Strona 1 z 1

Nastawnia PŁC

: 18 lut 2008, 17:38
autor: karpil
Drodzy Forumowicze, ostatnio wszedłem w posiadanie kopii bardzo ciekawego planu okolic obecnego Podg Piła Północ z 1957 roku (!). Z ciekawych rzeczy mogę wymienic chociażby dokładny rozrys bocznic (już nieistniejących) do "Roszarni Lnu", Fabryki Papy (tory są, ale nieprzejezdne). Jednak na planie najciekawsze i przynajmniej dla mnie zaskakujące jest zaznaczenie (coprawda linią przerywaną) niemalże naprzeciwko Ppn nastawni PŁC ! Czy komuś coś na ten teamt wiadomo? Z moich informacji wynika, że swego czasu planowano (a przynajmniej rozważano) całkowitą likwidację Ppn, ale nic nie wiem o planowanych inwestycjach!
Proszę o wypowiedź kogoś kompetentnego ;)

Pozdrawiam

: 18 lut 2008, 18:06
autor: drstein
Dałoby się wrzucić ów plan na forum? Pamiętam, chyba dość dobrze, rozkład nieistniejących dziś bocznic. Za dzieciaka stojące tam wagony były miejscem naszych zabaw.

: 18 lut 2008, 18:40
autor: karpil
Z wrzuceniem tego planu może byc pewien kłopot, ponieważ muszę najpierw uzyskać zgodę osoby, od której go dostałem, a po drugie plan składa się z kilku skserowanych kart formatu A3, więc najpierw muszę je złożyc w jedną całość, by móc opublikować - myślę, że to kwestia do kilku dni.
Pozdrawiam

No i sprawa się wyjaśniła - po rozmowie z osobą kompetentną w sprawach ruchu kolejowego, okazało się, że zaznaczona na planie PŁC nie jest nastawnią, a jedynie semaforem należącym do nastawni PŁC, która znajdowała się tam, gdzie późniejsza PŁB. Pozostaje jedynie pytanie: gdzie w takim razie znajdowała się nastawnia PŁB?

Oto link do fragmentu planu, o którym mowa:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie informacje

: 19 lut 2008, 19:49
autor: SA108
PŁB to obecna PŁ-7 przy dworcu towarowym.

: 19 lut 2008, 22:50
autor: karpil
Z informacji z innego źródła wiem, że obecna PŁ7 była wcześniej oznaczona jako PŁA7. Szanowny Krzysztofie, skąd czerpiesz swoje informacje, bo dzięki temu może uda się nam w końcu ustalic jaka była kolejnośc oznaczeń.

Pozdrawiam

: 20 lut 2008, 14:44
autor: SA108
Faktycznie, mój błąd. Spod napisu PŁ-7 który jest namalowany na tej nastawni prześwituje jeszcze jakaś litera. Początkowo myślałem że to właśnie B, ale okazało się że z drugiej strony nastawni zupełnie wyraźnie jest napisane PŁA7. Tak więc nie wiem gdzie była PŁB ;)
Swoją drogą numeracja pilskich nastawni to ciekawy temat.

PŁC

: 20 lut 2008, 21:33
autor: p. Z
Na planie jest PŁ C oznaczenie pochodzi z sprzed pół wieku. przez ten czas dużo oznakowań zmieniło sie na koleji. Z tego co pamietam w połowie lat 70 ubiegłego wieku były oznaczenia PŁA , PŁB, PŁC oraz PŁ1, PŁ2, PŁ3, PŁ4, PŁ5, PŁ6, PŁ7. Oznaczenia PŁA, PŁB, PŁC dotyczyły to nastawni dysponujące ruchem na całej stacji Piła. Natomiast PŁ1-PŁ7 były to nastawnie wykonawcze i one miały za zadanie wykonywać polecenia nastawni PŁA-C. Natawnia PŁA w tym czsie znajdowała sie 100 metrów od wiaduktu kolejowego w stronę zachodnia. PŁB znajdowała sie [i]prawdopodobnie[/i] przy wyjezdzie z parowozowni. Obecnie jest nadal czynna. Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie. Oznaczenia PŁ1-PŁ7 zmieniały sie w zależności od spadającego ruchu pociągów. W latach 70 zamknieto już nastawnie kirującą ruchem pociągów na tory postojowe, rozładunkowe do składu CPN i magazynów spożywczych.

: 20 lut 2008, 23:49
autor: karpil
Z tego, co Pan napisał wynika, że PŁB to obecna PŁ3, czy tak? Czy posiada Pan jakieś plany z tego okresu?

Swoją drogą chciałbym jeszcze dodac, że liczby przy "PŁ" sięgały do 10 (nieistniejąca PŁ10), nie licząc PŁA11 (obecnie PŁA7). Podsumowując - spore zamieszanie w numeracji.

Pozdrawiam

: 21 lut 2008, 19:30
autor: p. Z
Poprawiam i uzupełniam moją poprzednią wiadomość. Dzisiaj zasięgąłem informację od pracownika, który pracował w latach 50-80 na stacji i był przetokowym. Po pierwsze PŁB znajdowało sie jako pierwsza nastawnia od strony Stobna. Dzisiaj nie ma już jej, rozebrana podczas likwidacji stacji towarowej w Pile. Druga poprawka to na planie oznaczenia "Ppn" faktycznie nie to "Sztopka". Była to nastawnia wybudowana przed 1945 rokiem z obsługą ręczną (przestawiania zwrotek za pomocą dzwigni na nastawni i drutów, które przestawiały zwrotnice). Natomiast oznaczenia na planie PŁC to nastawnia wybudowana podczas rozbudowy lotniska w połowie lat 50 ubiegłego wieku. Wybudowano już nastawnie, która miała przestawianie zwrotek elektrycznie. Nastawniczy przekręcał gałkę w odpowiednią stronę a silnik elektryczny, bedący przy zwrotnicy przesuwał iglicę zwrotnicy w lewo pub prawo.
Nie posiadam planów lini kolejowych węzła Pilskiego.

: 21 lut 2008, 20:37
autor: karpil
To bardzo ciekawe, o czym Pan pisze, jednak na planie, który posiadam (1981) pierwsza nastawnia od strony Stobna (rzeczywiście już nieistniejąca) to PŁ8 na kilometrze 193.0 - chyba,że wcześniej była oznaczona jako PŁB (co w sumie ma sens, bo "otwierała" ona stację towarową).

Drugie moje pytanie wiąże się z brakami w mojej wiedzy, ponieważ nie bardzo rozumiem, co ma Pan na myśli pisząc, że cyt. "na planie oznaczenia <<Ppn>> faktycznie nie to <<Sztopka>>". Jeśli byłby Pan łaskaw wytłumaczyc, co Pan przez to zdanie rozumie (czy to, że nastawnia Ppn miała obsługę ręczną?). Jeśli chodzi o PŁC, to powstała (o ile się nie mylę) w związku z budową łącznicy Ppn-Stacja towarowa (obecnie rozebranej). Jeżeli się mylę, bardzo proszę o poprawienie.

Jeżeli zaś chodzi o plany, to posiada je były naczelnik stacji Pan Ewertowski.

Re: PŁC

: 11 cze 2008, 21:48
autor: Piterek
p. Z pisze:Nastawnia PŁC znajdwała sie przy wieździe do Piły od strony Północnej (kieunek Szczecinek i Wałcz). Budynek zaznaczony na planie naprzeciwko nastawni PŁC to prawdopodobnie "Sztopka ". Budynek zajmowali pracownicy naprawiający tory od PŁC do Starej Łubianki i do Dolaszewa. Był to także skład narzędzi oraz materiałów do naprawy torowiska : kilofy, łopaty, śruby, podkładki, wózki do transportu tych materiałów. Może stała tam także drezyna o ręcznym napędzie.
Dziś natknąłem się na pozostałości budowli, na które nigdy wcześniej nie zwróciłem uwagi. Znajdują się przy posterunku Piła - Północ między torami do Wałcza i do Szczecinka. Budowla usytuowana była tuż przy torze do Wałcza. Poniżej fotki. Czy to budynek, o którym mowa powyżej?
Mnie to wygląda na dawny posterunek dróżnika (tylko czy tam był przejazd?) lub inny ruchowy. Na poprzednika podg. Piła - Północ jest nico za mały. Chyba, że to był tylko budynek za czasów, gdy nie było urządzeń scentralizowanych, a w budynku siedział nastawniczy i dyżurny ruchu lub jeden z nich. Wtedy na takim posterunku była tylko tablica zalezności kluczowych.
Pozostałości mają kształt prostokątny mniej więcej 2,5 x 3,5 m.

Obrazek Obrazek Obrazek

Miestety z tego planu to nie wynika http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/885 ... b8344.html

Zatem czym był ten budynek?

I jeszcze ciekawostka: na tym zdjęciu http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=7940 widac oznaczenia na budynku Ppn i wyraźniejsze 41. Czy to oznacza, że kiedyś ten budynek strażnicy przejazdowej był nastawnią Ppn?

: 12 cze 2008, 07:52
autor: karpil
Te fundamenty, o których Pan pisze wyglądają rzeczywiście jak posterunek dróżnika przejazdowego, co nie byłoby takie pozbawione sensu, gdyż tamtędy biegła droga do Kiebietzbruch (na jednym z planów jest nawet zaznaczona jako Kiebietzbruch Weg). Problem w tym, że na żadnym z planów nie znalazłem budynku o takowym oznaczeniu (dróżnika). Ale jeszcze zapytam kogoś bardziej kompetentnego.
Poprzednik obecnego budynku Ppn znajdował się niemal dokładnie naprzeciwko obecnie istniejącego, był budynkiem drewnianym (podobno rozebranym całkowice w latach 50., ale tego pewny nie jestem).
Co do nieistniejącego budynku, to był on różnie oznaczany - na starszych planach jako strażnica 41., a później Ppn 1 (co w sumie jest bez sensu, bo niby jaki okręg nastawczy obsługiwała, skoro zwrotki podchodziły pod nastawnię dysponującą Ppn albo pod PłB). W ostatnich latach istnienia była oznaczona znowu jako strażnica 41. Na pewno nie zastępowała Ppn (przynajmniej nic o tym nie wiem).


Pozdrawiam