowego. Nabycie kolejnych nieruchomości przyległych do przekazanego terenu lotniska umożliwiało powiększenie obszaru strefy lotniskowej w celu zwiększenia potencjału ekonomicznego przyszłego zarządcy lotniska.
Zgodnie z ustawą o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, nieruchomości nabyte przez jednostkę samorządu terytorialnego [w tym przypadku Powiat Pilski – red] mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy albo użyczenia co najmniej na 30 lat, wyłącznie na rzecz podmiotu zakładającego lub zarządzającego lotniskiem użytku publicznego, jeżeli jednostka ta sama nie zakłada lotniska cywilnego użytku publicznego. Przytoczony przepis wyklucza możliwość wydzierżawiania nabytego w drodze darowizny od Skarbu Państwa terenu lotniska podmiotowi innemu, niż zakładający lub zarządzający lotniskiem. Dokonanie darowizny ww. nieruchomości zostało obłożone obowiązkiem utrzymania lotniczego charakteru tego terenu. Jedynym rodzajem wykorzystania nieruchomości jest konieczność poszerzenia dalszej działalności lotniczej.
Warunki darowizny przewidują również wykorzystanie lotniska w Pile przez państwowe statki powietrzne. Doraźne wykorzystanie tego obiektu w sytuacjach szczególnych może również dotyczyć Sił Zbrojnych RP.
Zarząd Powiatu podejmował działania mające na celu zwiększenie zabezpieczenia mienia i kontroli sposobu jego wykorzystywania, w ramach których m.in. obszar ten został oznakowany i zamknięte zostały wjazdy na teren lotniskowy dla osób nieuprawnionych. W 2010 roku wykonano remont dachu i instalacji odgromowej na budynku tzw. „domku pilota" usytuowanym na działce ewidencyjnej nr 170. W maju 2011 roku, w związku z koniecznością likwidacji stacji transformatorowej zasilającej lotnisko w Pile, zakończono realizację budowy nowego przyłącza energetycznego do ww. budynku.
W marcu 2012 roku podjęto działania mające na celu zinwentaryzowanie systemów odwadniających terenu byłego lotniska oraz opracowanie zakresu prac niezbędnych do przywrócenia funkcjonalności systemów odwadniających wraz z kosztorysem tych prac. Kolejnym zadaniem, zrealizowanym wspólnie z Gminą Piła, było oświetlenie płyty postojowej oraz częściowego ogrodzenia terenu lotniska. Oświetlenie płyty postojowej obejmowało wykonanie przyłącza energetycznego do istniejących 14 sztuk stalowych słupów oświetleniowych wraz z remontem i montażem 26 opraw oświetleniowych. Wykonano ogrodzenie terenu lotniska od strony ul. Koszalińskiej o długości 368 mb. wraz z dwoma bramami.
Zarząd Powiatu w Pile zrealizował także zadanie pod nazwą: „Podłączenie domku pilota wraz z istniejącą instalacją wodną do sieci Miejskich Wodociągów i Kanalizacji wraz z budową studni wodomierzowej”.
W latach 2009-2014 wydatkowano kwotę 1.318.180 zł związaną z przejęciem i gospodarowaniem nabytymi na rzecz Powiatu Pilskiego nieruchomościami, w tym 783.115,55 zł były to środki własne, a 435.064,45 zł środki zewnętrzne.
Dużym obciążeniem dla budżetu powiatu w 2015 roku są planowane wydatki w kwocie 535.500 zł na zabezpieczenie i utrzymanie ww. nieruchomości, w tym podatek od nieruchomości 416.600 zł, który Powiat będzie ponosić w kolejnych latach. Konieczne będzie także zabezpieczenie w 2015 roku środków w wysokości ok. 200.000 zł na kontynuację prac rekultywacyjno-monitoringowych na terenie bazy MPS.
Natomiast planowane dochody z tytułu dzierżawy niektórych obiektów na lotnisku w 2015 roku to kwota 90.300 zł, po odprowadzeniu 30% dochodu na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.
W chwili przejęcia teren byłego lotniska wojskowego w Pile w systemie klasyfikacji lotnisk funkcjonował jako inne miejsce startów i lądowań. Aktualnie obiekt ma charakter wielofunkcyjnego lądowiska publicznego, które jest przystosowane do obsługi lotów o charakterze szkolnym, sportowym, turystycznym, biznesowym, poszukiwawczym, ratowniczym oraz usługowym w zakresie Certyfikatu Prac Lotniczych AWC oraz Certyfikatu Przewozów Lotniczych AOC. Działania w zakresie zarządzania i nadzoru operacyjnego nad lądowiskiem wykonuje Aeroklub Ziemi Pilskiej, który posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne, prawne oraz techniczne.
W latach 2013-2014 według przybliżonych danych z Aeroklubu Ziemi Pilskiej na lądowisku w Pile operacje statków powietrznych należących do przedsiębiorców, osób fizycznych oraz lotnictwa państwowego (wyłączając całkowicie loty Aeroklubu Ziemi Pilskiej) stanowiły 25-30%. Z lądowiska korzystało w tym okresie 20 przedsiębiorców (więcej, niż jeden raz). Z terenu powiatu pilskiego regularnie korzystało 2 przedsiębiorców, którzy wykonali łącznie około 66 akcji lotniczych (łącznie starty i lądowania). Incydentalnie z lądowiska skorzystał także trzeci przedsiębiorca z Piły. Warto podkreślić, że z pilskiego lądowiska korzystały jedynie statki powietrzne służące do transportu maksymalnie kilku osób.
Byłe lotnisko wojskowe w Pile, przejęte na mienie Powiatu Pilskiego, nie jest zarejestrowane w Rejestrze Lotnisk Cywilnych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego jako lotnisko użytku publicznego. Zarejestrowanie na tym terenie lądowiska nie oznacza, że jest ono eksploatowane jako lotnisko użytku publicznego.
Nie istnieje podmiot zakładający lotnisko użytku publicznego w Pile oraz nie istnieje podmiot zarządzający tym lotniskiem na warunkach określonych w przywołanej wyżej ustawie o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego.
Uruchomienie lotniska zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, wymagało m.in. następujących działań formalno-prawnych:
• wyboru wariantu rozwoju lotniska,
• powołania grupy zadaniowej do zarządzania procesem uruchomienia lotniska,
• określenia kroków prowadzących do powołania spółki celowej (zarządcy lotniska),
• podjęcia rozmów z potencjonalnymi udziałowcami spółki celowej do zarządzania lotniskiem i strefą okołolotniskową.
Od chwili przejęcia terenów lotniska, tj. od 2009 roku, w tym także po przejęciu dodatkowych terenów w styczniu 2014 roku, do dnia dzisiejszego nie udało się powołać chociażby podmiotu zarządzającego lotniskiem.
Działania zmierzające do uzyskania statusu lotniska użytku publicznego w Pile wspierane było zainteresowaniem i aprobatą władz miasta Piły. Miało to wyraz m.in. w planowanym utworzeniu wspólnie z Powiatem Pilskim spółki prawa handlowego do zarządzania lotniskiem i strefą przylotniskową.
Jednakże, co warto podkreślić w obowiązującym stanie prawnym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej ( Dz.U. 2011.45.236), powiaty są pozbawione możliwości tworzenia spółek handlowych i przystępowania do nich, co przewidywał poselski projekt o zmianie ww. ustawy (druk nr 1224 z dnia 8 lutego 2013 r.). Zarząd Powiatu w Pile 4 listopada 2014 roku wystąpił do wicepremiera Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem o zmianę obowiązujących przepisów, co umożliwiłoby samorządom terytorialnym, które nabyły tereny byłych lotnisk wojskowych na cele lotnictwa cywilnego, na prowadzenie działalności uzupełniającej, wspomagającej planowane inwestycje lotniskowe i racjonalne gospodarowanie przejętymi nieruchomościami.
Odpowiedzi udzielił Podsekretarz Stanu Ministerstwa Obrony Narodowej w piśmie z dnia 10 grudnia 2014 roku, w którym wskazano, że Powiat zobowiązany jest do podjęcia działań w zakresie zagospodarowania mienia zgodnie z celem darowizny, tj. rozbudowy lotniska użytku publicznego. Nie jest możliwe dzielenie darowanych nieruchomości na dwa obszary jej zagospodarowania: te przeznaczone na założenie lotniska oraz tereny okołolotniskowe przeznaczone do zagospodarowania komercyjnego wspomagające funkcjonowanie lotniska. Stwierdzono ponadto, że w przypadku uznania przez Powiat Pilski, że część darowanych nieruchomości jest zbędna na potrzeby lotniska cywilnego i może zostać zagospodarowana przez podmioty inne niż zakładający lub zarządzający lotniskiem, powinno nastąpić zrzeczenie się przez Powiat darowanych nieruchomości.
Na zlecenie Zarządu Powiatu w Pile, w kwietniu 2011 roku opracowana została kompleksowa koncepcja zagospodarowania terenów byłego lotniska wojskowego w Pile pod nazwą „Działania studyjno-koncepcyjne dla przygotowania terenów inwestycyjnych i wznowienia funkcjonowania lotniska w Pile”.
W opracowanej koncepcji założono trzy warianty rozbudowy lotniska w zależności od prognozowanego ruchu oraz środków jakimi będzie dysponować inwestor:
• Wariant I - wariant minimum, rozruchowy, który zakłada uruchomienie lotniska cywilnego umożliwiającego operowanie przewoźników ruchu General Aviation- lotnictwo korporacyjne, prace lotnicze oraz transport cargo w niewielkim zakresie (lotnisko kodu 2B) przy minimalnych niezbędnych nakładach inwestycyjnych około 25 miliona PLN, na którym byłyby realizowane loty nieregularne.
• Wariant II bardziej rozbudowany w porównaniu do wariantu I zakładający uruchomienie lotniska wyposażonego w pomoce nawigacyjne, radiowe i świetlne wymagane przy regularnym ruchu lotniczym ( lotnisko kodu 2C) zwiększający koszty o około 10 miliona PLN.
• Wariant III - lotnisko kodu 4 D zakładający rozwój lotniska umożliwiający operowanie przewoźników świadczących usługi w zakresie lotnictwa komunikacyjnego oraz obsługę przewozu towarów wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów rzędu około 250 miliona PLN.
Sytuacja finansowa Powiatu Pilskiego nie daje możliwości finansowania projektu inwestycyjnego rozbudowy lotniska. Budżet Powiatu nie ma zaalokowanych konkretnych kwot na ten cel. Wieloletnia Prognoza Finansowa Powiatu Pilskiego na lata 2014-2023 nie zawiera wydatków na przedsięwzięcie lotniskowe.
Powiat samodzielnie, bez wsparcia z zewnątrz, przy obecnym stanie budżetu, braku gwarancji pozyskania środków zewnętrznych, nie jest w stanie wyasygnować środków gwarantujących uruchomienie lotniska w narzuconych umową darowizny terminach.
Polska dysponuje obecnie 13 portami lotniczymi z regularnymi połączeniami pasażerskimi, zaliczanymi do Transeuropejskiej Sieci Transportowej: Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Katowice, Kraków, Rzeszów, Wrocław, Łódź, Bydgoszcz.
Umowa Partnerstwa jest dokumentem określającym kierunki interwencji w latach 2014-2020 trzech polityk unijnych w Polsce - Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej Wspólnej Polityki Rybołówstwa. Umowa została przyjęta przez Komisję Europejską 23 maja 2014 roku.
Zgodnie z zapisami umowy priorytetem w zakresie ruchu lotniczego są działania mające na
celu:
- ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne generowane przez transport lotniczy,
- zapewnienie rozwoju infrastruktury umożliwiającej świadczenie najwyższej jakości usług, zgodnie zobowiązującymi standardami, poprzez zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, poprawie przepustowości przestrzeni powietrznej i ograniczeniu opóźnień w ruchu lotniczym.
Dalej Umowa stwierdza, że w okresie 2014-2020 nastąpi ograniczenie wsparcia w zakresie projektów lotniczych. Kontynuowane będą jedynie działania mające na celu:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w portach lotniczych,
- rozwój systemów nawigacji.
Takie same zapisy zawiera Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Określa on, iż beneficjentami w obszarze transportu lotniczego będą wyłącznie:
- podmioty zarządzające portami lotniczymi leżącymi w sieci TEN-T,
- krajowy organ zarządzania przestrzenią powietrzną,
- służby ratownicze (ratownictwo techniczne) oraz organy administracji rządowej, podległe im urzędy i jednostki organizacyjne oraz instytuty badawcze (dla działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa w transporcie lotniczym).
Powyższe zapisy są zgodne z krajową Strategią Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) Dokument implementacyjny do tej Strategii, przyjęty przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w październiku 2014 r., nie zawiera elementów w odniesieniu do infrastruktury lotniskowej, ponieważ interwencja krajowa będzie dotyczyła bezpieczeństwa ruchu lotniczego w TEN-T, a nie budowy/modernizacji infrastruktury lotniskowej.
Dokument implementacyjny jest spójny z powyższymi dokumentami i stwierdza, że w okresie 2014-2020 nastąpi ograniczenie wsparcia w zakresie projektów lotniczych do projektów służących poprawie bezpieczeństwa, m.in. z uwagi na fakt, iż w odniesieniu do wielkości ruchu lotniczego nie obserwuje się żadnego deficytu przepustowości lotnisk cywilnych, a w latach 2010-2012 dzięki inwestycjom zaplanowanym pod kątem organizacji Euro 2012 przepustowość ta w 4 największych portach lotniczych została znacznie powiększona. Ze środków POIiŚ 2014-2020 realizowane będą inwestycje służące poprawie bezpieczeństwa i ochronie ruchu lotniczego w ramach sieci TEN-T.
Analiza powyższych dokumentów programowych jednoznacznie wskazuje, że w perspektywie finansowej 2014-2020 nie będzie możliwe wsparcie środkami unijnymi oraz krajowymi środkami publicznymi utworzenia w Pile lotniska użytku publicznego.
Projekt reaktywowania lotniska w Pile i utworzenie lotniska użytku publicznego ze względu na bardzo duże ograniczenie prawne, a także z uwagi na m.in. * obszar ciążenia lotniska w Pile pokrywający się z obszarami ciążenia lotnisk zlokalizowanych w Poznaniu, Bydgoszczy i Szczecinie, * brak dostatecznej liczby firm z dużym kapitałem będących potencjałem dla wygenerowania popytu na transport lotniczy, * niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę lotniska wymagająca dużych nakładów finansowych, * brak zdywersyfikowanej działalności gospodarczej w Pile i regionie, która pozwoliłaby na wykorzystywanie transportu lotniczego, * inwestycje na lotniskach w Poznaniu, Bydgoszczy i Szczecinie związane są ze zwiększeniem ich przepustowości - jest trudnym, a wręcz niemożliwym, do realizacji przez Powiat Pilski.
Zgodnie z art. 4g ust. 1 pkt 6 ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego na wniosek ministra właściwego do spraw transportu i Ministra Obrony Narodowej, uzgodniony przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, wojewoda odwołuje darowiznę m.in. w przypadku: * nierozpoczęcia eksploatacji lotniska cywilnego użytku publicznego w terminie 3 lat od dnia nabycia nieruchomości, * niepodjęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie 6 miesięcy od dnia nabycia nieruchomości Skarbu Państwa czynności faktycznych lub prawnych zmierzających do założenia albo rozbudowy lotniska cywilnego użytku publicznego.
Zrzeczenie się własności obdarowanych nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa nie spowoduje wygaśnięcia umów cywilnoprawnych (najmu, dzierżaw, użyczenia) dotyczących udostępnienia nieruchomości osobom trzecim.
Zgodnie z przepisem art. 4g ust. 7 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. z 2013 r., poz. 712 ze zm.) jednostka samorządu terytorialnego może zrzec się własności darowanej jej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Reprezentantem Skarbu Państwa w stosunku do tej nieruchomości jest właściwy wojewoda. Zrzeczenie się własności obdarowanych nieruchomości następuje w drodze aktu notarialnego. Zrzeczenie się nie powoduje po stronie Powiatu żadnych kosztów, np. związanych z wypłatą odszkodowania. Powiat ponosi jedynie koszty sporządzenia aktu notarialnego.
Tym samym zasadny jest zwrot terenu lotniska Skarbowi Państwa i rezygnacja z projektu utworzenia lotniska użytku publicznego.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne i celowe.
Starosta Franciszek Tamas
Źródło: www.faktypilskie.pl
Data wydania: 22 grudzień 2014