Kolejowym szlakiem - fotorelacja
Kolejowym szlakiem - fotorelacja
W środę 17 sierpnia wybraliśmy się z Aragornem na wycieczkę po pilskim dworcu towarowym, ZNTK i okolicach. Oto fotorelacja z tej wyprawy (wszystkie zdjęcia wykonał ARAGORN).
Na początek - były budynek administracyjny ZNTK, zbudowany w 1907 r., odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1947 r.
Na fasadzie znajduje się orzeł oraz dawny znak PKP.
Przed budynkiem mała ciekawostka - przedwojenny hydrant wyprodukowany w Mannheim.
Z Mannheim pochodzi także ta studzienka.
A oto budynek dawnej noclegowni kolejowej przy ul. Warsztatowej, wzniesiony na początku XX w. Obecnie niszczeje...
Nad tylnym wejściem do tego budynku zachował się niemiecki napis. Więcej o nim: LINK
Na samym końcu ulicy znajduje się wieża ciśnień, jedna z czterech w Pile.
Obiekt ten znajduje się na terenie firmy produkującej ozdoby świątecznie, więc nie mieliśmy okazji przyjrzeć się mu bliżej.
Dwa przejazdy kolejowe na ul. Wyspiańskiego. Na pierwszym planie linia towarowa Piła Główna-Piła Północ, w głębi linia Piła-Szczecinek. Jeszcze w zeszłym roku przy tym drugim przejeździe stała nastawnia.
A to już wiadukt kolejowy linii Piła-Szczecinek nad linią Piła-Krzyż.
Napis "Huta Ostrowiec" wskazuje na to, że konstrukcja wiaduktu (a przynajmniej jej część) nie jest przedwojenna.
Widok z wiaduktu w kierunku Piły. Kiedyś cały ten teren pokrywały tory...
Tuż obok wiaduktu, w krzakach, znajduje się częściowo zakopany tender, być może od parowozu Ok1. Kiedyś służył jako zbiornik na wodę i dzięki temu nie został pocięty.
A oto dawna kolejowa rozdzielnia prądu - dwa budyneczki, systematycznie niszczone przez złomiarzy.
We wnętrzu jednego z budynków zachował się piec.
Widoki na stację towarową z górki przy ul. Zatorskiej. W kierunku Piły...
... i w kierunku Stobna.
Wieżyczka z transformatorem.
Stara kotłownia kolejowa.
ET22-332 z pociągiem do Kołobrzegu przejeżdża obok ul. Zatorskiej.
Widok ogólny "ulicy" Zatorskiej. Po lewej stronie słupki z XIX-wiecznych szyn kolejowych.
Największa z pilskich nastawni, pochodząca z początku XX w. Ostatnio ładnie odnowiona.
Tzw. wartownia umocniona.
Pudło starego wagonu towarowego stojące w składzie węgla przy ul. Pomorskiej.
Magazyn z przełomu XIX i XX w. przy ul. Towarowej. Niegdyś prowadziła do niego bocznica. W środkowej części budynku można dojrzeć wyblakły niemiecki napis.
Na początek - były budynek administracyjny ZNTK, zbudowany w 1907 r., odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1947 r.
Na fasadzie znajduje się orzeł oraz dawny znak PKP.
Przed budynkiem mała ciekawostka - przedwojenny hydrant wyprodukowany w Mannheim.
Z Mannheim pochodzi także ta studzienka.
A oto budynek dawnej noclegowni kolejowej przy ul. Warsztatowej, wzniesiony na początku XX w. Obecnie niszczeje...
Nad tylnym wejściem do tego budynku zachował się niemiecki napis. Więcej o nim: LINK
Na samym końcu ulicy znajduje się wieża ciśnień, jedna z czterech w Pile.
Obiekt ten znajduje się na terenie firmy produkującej ozdoby świątecznie, więc nie mieliśmy okazji przyjrzeć się mu bliżej.
Dwa przejazdy kolejowe na ul. Wyspiańskiego. Na pierwszym planie linia towarowa Piła Główna-Piła Północ, w głębi linia Piła-Szczecinek. Jeszcze w zeszłym roku przy tym drugim przejeździe stała nastawnia.
A to już wiadukt kolejowy linii Piła-Szczecinek nad linią Piła-Krzyż.
Napis "Huta Ostrowiec" wskazuje na to, że konstrukcja wiaduktu (a przynajmniej jej część) nie jest przedwojenna.
Widok z wiaduktu w kierunku Piły. Kiedyś cały ten teren pokrywały tory...
Tuż obok wiaduktu, w krzakach, znajduje się częściowo zakopany tender, być może od parowozu Ok1. Kiedyś służył jako zbiornik na wodę i dzięki temu nie został pocięty.
A oto dawna kolejowa rozdzielnia prądu - dwa budyneczki, systematycznie niszczone przez złomiarzy.
We wnętrzu jednego z budynków zachował się piec.
Widoki na stację towarową z górki przy ul. Zatorskiej. W kierunku Piły...
... i w kierunku Stobna.
Wieżyczka z transformatorem.
Stara kotłownia kolejowa.
ET22-332 z pociągiem do Kołobrzegu przejeżdża obok ul. Zatorskiej.
Widok ogólny "ulicy" Zatorskiej. Po lewej stronie słupki z XIX-wiecznych szyn kolejowych.
Największa z pilskich nastawni, pochodząca z początku XX w. Ostatnio ładnie odnowiona.
Tzw. wartownia umocniona.
Pudło starego wagonu towarowego stojące w składzie węgla przy ul. Pomorskiej.
Magazyn z przełomu XIX i XX w. przy ul. Towarowej. Niegdyś prowadziła do niego bocznica. W środkowej części budynku można dojrzeć wyblakły niemiecki napis.
A oto parę zdjęć z krótkiego wypadu do dawnej lokomotywowni 18 sierpnia (autorem fotek jest oczywiście ARAGORN).
Na początek panoramy lokomotywowni:
Od strony dworca - od lewej: elektrowóz ET22, lokomotywownia wachlarzowa, nastawnia PŁ3, lokomotywownia okrągła oraz budynek PKP Energetyka.
Od strony dawnej gazowni - od lewej: lokomotywownia okrągła, budynek PKP Energetyka i wieża ciśnień.
Widok na przejazd kolejowy przy ul. Zakopiańskiej, w głębi lokomotywownia wachlarzowa oraz panorama dworca.
Studzienka wyprodukowana w Düsseldorf przy wjeździe na teren lokomotywowni.
Potężne drzwi do schronu.
Parowóz TKh-643 "Ferrum" wyprodukowany w Chrzanowie w 1949 r.
Obok stoi jakiś stary EZT - może EW53? - używany jako pociąg sieciowy.
Obrotnica przed lokomotywownią wachlarzową.
Przed lokomotywownią wachlarzową stoi tender od parowozu wąskotorowego Px48-3916 wyprodukowanego w Chrzanowie w 1953 r., naprawianego w Interloku dla Gryfickiej Kolei Dojazdowej.
Nieopodal znajduje się pomniczek z osi od parowozu.
A oto parowozownia okrągła z lat 1870-74 - jedna z dwóch w Polsce (druga znajduje się w Bydgoszczy). Ten piękny obiekt niestety coraz bardziej niszczeje... :cry:
Szpiegowskie :wink: foty z wnętrza "okrąglaka".
Na budynku przy torze prowadzącym z lokomotywowni w kierunku dworca zachowały się dwie ciekawe tablice: "Uważaj na przejeżdżające parowozy!" oraz "Pamiętaj! Masz rodzinę, żonę, dzieci i Ojczyznę, którzy Cię potrzebują".
Tekst o rodzinie i ojczyźnie został też namalowany na ścianie budynku naprzeciwko.
Dwie lokomotywy SM42 na bocznicy.
Pudło starego wagonu towarowego, w tle kopuła "okrąglaka".
Drugi pomnik w lokomotywowni - również z osi.
Kolejowa wieża ciśnień z 1874 r.
Wejście do wieży ciśnień. Warto zwrócić uwagę na ozdobne zawiasy drzwi.
Ciekawa studzienka w pobliżu wieży ciśnień.
Widok na tory w kierunku Bydgoszczy i Poznania, w głębi wieża ciśnień dawnej gazowni miejskiej z początku XX w.
Most kolejowy z torami w kierunku Poznania i Bydgoszczy.
EZT EN57 z pociągiem do Poznania na moście.
Widok spod mostu na nastawnię PŁ2.
Pod mostem...
W pobliżu leżą kamienne bloki - pozostałości po zniszczonych częściach mostu?
Na początek panoramy lokomotywowni:
Od strony dworca - od lewej: elektrowóz ET22, lokomotywownia wachlarzowa, nastawnia PŁ3, lokomotywownia okrągła oraz budynek PKP Energetyka.
Od strony dawnej gazowni - od lewej: lokomotywownia okrągła, budynek PKP Energetyka i wieża ciśnień.
Widok na przejazd kolejowy przy ul. Zakopiańskiej, w głębi lokomotywownia wachlarzowa oraz panorama dworca.
Studzienka wyprodukowana w Düsseldorf przy wjeździe na teren lokomotywowni.
Potężne drzwi do schronu.
Parowóz TKh-643 "Ferrum" wyprodukowany w Chrzanowie w 1949 r.
Obok stoi jakiś stary EZT - może EW53? - używany jako pociąg sieciowy.
Obrotnica przed lokomotywownią wachlarzową.
Przed lokomotywownią wachlarzową stoi tender od parowozu wąskotorowego Px48-3916 wyprodukowanego w Chrzanowie w 1953 r., naprawianego w Interloku dla Gryfickiej Kolei Dojazdowej.
Nieopodal znajduje się pomniczek z osi od parowozu.
A oto parowozownia okrągła z lat 1870-74 - jedna z dwóch w Polsce (druga znajduje się w Bydgoszczy). Ten piękny obiekt niestety coraz bardziej niszczeje... :cry:
Szpiegowskie :wink: foty z wnętrza "okrąglaka".
Na budynku przy torze prowadzącym z lokomotywowni w kierunku dworca zachowały się dwie ciekawe tablice: "Uważaj na przejeżdżające parowozy!" oraz "Pamiętaj! Masz rodzinę, żonę, dzieci i Ojczyznę, którzy Cię potrzebują".
Tekst o rodzinie i ojczyźnie został też namalowany na ścianie budynku naprzeciwko.
Dwie lokomotywy SM42 na bocznicy.
Pudło starego wagonu towarowego, w tle kopuła "okrąglaka".
Drugi pomnik w lokomotywowni - również z osi.
Kolejowa wieża ciśnień z 1874 r.
Wejście do wieży ciśnień. Warto zwrócić uwagę na ozdobne zawiasy drzwi.
Ciekawa studzienka w pobliżu wieży ciśnień.
Widok na tory w kierunku Bydgoszczy i Poznania, w głębi wieża ciśnień dawnej gazowni miejskiej z początku XX w.
Most kolejowy z torami w kierunku Poznania i Bydgoszczy.
EZT EN57 z pociągiem do Poznania na moście.
Widok spod mostu na nastawnię PŁ2.
Pod mostem...
W pobliżu leżą kamienne bloki - pozostałości po zniszczonych częściach mostu?
Dzisiaj dodałem sporo świeżych fotek z lokomotywowni i okolic.
A oto obiecane zdjęcia ARAGORNA z 27 sierpnia.
Dworzec kolejowy:
Nastawnia PŁ3, położona między dworcem a lokomotywownią. Warto zwrócić uwagę na napis "Punkt kontrolny parowozów Nr 1"
Jeden z budynków na terenie dworca.
Inny budynek.
Skwerek z figurą św. Katarzyny.
A oto starsze zdjęcie (17 sierpnia) - figura i oś od lokomotywy na dworcu kolejowym.
Perony 5 i 6.
Perony 1, 2, 3 i 4.
Mało znany detal budynku dworca.
Nastawnia PŁ5 - druga z ostatnio odnowionych po PŁA.
Przejazd kolejowy przy nastawni PŁ5.
Jeden z budynków dworcowych.
Widoki z wiaduktu na teren dworca.
Stara studzienka.
Pokrywa kabli, pochodząca jeszcze z czasów kolei pruskich.
A oto obiecane zdjęcia ARAGORNA z 27 sierpnia.
Dworzec kolejowy:
Nastawnia PŁ3, położona między dworcem a lokomotywownią. Warto zwrócić uwagę na napis "Punkt kontrolny parowozów Nr 1"
Jeden z budynków na terenie dworca.
Inny budynek.
Skwerek z figurą św. Katarzyny.
A oto starsze zdjęcie (17 sierpnia) - figura i oś od lokomotywy na dworcu kolejowym.
Perony 5 i 6.
Perony 1, 2, 3 i 4.
Mało znany detal budynku dworca.
Nastawnia PŁ5 - druga z ostatnio odnowionych po PŁA.
Przejazd kolejowy przy nastawni PŁ5.
Jeden z budynków dworcowych.
Widoki z wiaduktu na teren dworca.
Stara studzienka.
Pokrywa kabli, pochodząca jeszcze z czasów kolei pruskich.
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja
Ten hydrant nadal stoi (22.01.2006). Przebudowa ul. Warsztatowej może go zlikwidować... Ciekaw jestem czy jest podłączony do sieci? Czy taki kawał żelaza wypełniony wodą może przetrzymać mrozy?SA108 pisze:Przed budynkiem mała ciekawostka - przedwojenny hydrant wyprodukowany w Mannheim.
Drukarnia Winkowski będąca obecnie właścicielem dawnego budynku administracyjnego ZNTK zakryła stary znak kolejowy nad drzwiami wejściowymi. No cóż... w końcu mieszczą się tam biura Winkowskiego. Ciekaw jestem czy w przyszłości drukarnia znajdzie pieniążki na odremontowanie tego budynku. Stan budynku nie jest najlepszy a do tego trzeba zachować jego wartości zabytkowe.
Przy okazji umieszczam parę fotek pokazujących trochę już zmienioną uliczkę pomiędzy halami dawnego ZNTK (obok budynku administracyjnego). Obecnie w tych halach pracuje jedna z największych drukarni w Polsce. Uliczka między halami została zadaszona (poprawiło to warunki pracy).
Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja
Jeśli wytrzymał co najmniej 60 lat, to tę zimę też przetrzyma ;) A tak na poważnie, to mam nadzieję, że nie zniknie, bo to jeden z ostatnich przedwojennych hydrantów. Poza nim uchowały cię chyba tylko dwie sztuki na terenie d. CSCS-u...
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Dla mnie to jest niesamowite, mimo że te tereny należały do Niemiec, iż taki kawał żelaza (hydrant) był produkowany tak daleko! W tamtych czasach woziło się taki sprzęt aż na takie odległości? W Mannheim nadal jest rozwinięty przemysł maszynowy (silniki, maszyny rolnicze), środków transportu (fabryka Mercedesa). Już wówczas mieli taką specjalizację?
Rzeczywiście, ciekawa sprawa... Te hydranty z CSCS-u pochodzą z Magdeburga, więc też musiały przejechać kawałek drogi. Studzienki na dworcu PKP zostały wyprodukowane aż w Düsseldorf. A tak na marginesie, w Polsce też jest taka specjalizacja, skoro połowa studzienek pochodzi z Węgierskiej Górki :)obserwator pisze:Dla mnie to jest niesamowite, mimo że te tereny należały do Niemiec, iż taki kawał żelaza był produkowany tak daleko! W tamtych czasach woziło się taki sprzęt aż na takie odległości? W Mannheim nadal jest rozwinięty przemysł maszynowy (silniki, maszyny rolnicze), środków transportu (fabryka Mercedesa). Już wówczas mieli taką specjalizację?
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Re: Kolejowym szlakiem - fotorelacja
SA108 pisze:Na początek - były budynek administracyjny ZNTK, zbudowany w 1907 r., odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1947 r.
Wewnątrz budynku w holu głównym zachowała się płaskorzeźba. Napis poniżej świadczy o wielkim szacunku dla powojennych inżynierów:
"19.III.1945 r. objęcie Warsztatu Głównego Pierwszej Klasy w Pile przez PKP na Ziemiach Odzyskanych gdy był Minister Komunikacji ob. inż. Jan Rabanowski i ob. ob. Dyr. Departamentu Mechaniki inż. W. Młodecki, Dyr. DOKP Gdańsk inż. W. Modliński pierwszy Naczelnik Warsztatu inż. Józef Kwapiszewski."
Mam nadzieję, że nie zniszczy tego jakiś remont. Jest to kawał żelaznego odlewu w dobrym stanie. No i kawał historii...
Witam. Szczerze mówiąc to nie wiedziałem, że w Pile jest tyle "MK". Ja jestem fanatykiem kolei (z wieku młodzieżowego) hehe. Gdy miałem 7 lat to mnie siłą odciągali od odpicowanej EU07 (wtedy jeszcze żółte czółka). Potem ta miłość do kolei jakoś zanikła. Ostatnio tata (kolejarz), który zaniepokoił się, że całymi dniami siedzę przed komputerem dał mi gazetkę "Nowe sygnały". Takie tam różne temaciki np. lokomotywa ST44. Obecnie na dworcu i w poblizu torów jestem prawie codziennie ale i tak na komputerze siedzę z 6-8 h dziennie w poszukiwaniu fotek i " kolejowych znajomosci ". Mam dopiero 13 lat, ale doskonale wiem co będę w przyszłości robić.
Bardzo fajne fotki, robiłem z kumplem ale komórką, więc słaba jakość.
A co do mnie to dziadek też był kolejarzem. Dopiero co się zalogowałem, więc nie wiem jak znaleźć kogoś gg z Piły, co ma tą samą pasję co ja. (oczywiscie kolej) Szkoda ze wśród młodzieży jest to rzadko spotykana pasja.
Może ktoś wie, kiedy można w Pile widzieć gagariny? Jakaś planowa zdawka może? Kiedyś było ich pełno... Najbardziej lubię skład SU - 45 z bipami (szczególnie na ostbahnie) ale szynobusy je eliminują. Wolę klasyczną kolej (lokomotywy z lat 60 -90) Oczywiście polskie.
pozdrawiam wszystkich pilskich miłośników kolei
Bardzo fajne fotki, robiłem z kumplem ale komórką, więc słaba jakość.
A co do mnie to dziadek też był kolejarzem. Dopiero co się zalogowałem, więc nie wiem jak znaleźć kogoś gg z Piły, co ma tą samą pasję co ja. (oczywiscie kolej) Szkoda ze wśród młodzieży jest to rzadko spotykana pasja.
Może ktoś wie, kiedy można w Pile widzieć gagariny? Jakaś planowa zdawka może? Kiedyś było ich pełno... Najbardziej lubię skład SU - 45 z bipami (szczególnie na ostbahnie) ale szynobusy je eliminują. Wolę klasyczną kolej (lokomotywy z lat 60 -90) Oczywiście polskie.
pozdrawiam wszystkich pilskich miłośników kolei
Heh, w kilka ostatnich piątków byłem na dworcu po południu... Kilka towarowych tam jeździ. Podsyłane są ET40, ET22, raz nawet ET42 widziałem. ST43 widuję zawsze po dwie sztuki. Może kiedyś wreszcie jak ja będę zajedzie gagar... Mam jedno pytanie:
Chodzi mi o pilską lokomotywownię. Na archiwalnych zdjeciach (89-90 r.) wyraźnie widać stacjonujące w Pile ST44 i parowozy m.in.
Ty2.
Może ktoś ma informacje jaki inwentarz tu, w Pile był (numery serii też). Może jakieś SP/U45 ? Dziwi mnie to, że wszystkie węzły w pobliżu Piły tzn. Krzyż, Szczecinek, Bydgoszcz, Poznań, Chojnice (mają czynne szopy, a Piła niestety nie:/ . Sorka, że się tak rozgadałem ale o tych tematach mogę gadać bez końca. Fajnie, że umieściliście zdjecia byłego ZNTK. W końcu tam "stworzono" SM42-2000. Jak ktoś jeszcze by chciał porozmawiać, to na forum po kilka godzin dziennie będę obecny ;) Moje GG: 8037813
Mieszkam aż na Jadwiżynie, więc aż taki aktywny na kolei nie jestem, znam tylko załogę z firmy "PKP Energetyka"
pozdro
Chodzi mi o pilską lokomotywownię. Na archiwalnych zdjeciach (89-90 r.) wyraźnie widać stacjonujące w Pile ST44 i parowozy m.in.
Ty2.
Może ktoś ma informacje jaki inwentarz tu, w Pile był (numery serii też). Może jakieś SP/U45 ? Dziwi mnie to, że wszystkie węzły w pobliżu Piły tzn. Krzyż, Szczecinek, Bydgoszcz, Poznań, Chojnice (mają czynne szopy, a Piła niestety nie:/ . Sorka, że się tak rozgadałem ale o tych tematach mogę gadać bez końca. Fajnie, że umieściliście zdjecia byłego ZNTK. W końcu tam "stworzono" SM42-2000. Jak ktoś jeszcze by chciał porozmawiać, to na forum po kilka godzin dziennie będę obecny ;) Moje GG: 8037813
Mieszkam aż na Jadwiżynie, więc aż taki aktywny na kolei nie jestem, znam tylko załogę z firmy "PKP Energetyka"
pozdro
- obserwator
- Posty: 320
- Rejestracja: 16 sty 2006, 07:51
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Podziękowano: 1 raz
- Kontakt:
Utwórz konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji..
Musisz być zarejestrowanym użytkownikiem, aby móc opublikować odpowiedź.
Utwórz konto
Zarejestruj się, aby dołączyć do Nas!
Zarejestrowani użytkownicy, mają dużo więcej przywilejów, związanych z użytkowaniem forum.
Rejestracja i korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne.